22.2.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: sähköauto on kallis polttomoottoriautoihin verrattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electric on hintansa (noin 39 000 euroa) puolesta hyvin kilpailukykyinen sähköauto, mutta vastaavan kokoisiin polttomoottoriautoihin verrattuna kallis hankinta. Tavallisiin polttomoottoriautoihin verrattuna Hyundai Ioniq Electric asettuu hankalaan hintaluokkaan: Ioniq-sähköautoa 10 000 euroa edullisemmassa alle 30 000 euron hintaluokassa on saatavilla esimerkiksi tilava Škoda Octavia hyvin varustein joko automaattina tai manuaalina kolmella eri käyttövoimalla, 1.4 TSI bensiini, 1.4 TSI kaasu (maakaasu/biokaasu) tai 1.6 TDI diesel.Biokaasulla tai biodieselillä ajettaessa Škoda Octavian hiilidioksidipäästöt ovat yhtä vähäiset tai jopa pienemmät kuin sähköauton, kun mukaan lasketaan energian tuotannon päästöt.Kotimaisista jätteistä jalostetun biodieseliä käyttävän alemman keskiluokan auton hiilidioksidipäästö lähteestä pyöriin (Well-to-Wheel) on VTT:n laskelmien mukaan 17 g/km, puupohjaisella biodieselillä 5 g/km, biokaasuautolla 32 g/km, oljesta valmistetulla korkeaseosetanolilla 49 g/km.Alemman keskiluokan sähköauton hiilidioksidipäästö on VTT:n mukaan 28 g/km Suomessa keskimääräisellä sähkön tuotantotavalla. Niin sanotulla marginaalisähköllä täyssähköauto päästelee 80 g/km. Marginaalisähköllä tarkoitetaan kulutushuippujen aikaan tuotettua sähköä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamalla hinnalla isompiVertailuja voi tehdä monenlaisia, monenlaisten autojen kesken. Hyundai Ioniq Electric hinnalla saisi esimerkiksi mersun C-sarjan perusmallin C 160:n (95 kW/129 hv) ja muutaman tonnin lisäsijoituksella C 200:n (135 kW / 184 hv) tai C 200 D:n (100 kW / 136 hv).Alfa Romeo Giulia-perusmalli 2.2 D (110 kW/150 hv) on saman hintainen kuin Ioniq, muutaman tonnin lisäsijoituksella saa ärhäkän Giulia 2.0 -bensiinimallin (147 kW / 200 hv).Verotuksessa hyötyäSähköauto hyötyy verotuksessa siitä, että sen hiilidioksidipäästöksi ilmoitetaan nolla niin poistuvan NEDC- kuin uuden WLTP-normin mukaan. Normi olettaa sähkön tulevan päästöttömästi töpselistä.Näin ei kuitenkaan ole. Vaikka sähköauto ei tuota lähipäästöjä pakoputkesta, ei se kuitenkaan ole täysin puhdas pulmunen. Sähköauton renkaiden tiekosketus tuottaa hiukkaspäästöjä.Kun sähkön tuotannon päästöt otetaan huomioon, Ioniq-kokoluokan sähköauton hiilidioksidipäästöt Suomessa keskimäärin käytössä olevalla sähkön tuotantotavalla ovat 20–30 g/km VTT:n laskelman mukaan. Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta. Teksti: Timo Turkula Kuva: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti