22.2.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: sähköauto on kallis polttomoottoriautoihin verrattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electric on hintansa (noin 39 000 euroa) puolesta hyvin kilpailukykyinen sähköauto, mutta vastaavan kokoisiin polttomoottoriautoihin verrattuna kallis hankinta. Tavallisiin polttomoottoriautoihin verrattuna Hyundai Ioniq Electric asettuu hankalaan hintaluokkaan: Ioniq-sähköautoa 10 000 euroa edullisemmassa alle 30 000 euron hintaluokassa on saatavilla esimerkiksi tilava Škoda Octavia hyvin varustein joko automaattina tai manuaalina kolmella eri käyttövoimalla, 1.4 TSI bensiini, 1.4 TSI kaasu (maakaasu/biokaasu) tai 1.6 TDI diesel.Biokaasulla tai biodieselillä ajettaessa Škoda Octavian hiilidioksidipäästöt ovat yhtä vähäiset tai jopa pienemmät kuin sähköauton, kun mukaan lasketaan energian tuotannon päästöt.Kotimaisista jätteistä jalostetun biodieseliä käyttävän alemman keskiluokan auton hiilidioksidipäästö lähteestä pyöriin (Well-to-Wheel) on VTT:n laskelmien mukaan 17 g/km, puupohjaisella biodieselillä 5 g/km, biokaasuautolla 32 g/km, oljesta valmistetulla korkeaseosetanolilla 49 g/km.Alemman keskiluokan sähköauton hiilidioksidipäästö on VTT:n mukaan 28 g/km Suomessa keskimääräisellä sähkön tuotantotavalla. Niin sanotulla marginaalisähköllä täyssähköauto päästelee 80 g/km. Marginaalisähköllä tarkoitetaan kulutushuippujen aikaan tuotettua sähköä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamalla hinnalla isompiVertailuja voi tehdä monenlaisia, monenlaisten autojen kesken. Hyundai Ioniq Electric hinnalla saisi esimerkiksi mersun C-sarjan perusmallin C 160:n (95 kW/129 hv) ja muutaman tonnin lisäsijoituksella C 200:n (135 kW / 184 hv) tai C 200 D:n (100 kW / 136 hv).Alfa Romeo Giulia-perusmalli 2.2 D (110 kW/150 hv) on saman hintainen kuin Ioniq, muutaman tonnin lisäsijoituksella saa ärhäkän Giulia 2.0 -bensiinimallin (147 kW / 200 hv).Verotuksessa hyötyäSähköauto hyötyy verotuksessa siitä, että sen hiilidioksidipäästöksi ilmoitetaan nolla niin poistuvan NEDC- kuin uuden WLTP-normin mukaan. Normi olettaa sähkön tulevan päästöttömästi töpselistä.Näin ei kuitenkaan ole. Vaikka sähköauto ei tuota lähipäästöjä pakoputkesta, ei se kuitenkaan ole täysin puhdas pulmunen. Sähköauton renkaiden tiekosketus tuottaa hiukkaspäästöjä.Kun sähkön tuotannon päästöt otetaan huomioon, Ioniq-kokoluokan sähköauton hiilidioksidipäästöt Suomessa keskimäärin käytössä olevalla sähkön tuotantotavalla ovat 20–30 g/km VTT:n laskelman mukaan. Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta. Teksti: Timo Turkula Kuva: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää