19.4.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: sähköautolla taloudellisuusajokilpailussa – voitokkaasti Teksti Petri Munukka Kuva Kari Tornivaara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olen satunnaisesti osallistunut Autoliiton järjestämiin taloudellisuusajokilpailuihin niin diesel-, bensiini- kuin hybridiautoillakin. Sähköautoille kilpailuluokkaa ei ole tähän asti ollut, mutta nyt sellainen järjestettiin EcoRun Cup -kisan ulkopuolisena luokkana. Pakkohan sänköautoluokkaan oli ilmoittautua – ja onneksi kolme muutakin sähköautoa liittyi kisaan. Taloudellisuusajokilpailun eri sarjoissa oli mukana yhteensä 18 autokuntaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRipeätahtinen kilpailuPolttomoottoriautot tankataan kisan aluksi ja lopuksi tarkasti piripintaan, kulutuksen lisäksi tulokseen vaikuttaa reitillä ja aikataulussa pysymisestä tulleet virhepisteet.Aikataulu on tiukka, tientukkona kilpailijat ovat harvoin. Päinvastoin tahti on ripeä ja reitti on laadittu välttäen vilkasta liikennettä. Nopeusrajoituksien mukaisesti toki liikutaan. Kilpailureitit ovat pituudeltaan tavallisimmin noin 200 kilometriä.Juha Tammisto, kilpailun johtaja, tankkaa sinistä Toyota Priusta. Taustalla kilpailuun osallistunut Jenni Rossin iloisen vihreä Seat Leon.Oman ajotietokoneen varassaSähköautoilla lataus kestää niin kauan, että latausmittauksiin ei ryhdytty. Sähköautojen kulutusmittaukseen käytettiin autojen omaa ajotietokonetta.Oman haasteensa asettaa jo kilpailuun saapuminen, kun Hyundai Ioniq Electricin toimintamatka näyttää normaaliajossa 190 kilometrin toimintamatkaa täydellä akulla. Onneksi lähtöpaikan naapurissa Vantaan Koivuhaassa ALD-autoliike tarjosi lisäampeereita omista lataustolpistaan ja akut saatiin täyteen lähtöä varten.Kilpailun lähtöpaikkana oli Koivuhaan Toyota Airport.Kuin sukkasillaanTaloudellisesti ajaminen vaatii ennakointia ja kevyttä kaasujalkaa, moni ajaakin sukkasillaan. Puhtaat sukat ovat kivat, sillä harva raaskii pitää puhallinta päällä, sekin vie oman desinsä. Tasanopeus on valttia, alamäet vapaalla ja ylämäkiin vauhtia etukäteen.Polkupyörällä jokainen osaa ajaa taloudellisesti, koska voima tulee lihaksista – jarrun käyttöä on vältettävä viimeiseen asti.Sähköautolla ja hybrideillä siitä saa osan anteeksi, koska alamäistä ja jarrutuksista saa energiaa talteen. Sähköauton vääntö on omiaan ylämäissä. Myös hidasvauhtiset osuudet sopivat sähköautolle paremmin.Palkintojenjaossa EcoRun Cup -kisan ulkopuolisen sähköautoluokan voittajat Petri Munukka ja Kalle Toivola, jotka ajoivat Hyundai Ioniq Electricillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErinomainen hyötysuhdeHyundai Ioniq Electric selvisi kisasta upeasti 9,1 kWh/100 km, tehtaan oma normikulutuslukemakin 10 kWh/100 km alittui.Kisareitin 191 kilometrin jälkeen 28 kWh-akun kapasiteetista oli jäljellä 40 prosenttia, joten samaa tahtia jatkamalla 300 kilometrin taivalkin olisi onnistunut.Vaikka sähkömoottorin erinomainen hyötysuhde polttomoottoreihin verrattuna oli tiedossa, lopputuloksia katsellessa se vasta oikeastaan avasi silmäni. Tuloksissa on polttomoottoreiden kuluttaman bensiinin ja dieselin energiasisällöt muutettu myöskin kWh-arvoihin.Kilpailun voittanut Prius PHEV -lataushybridi kulutti 23 kWh/100 km ja tavalliset bensiini- ja dieselautot osuivat 30–40 kWh/100 km -alueelle.Vaikka sähköautoja ei vielä kelpuutettu mukaan lopputuloksiin, uskoni sähköautojen tuloon nousi kertaheitolla monta pykälää. Energiatehokkuus on ylivoimainen, nyt on enää löydettävä lisää innovaatioita akkuteknologiaan ja latausinfraan. Pihistelevää autourheilua EcoRun eli taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan annettu reitti jaksotettuna eripituisiin osuuksiin, joille annetaan omat ajoajat. Reitti ajetaan vakioautoilla liikennesääntöjä noudattaen, mahdollisimman vähän polttoainetta käyttäen. Autoliiton Helsingin Seudun osasto järjesti yhdessä Toyota Airportin kanssa Auton Kevätpäivän lauantaina 14.4. Ohjelmassa oli AL-Sport EcoRun Cup -kilpailun lisäksi muuta oheisohjelmaa kuten renkaidenvaihtoa. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Kari TornivaaraLue lisää:Autoliitto.fi – Tutustu toimintaamme: AL-Sport – Ecorun Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä