9.11.2024

Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat – jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla

Kuva Wallenius Wilhelmsen

Jättisuuri lastikapasiteetti parantaa tehokkuutta, mikä tarkoittaa, että uusia autoja voidaan kuljettaa tehtaalta jälleenmyyjälle vähäpäästöisemmin ja edullisemmin.

Eräs maailman johtavista uusien autojen ja muiden pyöräajoneuvojen kuljettamiseen erikoistuneista laivanvarustajista, Wallenius Wilhelmsen, on tarkalleen ottaen päivittänyt tilauksensa tulevista Shaper-luokan aluksistaan, ja tullut näin tilanneeksi maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat.

Wallenius Wilhelmsen osallistuu yhtenä lukuisista laivanvarustajista ympäri maailman bisnekseen, jolla jopa kymmeniä miljoonia uusia autoja kuljetetaan tehtailta tuleviin koteihinsa, usein toiselle mantereelle.

Ruotsalais-norjalainen Wallenius Wilhelmsen operoi tällä hetkellä jopa 128 autojenkuljetukseen suunniteltua ro-ro -rahtialusta viidessä eri alusluokassa. Yhtiö kuljettaa uusia autoja ympäri maailman, mutta eurooppalaisittain merkittävimpiä ovat reitit Japanista ja Etelä-Koreasta, autonvalmistuksen suurmaista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Shaper-luokka

Wallenius Wilhelmsen oli jo aiemmin tilannut 12 uutta Shaper-luokan autojenkuljetuslaivaa, joiden kuljetuskapasiteetti tulee olemaan 9 300 CEU (CEU = car equivalent unit eli käytännössä yksi henkilöauto). Pituutta niillä tulee olemaan 228 metriä, leveyttä 38 metriä ja kansia 12, joista osa tulee olemaan korkeussäädettäviä.

Shaper-luokan autojenkuljetuslaivoihin tulee moderneja energiatehokkuusniksejä, kuten Finnlinesin Finneco-luokan laivoista tuttu ALS-ilmanvuodatusjärjestelmä, joka vähentää veden vastusta luomalla ilmakuplia aluksen pohjaan. Shaper-aluksissa on myös tehokkaat akut, aurinkopaneelit sekä mahdollisuus maasähkön käyttöön, jolloin omia koneita ei tarvitse käyttää satamassa.

Merkittävää ovat myös kaksoispolttoainekoneet, jotka hyväksyvät ruoakseen dieselin lisäksi metanolin, yhden mahdollisen tulevaisuuden meripolttoaineen. Metanolivalmius löytyy myös muun muassa kuluneena kesänä Turun telakalta liikenteen lasketusta jättiristeilijästä, Mein Schiff 7:stä.

Lisäksi Shaper-luokan laivojen suunnittelussa on otettu erityiseen huomioon paloturvallisuus, kasvavia sähköautojen kuljetuksia silmällä pitäen.

Shaper-luokka vielä suurempana

Muutama viikko sitten Wallenius Wilhelmsen ilmoitti siis päivittäneensä Shaper-luokan tilaustaan, ottamalla tilauskannan neljä viimeistä alusta aiemmin ilmoitettua suurempikokoisina. Näistä neljästä aluksesta tulee maailman (kaikkien aikojen) suurimmat autojenkuljetuslaivat.

Maailman suurimmissa autojenkuljetuslaivoissa tulee olemaan 12 sijaan peräti 14 kantta, niistä tulee kuusi metriä pidempiä ja - mikä vähintään yhtä merkittävää - kaksi metriä leveämpiä. Näin suurempien Shaper-alusten äärimitat tulevat olemaan 234 metriä x 40 metriä.

Wallenius Wilhelmsenin mukaan näiden neljän suuremman Shaper-aluksen kapasiteetti tulee olemaan jopa 11 700 CEU eli 2 400 yksikköä suurempi kuin saman luokan kahdeksalla pienemmällä jäsenellä.

Juuri kapasiteetissa piileekin syy, miksi varustamo haluaa käyttöönsä vieläkin suurempia autojenkuljetuslaivoja. Mitä enemmän autoja saadaan kuljetettua yhdellä laivalla, sitä vähemmän päästöjä ja kuluja kuljetuksesta koituu autoa kohden. Wallenius Wilhelmsenillä on tavoitteena hoitaa oma osuutensa autojen toimittamisesta tehtaalta asiakkaalle hiilineutraalisti laivojen elinkaaren alusta alkaen.

Kaikki Shaper-luokan alukset Wallenius Wilhelmsenille rakentaa kiinalainen Jinling Shipyard, joka on muuten vastannut myös kaikista viimeisimmistä Finnlinesin uutuuslaivoista. Alukset on määrä toimittaa vuosina 2026 - 2027, joista viimeisinä neljä suurinta.

Lähde: Wallenius Wilhelmsen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat