12.11.2023

World Car of the Year 2024 -finalistikattaus julki – mukana itsestäänselvyyksiä, kiinalaisia ja piristysruiskeita

Vuoden auto maailmassa selviää lopullisesti vasta ensi vuoden puolella, mutta nyt on selvillä se monenkirjava joukko, josta yksi viime kädessä kirkkaimman kruunun itselleen kuittaa. Jatkuuko Hyundain voittokulku? Entä montako polttomoottoriautoa kykenee selvittämään kaikkien sähköautojen välistä tiensä kärkikymmenikköön?

Maailman laajin autopalkintogaala kerää jälleen kierroksia, kun 36 ehdokasauton joukko julkistettiin. Näistä haarukoidaan ensin 10 parasta, ennen kuin New Yorkin autonäyttelyssä päästään julkistamaan lopulliset voittajat, ennen kaikkea Vuoden auto maailmassa 2024.

Vuoden autot maailmassa valitsee iso joukko autotoimittajia kaikkiaan 32 eri maasta. Tarkastelussa on kahdeksan erillistä osa-aluetta, nimittäin sisätilan viihtyvyys, suorituskyky, arvostus, turvallisuus, ympäristöystävällisyys, kaupallinen merkittävyys, tunnevaikutus sekä innovatiivisuus. Design-palkinnon voittajan määrittelevät erikseen makutuomarit.

Hyundai Ioniq 6 Electric Streamliner 610 km toimintamatka sähköauto
Viimevuotinen pöydänputsaaja oli Hyundai Ioniq 6, joka oli World Carin lisäksi Electric Vehicle- ja Car Design of the Year 2023.

Maailman autoksi on mahdollista tulla kuuden eri kategorian kautta. Kategoriat ovat World Luxury-, -Performance-, -Electric- ja -Urban Car of the Year sekä World Car Design of the Year. Pääpalkinto on tietenkin World Car eli Vuoden auto maailmassa. Eräs World Car -ehdokkuuden ehdoista on automallin edustus vähintään kahdella merkittävällä automarkkina-alueella. Näin ehdokkaissa - ja toisinaan myös voittajissa - on autoja, joita valmistetaan ja myydään pelkästään esimerkiksi Intiassa ja Etelä-Amerikassa. Palkinnoissa on siis edustettuna koko autoileva maailma, mikä on tietenkin hienoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

36 auton kirjava ehdokasjoukko

Ehdokasjoukko luetellaan seuraavassa listassa aakkosjärjestyksessä. Mikä olisi oma kärkikymmenikkösi?

  • Abarth 500e
  • BYD Atto 3 / Yuan Plus
  • BYD Dolphin
  • BYD Seal / Atto 4
  • Chevrolet Trax
  • Citroen C3 Aircross (Intia, Latinalainen Amerikka)
  • Dorcen E20 / Elaris Dyo
  • Fisker Ocean
  • Ford Bronco
  • GWM Haval H6
  • GWM ORA 07 / Lightning Cat / Grand Cat
  • Honda e:Ny1 / e:NS1 / e:NP1
  • Hyundai Kona / Kona Electric
  • Hyundai Santa Fe
  • KG Mobility Torres / SsangYong Torres
  • Kia EV9
  • Lexus LBX
  • Maxus Mifa 9
  • Mazda CX-50
  • Mazda CX-90
  • MG One
  • Mitsubishi Outlander
  • NIO ET5
  • Omoda O5 / Chery Arizzo 5
  • Peugeot 408 / 408 X
  • Seres 5 / SF5
  • Subaru Crosstrek
  • Suzuki Fronx
  • Toyota Prius
  • Volkswagen ID.7
  • Volvo EX30
  • WEY Coffee 02 / Latte 02
  • XPeng G9
  • XPeng P7
  • Zeekr 001
  • Zeekr X

Poimintoja, ennakkoasetelmia

Pääpalkinnolle on monta ottajaa, mutta onhan tuostakin konkkaronkasta poimittavissa kourallinen ennakkosuosikkeja. Hyundain viimeaikainen menestys, hattutemppu kahtena vuotena peräkkäin, pitänee tälläkin kertaa Konan ja Santa Fe'n osakkeita kohtuullisen korkealla. Sama on varmasti Kia EV9:n laita, ja Toyota Prius lienee niin ikään vahvoilla. Myös Fisker Ocean on lähes varmasti lunastamassa paikan kärkikymmenikössä, sen verran monella osa-alueella se pisteitä kerää.

Uusi Hyundai Kona on monipuolinen paketti.

Aivan villi kortti tässä vaiheessa on, kuinka hyvin lukuisat kiinalaistulokkaat tulevat pärjäämään. Ainakaan vielä viime vuonna kärkikymmenikköön ei yhtään kiinalaisautoa tietään löytänyt. 36 autosta peräti 16 on kiinalaisia, ja useilla muillakin on selviä kiinalaisyhteyksiä. Sähköautojahan joukosta on yli 20, joskin osaa niistä saa myös polttomoottori- tai hybridivoimalinjalla.

16 kiinalaisauton joukossa on useita samoja, joita näemme myös Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaissa. Yksi niistä on tila-auto Maxus Mifa 9.

Sitten on viisi muutakin kategoriaa, joista kaikkiin uppoaa monikin ehdokasautoista. Esimerkiksi Urban Car -tittelin osalta sähköilopilleri Abarth 500e:n pisteiden uskoisi tai ainakin soisi olevan korkealla. Se on myös yksi piristävimmistä vaihtoehdoista koko ehdokasjoukossa, ja tämä voi parhaimmillaan tulla riittämään jopa kokonaiskisan kärkikymmenikköön.

Peugeot 408 saattaa olla vahvoilla designista kisattaessa.

Car Design of the Year -kategoriassa ehdokkaina ovat kaikkien kategorioiden autot, siis moni muukin kuin nämä 36 pääpalkintoa tavoittelevaa mallia. Tässä makutuomareiden arvostelemassa sarjassa, jossa katsotaan ulkonäköasioita laajalta kantilta, vahvoilla voisivat olla ainakin Kia EV9, Peugeot 408 sekä Volkswagen ID.7.

Miten makutuomaristo nielee esimerkiksi uuden Hyundai Santa Fe'n vähintäänkin tunteita herättävät muodot, se on hauska nähdä.

Ehdokasjoukkoa tarkastellessa ei voi olla ihmettelemättä eurooppalaismerkkien tilannetta. 36 automallista vain viiden merkki on eurooppalainen, ja niistäkin vain neljää valmistetaan Euroopassa. Joukkoon mahtuu ainoastaan yksi italialaisbrändin edustaja, kaksi ranskalaista, yksi saksalainen ja yksi ruotsalainen. Esimerkiksi brittiläisbrändejä ei joukossa ole yhtään. Ja kaikki nämä ovat autoteollisuuden suurvaltoja.

Lähde: World Car Awards Kuvat: valmistajat Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat