20.11.2015 Ajoneuvot Yllätyskäänne: Volkswagen vedättää asiakasta – Sopimus juridisesti mitätön! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin ympärillä vellova päästöjupakka saa hätävarjelun piirteitä. Uuden Volkswagenin ja Seatin ostajalta vaaditaan allekirjoitus paperiin, jonka vaikutusta edes myyjä ei tiedä. Uuden Volkswagenin ja Seatin ostaja joutuu myös Suomessa allekirjoittamaan lomakkeen, jonka mukaan hän on tietoinen siitä, että auton ilmoitetut hiilidioksidin (CO2) päästöarvot ja polttoaineen kulutuslukemat eivät välttämättä pidä paikkaansa. Audin ostajan ei tarvitse allekirjoittaa lomaketta.Asiasta uutisoivat Suomessa ensin Helsingin Sanomat ja Kauppalehti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠKODALLA ERI LINJAŠkodan ostajalle tällaista lomaketta ei tarjota.– Meillä epäilyksen alaisista malleista tehtävään tarjoukseen lisätään maininta siitä, että ilmoitettu CO2-arvo voi muuttua. Samalla kerrotaan, että Škoda vastaa mahdollisesta ylimääräisestä autoverosta, kertoo markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen Škodaa maahantuovasta Helkama-Autosta.– Asiakkaan on tärkeä tietää, jos CO2-arvo voi muuttua. Yrityksissä on periaatteita, joiden mukaan yrityksen autokaluston on täytettävä tietyt päästöehdot ja yksityisasiakkaalla vuotuinen ajoneuvovero lasketaan hiilidioksidipäästöjen mukaan. Jos CO2-arvo nousee, myös vuotuinen ajoneuvovero nousee, Kostiainen perustelee.Kauppalehden mukaan Volkswagenia, Seatia ja Audia maahantuovan VV-Auto Group Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen ei osaa vastata, vapauttaako allekirjoitus Volkswagenin mahdollisista seuraamuksista.– Tämä on tiedonanto asiakkaalle, enkä pysty ottamaan kantaa lakitekniseen asiaan. Myös autojen tekninen tutkiminen on vielä kesken ja tilanne voi muuttua nopeasti, kertoo Karjalainen Kauppalehdessä.JURIDISESTI MITÄTÖN PAPERIAutoliittoa maahantuojan lomake ihmetyttää.– Tämä paperi ja vaatimus allekirjoituksesta on kuluttaja-asiakkaiden kohdalla juridisesti mitätön, toteaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.– Yritysasiakkaiden osalta sillä saattaisi ehkä olla jotain merkitystä. Toisaalta tuntuu mahdottomalta, että yritysasiakastakaan voitaisiin sitoa asiaan, jonka lopputulosta VW ei itsekään vielä tiedä, Nieminen kummastelee.EURO PER GRAMMAVaikka maahantuoja maksaisikin autoveron korotuksen niin vuotuiseen ajoneuvoveroon tuleva korotus jää autonkäyttäjän lisäkustannukseksi.Gramma hiilidioksidia maksaa reilun euron vuodessa. Trafin sivuilla olevasta taulukosta voi itse arvioida, millaisia euromääräisiä vaikutuksia CO2-arvon korotuksella olisi vuotuiseen ajoneuvoveroon.Toistaiseksi ei tiedetä, miten isoja muutoksia virallisiin hiilidioksipäästöihin on tulossa. Näin ollen tarkkaa kustannusvaikutusta vuotuisen veron osalta ei myöskään tiedetä. Helkama-Auton Jussi Kostiainen kuitenkin arvioi, että autonostajan kannalta vaikutus voisi olla enimmillään 10–20 euroa vuodessa.Korkeamman hiilidioksidipäästön vaikutus vuotuiseen ajoneuvoveroon on kuitenkin pieni raha verrattuna siihen, mitä autonkäyttäjä voi joutua maksamaan isompina polttoainekustannuksina.– Kuluttajan on voitava luottaa valmistajan ilmoitukseen. Kun valmistaja on ilmoittanut väärän normikulutuksen ja ilmoittaa myöhemmin uuden, suuremman normikulutuksen, silloin kuluttajaa on alkuperäisessä ilmoituksessa harhautettu. Tämä on erittäin mielenkiintoinen juridinen kysymys, Autoliiton Pasi Nieminen pohtii.– Ei ole kysymys siitä, mikä on todellinen kulutus. Kysymys on siitä, että asiakas on valinnut autonsa valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella. Tällöin asiakas on tehnyt esimerkiksi vertailun kilpailevaan merkkiin väärän tiedon pohjalta. Oikeilla tiedoilla asiakas olisi saattanut päätyä ostamaan jonkun muun merkin auton, Nieminen selittää.– Isommasta polttoaineenkulutuksesta aiheutuu kuluttajalle paljon suurempi lasku kuin vuotuisesta ajoneuvoverosta.Vuotuisen ajoneuvoveron määrä hiilidioksidipäästöjen mukaan ratkeaa Trafin verkkosivuilta.Teksti: Eila Parviainen Kuva: ShutterstockLue myös: Viranomaiset tutkivat Boschin osallisuutta dieselgateen YhdysvalloissaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja