9.4.2021 Ajoneuvot Vety tankkiin ja jakelukierrokselle: Peugeot, Citroën ja Opel mukaan polttokennoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutaman hiljaisen vuoden jälkeen vety on jälleen palannut osaksi autonvalmistajien suunnitelmia. Stellantis-konsernin merkit Peugeot, Citroën ja Opel esittelivät nyt vetysuunnitelmiaan hyötyajoneuvokärjellä. Uunituore Stellantis-automerkkiryhmä ilmoitti olevansa jälleen kiinnostunut vedystä ja vetypolttokennoista. Aiemman PSA-jengin, eli Peugeotin, Citroënin ja Opelin, vetämä projekti tuo markkinoille vetypolttokennoon perustuvat versiot Citroën Jumpystä, Peugeot Expertistä ja Opel Vivarosta. Tarkoitus on samalla rummuttaa teknologiaa lähivuosina myös muihin autoluokkiin, automalleihin ja Stellantiksen merkkeihin, samalla kun autojätti avittaa kansallisia toimijoita Euroopassa vetyjakeluverkoston suhteen. PSA-ryhmän ja Fiat Chrysler Automobilesin Stellantis on kokeillut erilaisia vetyprojekteja yhteenliittymän eri puolilla vuosien ja vuosikymmenten varrella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rüsselsheimin projekti Vetypanostuksen kärkenä Stellantiksessa on nyt Opel, jonka Rüsselsheimin tiloissa sijaitsee Stellantiksen polttokenno-osaamiskeskus. Hankkeen yhteistyökumppaneina ovat Faurecia ja Symbio. Samalla on kuitenkin huomioitu konsernin osana oleminen, sillä vetyversioiden komponentteja ja perusrakenteita on lainattu muualta mallistosta. Stellantikselta perustellaan mielenkiintoista vetyratkaisua hyvin. Monet vetypolttokennoautot luottavat joko pienitehoiseen polttokennoon, joka lataa kookasta akkua toimintamatkan pidentämiseksi, tai suureen polttokennoon ja pieneen akkuun, jotta vedystä saadaan voimalinjan tarvitsema teho kaikissa tilanteissa. Stellantis kutsuu omaa ratkaisuaan "keskitehoiseksi", jossa ajoakku on lataushybridimallistosta lainattu 10,5 kilowattitunnin akku (noin 50 km toimintamatkaa). Akku voidaan myös ladata perinteisen lataushybridin tapaan (maks. 11 kW, latausaika parhaimmillaan yksi tunti), joten jos sähköä on helposti saatavilla esimerkiksi taukojen tai yön aikana, ei vetyä tarvitse käyttää heti. Vetylataushybridin ideaa tutki aiemmin muun muassa Mercedes-Benz. PEM-tyypin polttokenno on teholtaan 45 kilowattia, joten myös sen teho riittää yksin maantieajoon ajoakun ollessa tyhjä. Useimmissa ajotilanteissa se kykenee myös akun lataamiseen samaan aikaan. Järjesetelmän huipputeho saadaan ottamalla sähköä sekä ajoakusta että vetypolttokennosta. Järjestelmä on suunniteltu niin, että liikkellelähtö toteutuu ajoakun turvin ja vetypolttokennoa herätetään mukaan toimintaan tasanopeudella ajettaessa. Ajoakku mahdollistaa myös energian talteenoton jarrutuksissa. Täyteen tankattuna ja ladattuna pakettiautoille kerrotaan toimintamatkaksi yli 400 kilometriä (WLTP). Stellantiksen mukaan voimalinjan toimintalämpötila on -20°C:stä +45°C saakka. Pakettiautokärjellä Ensimmäisenä vetymallistoon saapuvat Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Peugeot Expert. Stellantis on toteuttanut vetyversion asentamalla 700 barin vetysäiliöt (4,4 kg/120 litraa) samoihin kiinnikkeisiin auton pohjaan, kuin mihin täyssähköversiossa asennettaisiin ajoakku. Vetysäiliöiden tankkausaika on kolme minuuttia. https://www.youtube.com/watch?v=Rd8jAFI8ZBI Helppouden lisäksi ratkaisu antaa pakettiautojen vetyversioille kantavuudeksi 1 100 kilogrammaa ja vetokyvyksi 1 000 kg. Tarjolla on keskipitkä (5,3 m³) ja pitkä versio (6,1m³) perusmalleista. Pakettiautot valmistetaan Opelin Special Vehicles -työpajalla Rüsselsheimissa piensarjoina. Stellantis tavoittelee valmistuksen alkamista vielä vuoden loppuun mennessä. Etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 100 kilowattia ja sen vääntö on 260 newtonmetriä. Nopeusennätyksiä ei pakulla rikota, sillä 0–100 km/h vie 15 sekuntia ja huippunopeus on 130 km/h, mutta suoritusarvot riittävät mainiosti arkiliikenteessä pysymiseen. Peugeotin, Opelin ja Citroënin versiot vetypakusta saapuvat yritysmyyntiin loppuvuodesta Euroopassa. Nyt ei muuta kuin puuhaamaan Suomeen vetytankkausasemaa tai kahta. Lähde ja kuvat: Stellantis, Opel Lisää aiheesta Vetyautoilulle vetäjiä – Suomen ensimmäinen asema jo tuloillaan? BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Maistiainen: Never stop the madness ja kohta vedytään taas! Uusi Toyota Mirai Koeajo: Hyundai Nexo – vetyä odotellessa Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Boschilla uskotaan: vedystä voisi olla myös polttomoottoreihin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?