18.7.2023 Ajoneuvot Via Baltica sähköautolla: Volkswagen ID.4 on erinomainen matka-auto – mutta sen kotimaassa alkoivat latausongelmat – joita valmistaja alkoi ratkoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori ajoi kesäkuussa Via Baltican Volkswagen ID.4 -sähköautolla. Paluumatkalla Saksan kautta alkoivat mystiset latausongelmat. Volkswagen ID.4 on iso ja tilava perheauto. Se on yksi syy, miksi se on noussut yhdeksi Suomen suosituimmaksi sähköautoksi, sillä se palvelee hyvin monen perheellisen tarpeita.Myös tästä syystä Volkswagen ID.4 valikoitui Moottorin ajokiksi läpi Euroopan tapahtuvalle roadtripille.Onhan Volkswagen ID.4 myös hyvä matka-auto. Siinä on matkustajille hyvin tilaa, mutta sen lisäksi sen tavaratila vetää hyvin 4–5-henkisen perheen matkatavarat pitkällekin reissulle.Auton ajettavuus on erittäin hyvä ja takavetoisessa 150-kilowattisessa versiossa riittää hyvin suorituskykyä Euroopan nopearytmiseenkin liikenteeseen. Kuljettajalla on leppoista ratin takana, autossa on hyvä näkyvyys joka suuntaan ja etuistuimen kyynärtuki tekee ajamisesta rentoa. Auton ohjaus vetelee hieman Suomen uraisilla teillä, mutta Euroopassa, jossa autojen renkaiden syömiä tieuria ei ole, vetelyä ei esiintynyt.Autoon saa myös vetokoukun, jota tosin Moottorin Euroopan matkalla ei tarvittu, mutta se on yksi syy, miksi Volkswagen ID.4 on noussut myös kansan suosikiksi. Kaiken kaikkiaan, ID.4 palvele hyvin runsaita tiloja tarvitsevaa sähköautoilijaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatausominaisuudet ratkaisevat myösSähköautossa ratkaisevat myös sen latausominaisuudet. Volkswagen ID.4:ssä ne ovat myös sellaiset, että ne tyydyttävät monen sähköautoilijan tarpeet hyvin. Auto osoitti Moottorin tekemällä Euroopan reissulla myös kyvykkyytensä hyvään lataustehoon, eikä auton latautumisen odottelu hidastanut matkan tekoa millään tavalla. Jokaisessa pikalatauksessa Volkswagen ID.4 otti virtaa vastaan 120–130 kilowatin teholla, parhaimmillaan jopa 138 kilowatin teholla. Tehdas ilmoittaa ID.4:n maksimilatauskyvyksi 135 kilowattia.Monesti, oikeastaan jokaisessa latauksessa, auto oli jo valmis jatkamaan matkaa ennen ihmisiä.Matkanteko Volkswagenilla olikin kaikin puolin vaivatonta. Auton toimintamatka sähköllä on sellainen, että seuraavasta latauspisteestä ei tarvitse huolehtia, varsinkin kun Euroopassa sähköautoilu on Moottorin tekemän retken perusteella varsin vaivatonta. Latauspisteitä löytyy Virosta ja Latviasta hyvin, Liettuastakin tyydyttävästi ja Puola, Tsekki sekä Saksa ovat ylivertaisia latausverkoston suhteen. Samoin Tanska ja Ruotsi, pikalatausta on tarjolla erittäin hyvin.Lataus ei käynnistynyt useista yrityksistä huolimattaSaksassa, Volkswagenin kotikentällä alkoivat kuitenkin ongelmat. Kun autoa yritettiin ladata, lataus ei käynnistynyt. Kun lataus ei käynnistynyt yhdellä laturilla, otettiin käyttöön toinen, mutta sekään ei auttanut.Pian mieleen hiipi jo huoli, että kun auto ei lähde latautumaan, onko autossa vikaa?Latausta yritettiin monta kertaa, mutta latauspistoke ei vain kiinnittynyt autoon. Kerta toisensa jälkeen tuli hylky. Latauspistoketta yritettiin myös painaa autoon voimakkaasti silloin, kun latauksen olisi pitänyt alkaa, mutta turhaan. Viimein, yli 15 kokeilun ja latauspisteen vaihtamisen jälkeen latauspistoke saatiin kiinnittymään autoon ja lataus alkamaan.Asiassa otettiin yhteyttä Volkswagenin maahantuojan tuotepäällikköön Toni Niemiseen. Nieminen osasi hyvin pian viestien jälkeen epäillä, että kysymys on latauslaitteista.– Oliko kaikki sattumalta noita Alpitronicin laitteita, vai kokeilitko muitakin? Nieminen kysyi.Tälläkin latauskentällä lähellä Dresdeniä oli ongelmia, autoa yritettiin ladata usealla eri latauspistokkeella, kunnes yksi suostui viimein kiinnittymään autoon.Siinä se vastaus todennäköisesti olikin. Kaikki latauslaitteet, mitkä aiheuttivat matkalla ongelmia, olivat juuri Alpintronicin valmistamia latauslaitteita. Alpintronicin latauslaitteiden pistokkeet tai osa niistä ovat sellaisia, että ne eivät jostain syystä suostu lukittumaan autoon. Todennäköisesti vain osa, sillä Nieminen itse sanoo, että hän on käyttänyt Alpintronicin laitteita Volkswagenin kanssa esimerkiksi Suomessa ilman ongelmia. Samoin allekirjoittanut.Saksassa ongelma toistuiMutta Saksassa ongelma toistui joka kerta. Alpintronicilla lataus saattoi lähteä käyntiin, jos pistoketta painoi autoon todella lujaa, mutta tämä saattoi vaatia useamman, viisi, jopa kuusi yritystä.Kun Alpintronicin latauslaitteista siirryttiin käyttämään muita latauslaitteita, mitään ongelmia ei enää ollut. Kun latausta yritettiin uudelleen Alpintronicilla, sama ongelma toistui, lataus ei alkanut, koska latauspistoke ei lukittunut autoon.Kun Alpintronicista siirryttiin muihin latauslaitteisiin, ongelmat hävisivät.Niistä latauspisteistä, missä ongelmia esiintyi, osasta välitettiin tieto Suomeen Volkswagenin maahantuojalle ja tuotepäällikkö Toni Niemiselle. Nieminen välitti tiedot Saksaan päämiehelle eli Volkswagenille. Myöhemmin kesäkuussa Volkswagenilta Saksasta tuli tilannepäivitys asiaan.– Volkswagenilta ja Elliltä tuli viesti, ovat nähneet eri foorumeilla, että käyttäjillä on ollut ongelmia Shellin latauspisteillä eri maissa – Saksan lisäsi Englannissa, Hollannissa ja Ranskassa. Nyt saivat niin paljon konkretiaa tästä kokemuksestasi tekemästäni kirjallisesta palautteesta, että avaavat keskustelun Shellin kanssa. Kiittivät yksityiskohtaisesta palautteesta, ja pahoittelivat ongelmia, Nieminen raportoi.Latauslaitteet, joissa ongelmia esiintyi, olivat muun muassa Shellin operoimia.– Volkswagen selvittää asiaa myös latauslaitevalmistajan kanssa, sanoo Volkswagenin maahantuojan K-auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelma ilmeni jo RiikassaEnsimmäisen kerran tähän ongelmaan törmättiin Moottorin roadtripillä jo Via Balticalla ja Riikassa – ja todellakin, latauslaite, joka siellä temppuili, oli myös italialaisen Alpintronicin valmistama latauslaite. Kun ongelma esiintyi Riikassa, sitä ei osattu yhdistää vielä muissa Alpintronic-latureissa oleviin mahdollisiin vikoihin, vaan sen ajateltiin olevan tilapäinen häiriö kyseisessä latauslaitteessa.Tämä lataus Riikassa ei käynnistynytkään ja kysymyksessä oli Alpintronicin laturi.Mutta nyt ongelma, joka on ollut jollain tavalla yleinen muuallakin Euroopassa, on saanut konkretiaa ja toivottavasti ja mahdollisesti myös ratkeaa jollain tavalla Volkswagenin, latausoperaattoreiden sekä laitevalmistajan tekemien selvitysten jälkeen.Moottori teki kesäkuussa 2023 roadtripin Eurooppaan Volkswagen ID.4 -sähköautolla, menomatka Via Balticaa ja E67-tietä pitkin Tšekin Prahaan saakka ja paluumatka Suomeen Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta. Juttusarjassa seuraamme, kuinka matkanteko pelkän sähkön voimin Euroopassa onnistui.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenLisää aiheestaVia Baltica sähköautolla: Hyvä matkasuunnitelma auttaa reissun onnistumisessa – varaa lomakaudella autolle paikka laivasta ajoissa Via Baltica sähköautolla: Liikenne Puolassa on kaikkein hurjinta – 140 kilometrin tuntivauhtikaan ei paikallisille riitä Via Baltica sähköautolla: Lyhin ja nopein tie Eurooppaan kulkee Ruotsin kautta, ja sen ajaa päivässä Via Baltica sähköautolla: Volkswagen ID.4 on erinomainen matka-auto – mutta sen kotimaassa alkoivat latausongelmat – joita valmistaja alkoi ratkoa Via Baltica sähköautolla: Seikkailu alkaa – auto Tallinnan laivaan ja nokka kohti Eurooppaa! Via Baltica sähköautolla: Yhdestä latauksesta ei lainkaan maksua – perillä Prahassa auto jäi kahdeksi vuorokaudeksi parkkiin Päivän kuva: Liettualaisella latausasemalla ruuhkaa suomalaisista sähköautoista Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle