18.7.2023

Via Baltica sähköautolla: Volkswagen ID.4 on erinomainen matka-auto – mutta sen kotimaassa alkoivat latausongelmat – joita valmistaja alkoi ratkoa

Moottori ajoi kesäkuussa Via Baltican Volkswagen ID.4 -sähköautolla. Paluumatkalla Saksan kautta alkoivat mystiset latausongelmat.

Volkswagen ID.4 on iso ja tilava perheauto. Se on yksi syy, miksi se on noussut yhdeksi Suomen suosituimmaksi sähköautoksi, sillä se palvelee hyvin monen perheellisen tarpeita.

Myös tästä syystä Volkswagen ID.4 valikoitui Moottorin ajokiksi läpi Euroopan tapahtuvalle roadtripille.

Onhan Volkswagen ID.4 myös hyvä matka-auto. Siinä on matkustajille hyvin tilaa, mutta sen lisäksi sen tavaratila vetää hyvin 4–5-henkisen perheen matkatavarat pitkällekin reissulle.

Auton ajettavuus on erittäin hyvä ja takavetoisessa 150-kilowattisessa versiossa riittää hyvin suorituskykyä Euroopan nopearytmiseenkin liikenteeseen. Kuljettajalla on leppoista ratin takana, autossa on hyvä näkyvyys joka suuntaan ja etuistuimen kyynärtuki tekee ajamisesta rentoa. Auton ohjaus vetelee hieman Suomen uraisilla teillä, mutta Euroopassa, jossa autojen renkaiden syömiä tieuria ei ole, vetelyä ei esiintynyt.

Autoon saa myös vetokoukun, jota tosin Moottorin Euroopan matkalla ei tarvittu, mutta se on yksi syy, miksi Volkswagen ID.4 on noussut myös kansan suosikiksi. Kaiken kaikkiaan, ID.4 palvele hyvin runsaita tiloja tarvitsevaa sähköautoilijaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Latausominaisuudet ratkaisevat myös

Sähköautossa ratkaisevat myös sen latausominaisuudet. Volkswagen ID.4:ssä ne ovat myös sellaiset, että ne tyydyttävät monen sähköautoilijan tarpeet hyvin. Auto osoitti Moottorin tekemällä Euroopan reissulla myös kyvykkyytensä hyvään lataustehoon, eikä auton latautumisen odottelu hidastanut matkan tekoa millään tavalla. Jokaisessa pikalatauksessa Volkswagen ID.4 otti virtaa vastaan 120–130 kilowatin teholla, parhaimmillaan jopa 138 kilowatin teholla. Tehdas ilmoittaa ID.4:n maksimilatauskyvyksi 135 kilowattia.

Monesti, oikeastaan jokaisessa latauksessa, auto oli jo valmis jatkamaan matkaa ennen ihmisiä.

Matkanteko Volkswagenilla olikin kaikin puolin vaivatonta. Auton toimintamatka sähköllä on sellainen, että seuraavasta latauspisteestä ei tarvitse huolehtia, varsinkin kun Euroopassa sähköautoilu on Moottorin tekemän retken perusteella varsin vaivatonta. Latauspisteitä löytyy Virosta ja Latviasta hyvin, Liettuastakin tyydyttävästi ja Puola, Tsekki sekä Saksa ovat ylivertaisia latausverkoston suhteen. Samoin Tanska ja Ruotsi, pikalatausta on tarjolla erittäin hyvin.

Lataus ei käynnistynyt useista yrityksistä huolimatta

Saksassa, Volkswagenin kotikentällä alkoivat kuitenkin ongelmat. Kun autoa yritettiin ladata, lataus ei käynnistynyt. Kun lataus ei käynnistynyt yhdellä laturilla, otettiin käyttöön toinen, mutta sekään ei auttanut.

Pian mieleen hiipi jo huoli, että kun auto ei lähde latautumaan, onko autossa vikaa?

Latausta yritettiin monta kertaa, mutta latauspistoke ei vain kiinnittynyt autoon. Kerta toisensa jälkeen tuli hylky. Latauspistoketta yritettiin myös painaa autoon voimakkaasti silloin, kun latauksen olisi pitänyt alkaa, mutta turhaan. Viimein, yli 15 kokeilun ja latauspisteen vaihtamisen jälkeen latauspistoke saatiin kiinnittymään autoon ja lataus alkamaan.

Asiassa otettiin yhteyttä Volkswagenin maahantuojan tuotepäällikköön Toni Niemiseen. Nieminen osasi hyvin pian viestien jälkeen epäillä, että kysymys on latauslaitteista.

– Oliko kaikki sattumalta noita Alpitronicin laitteita, vai kokeilitko muitakin? Nieminen kysyi.

Tälläkin latauskentällä lähellä Dresdeniä oli ongelmia, autoa yritettiin ladata usealla eri latauspistokkeella, kunnes yksi suostui viimein kiinnittymään autoon.

Siinä se vastaus todennäköisesti olikin. Kaikki latauslaitteet, mitkä aiheuttivat matkalla ongelmia, olivat juuri Alpintronicin valmistamia latauslaitteita. Alpintronicin latauslaitteiden pistokkeet tai osa niistä ovat sellaisia, että ne eivät jostain syystä suostu lukittumaan autoon. Todennäköisesti vain osa, sillä Nieminen itse sanoo, että hän on käyttänyt Alpintronicin laitteita Volkswagenin kanssa esimerkiksi Suomessa ilman ongelmia. Samoin allekirjoittanut.

Saksassa ongelma toistui

Mutta Saksassa ongelma toistui joka kerta. Alpintronicilla lataus saattoi lähteä käyntiin, jos pistoketta painoi autoon todella lujaa, mutta tämä saattoi vaatia useamman, viisi, jopa kuusi yritystä.

Kun Alpintronicin latauslaitteista siirryttiin käyttämään muita latauslaitteita, mitään ongelmia ei enää ollut. Kun latausta yritettiin uudelleen Alpintronicilla, sama ongelma toistui, lataus ei alkanut, koska latauspistoke ei lukittunut autoon.

Kun Alpintronicista siirryttiin muihin latauslaitteisiin, ongelmat hävisivät.

Niistä latauspisteistä, missä ongelmia esiintyi, osasta välitettiin tieto Suomeen Volkswagenin maahantuojalle ja tuotepäällikkö Toni Niemiselle. Nieminen välitti tiedot Saksaan päämiehelle eli Volkswagenille. Myöhemmin kesäkuussa Volkswagenilta Saksasta tuli tilannepäivitys asiaan.

– Volkswagenilta ja Elliltä tuli viesti, ovat nähneet eri foorumeilla, että käyttäjillä on ollut ongelmia Shellin latauspisteillä eri maissa – Saksan lisäsi Englannissa, Hollannissa ja Ranskassa. Nyt saivat niin paljon konkretiaa tästä kokemuksestasi tekemästäni kirjallisesta palautteesta, että avaavat keskustelun Shellin kanssa. Kiittivät yksityiskohtaisesta palautteesta, ja pahoittelivat ongelmia, Nieminen raportoi.

Latauslaitteet, joissa ongelmia esiintyi, olivat muun muassa Shellin operoimia.

– Volkswagen selvittää asiaa myös latauslaitevalmistajan kanssa, sanoo Volkswagenin maahantuojan K-auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ongelma ilmeni jo Riikassa

Ensimmäisen kerran tähän ongelmaan törmättiin Moottorin roadtripillä jo Via Balticalla ja Riikassa – ja todellakin, latauslaite, joka siellä temppuili, oli myös italialaisen Alpintronicin valmistama latauslaite. Kun ongelma esiintyi Riikassa, sitä ei osattu yhdistää vielä muissa Alpintronic-latureissa oleviin mahdollisiin vikoihin, vaan sen ajateltiin olevan tilapäinen häiriö kyseisessä latauslaitteessa.

Tämä lataus Riikassa ei käynnistynytkään ja kysymyksessä oli Alpintronicin laturi.

Mutta nyt ongelma, joka on ollut jollain tavalla yleinen muuallakin Euroopassa, on saanut konkretiaa ja toivottavasti ja mahdollisesti myös ratkeaa jollain tavalla Volkswagenin, latausoperaattoreiden sekä laitevalmistajan tekemien selvitysten jälkeen.

Moottori teki kesäkuussa 2023 roadtripin Eurooppaan Volkswagen ID.4 -sähköautolla, menomatka Via Balticaa ja E67-tietä pitkin Tšekin Prahaan saakka ja paluumatka Suomeen Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta. Juttusarjassa seuraamme, kuinka matkanteko pelkän sähkön voimin Euroopassa onnistui.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Lisää aiheesta

Luetuimmat