11.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – testissä sähköauton sisätilat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alusta asti sähköautoiksi suunnitelluissa autoissa pitäisi olla polttomoottoriautoja paremmat sisätilat, mutta onko asia todellisuudessa näin? Laitoimme Volkswagen ID.3:n sisätilat testiin. Kuten olemme useampaan otteeseen nostaneet esille, Volkswagen ID.3 oli ensimmäinen Volkswagenin MEB-sähköautoarkitehtuuriin pohjautuva auto. Yksi MEB-perusrakenteen merkittävimmistä eduista on sen mahdollistamat tilat esimerkiksi Golfissa käytettyyn perusrakenteeseen verrattuna. ID.3:n keulalla ei ole polttomoottoria, joten ohjaamo ulottuu perinteisiä autoja edemmäs, jolloin matkustamolle jää enemmän tilaa.Aiemmin kerroimme laittaneemme käyttötesti-ID.3:mme käymään läpi kattavan testiohjelman. Yhtenä osana tätä testiä sisätilat käydään tarkasti läpi samaan tyyliin, kuin esimerkiksi parivertailuissamme olemme tehneet. Nyt on tulosten aika – tuoko tämä uusi perusrakenne todella niin paljon lisätilaa kuin on luvattu?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakapenkille testaamaanAluksi asetimme etuistuimet noin 185-senttimetriselle kuljettajalle sopivaan asentoon, jonka jälkeen hypättiin taakse kokeilemaan tiloja. Aluksi huomio kiinnittyy erinomaiseen polvitilaan – kaksi pitkänhuiskeaa kaveria mahtuu istumaan autossa peräkkäin tämän puolesta ongelmitta. Myös autoon nouseminen on helppoa korkeasta kynnyksestä huolimatta, sillä auton pohjassa oleva akusto nostaa lattian ylös, jolloin pudotus kynnyksen jälkeen ei ole totutun suuri. Jos omaa pidemmän ylävartalon, pääntila jää kattolinjan muotoilusta johtuen hieman vajavaiseksi. Tätä voi paikata makaavammalla asennolla, koska polville tilaa on yllin kyllin. Korkeaa lattiaa on kompensoitu kallistamalla takapenkin istuinosaa taaksepäin, mikä tuntuu ryhdikkäästi istuessa mukavalta ja luo lisää reisitukea, mutta tekee löhöasennosta epämiellyttävämmän.Ryhdikkäästi istuvalle takapenkki on kuitenkin yksi markkinoiden mukavimmista: pehmeä ja hyvin muotoiltu, ja myös sivutukea löytyy reunamatkustajille poikkeuksellisen paljon. Takamatkustajille on varattu kaksi usb-c -pistoketta, joten hyvän matkustusmukavuuden lisäksi myös viihtyvyydestä on huolehdittu – takapenkillä matkustavaa pitkää teiniä ei nimittäin edes hyvä jalkatila lohduta, jos älypuhelimesta pääsee akku loppumaan kesken matkan. Tarvittaessa takana voi matkustaa kolmekin, tasainen lattia mahdollistaa jalkojen pitämisen keskellä, mutta leveyden puolesta matkustajien tulee olla kapeaharteisia.Mainittakoon vielä, että turvaistuimen asentaminen ID.3:n takapenkille on ollut helpoimmasta päästä. Oviaukko on tilava ja Isofix-kiinnikkeet ovat helposti käytettävien muoviluukkujen takana.Tavaratilassa ei moitittavaaTavaratilaa ID.3:ssa on 385 litraa, mikä on käytännöllisesti katsoen identtinen määrä Golfin kanssa – jälkimmäisessä tilaa on viitisen litraa vähemmän. Takapenkin selkänoja kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa, ja lisäksi keskelle on muistettu kovertaa suksiluukku.Hieman hankalasti käytettävä tavaratilan välipohja kuuluu vakiovarusteisiin, ja pohjan alla on myös pieni kaukalo, johon mahtuu ainakin toinen auton mukana tulevista latausjohdoista. Lisäksi takakontista löytyy pari kassikoukkua ja 12 voltin pistorasia, eli kaikki tarvittava on mukana – ainoastaan sähköistä takaluukkua jää kaipaamaan, sitä ei ID.3:een nimittäin saa edes lisävarusteena. Lapsiperheille positiivista on se, että takaoven iso aukko tekee kookkaankin lastenistuimen asentamisesta autoon erinomaisen helppoa.Vaikka auton tilat ovatkin hyvällä tolalla, olisi sen toteutuksessa voinut hyödyntää edes hieman enemmän ideoita, joita esiteltiin vuonna 2016 Pariisin autonäyttelyssä ID-konseptissa. Avauduimme tästä aiheesta hieman laajemmin jo muutaman viikkoa takaperin.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus, Eetu Kokkonen, VolkswagenLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3:n kulutus kesäkelissä vaikuttaa kohtalaiselta ja tuulilasi otti osumaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Käyttötesti Hämmentävät ja koomiset käännösmokat kiusaavat jälleen käyttötestiautoamme – Dacia Duster 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen