11.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – testissä sähköauton sisätilat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alusta asti sähköautoiksi suunnitelluissa autoissa pitäisi olla polttomoottoriautoja paremmat sisätilat, mutta onko asia todellisuudessa näin? Laitoimme Volkswagen ID.3:n sisätilat testiin. Kuten olemme useampaan otteeseen nostaneet esille, Volkswagen ID.3 oli ensimmäinen Volkswagenin MEB-sähköautoarkitehtuuriin pohjautuva auto. Yksi MEB-perusrakenteen merkittävimmistä eduista on sen mahdollistamat tilat esimerkiksi Golfissa käytettyyn perusrakenteeseen verrattuna. ID.3:n keulalla ei ole polttomoottoria, joten ohjaamo ulottuu perinteisiä autoja edemmäs, jolloin matkustamolle jää enemmän tilaa. Aiemmin kerroimme laittaneemme käyttötesti-ID.3:mme käymään läpi kattavan testiohjelman. Yhtenä osana tätä testiä sisätilat käydään tarkasti läpi samaan tyyliin, kuin esimerkiksi parivertailuissamme olemme tehneet. Nyt on tulosten aika – tuoko tämä uusi perusrakenne todella niin paljon lisätilaa kuin on luvattu? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takapenkille testaamaan Aluksi asetimme etuistuimet noin 185-senttimetriselle kuljettajalle sopivaan asentoon, jonka jälkeen hypättiin taakse kokeilemaan tiloja. Aluksi huomio kiinnittyy erinomaiseen polvitilaan – kaksi pitkänhuiskeaa kaveria mahtuu istumaan autossa peräkkäin tämän puolesta ongelmitta. Myös autoon nouseminen on helppoa korkeasta kynnyksestä huolimatta, sillä auton pohjassa oleva akusto nostaa lattian ylös, jolloin pudotus kynnyksen jälkeen ei ole totutun suuri. Jos omaa pidemmän ylävartalon, pääntila jää kattolinjan muotoilusta johtuen hieman vajavaiseksi. Tätä voi paikata makaavammalla asennolla, koska polville tilaa on yllin kyllin. Korkeaa lattiaa on kompensoitu kallistamalla takapenkin istuinosaa taaksepäin, mikä tuntuu ryhdikkäästi istuessa mukavalta ja luo lisää reisitukea, mutta tekee löhöasennosta epämiellyttävämmän. Ryhdikkäästi istuvalle takapenkki on kuitenkin yksi markkinoiden mukavimmista: pehmeä ja hyvin muotoiltu, ja myös sivutukea löytyy reunamatkustajille poikkeuksellisen paljon. Takamatkustajille on varattu kaksi usb-c -pistoketta, joten hyvän matkustusmukavuuden lisäksi myös viihtyvyydestä on huolehdittu – takapenkillä matkustavaa pitkää teiniä ei nimittäin edes hyvä jalkatila lohduta, jos älypuhelimesta pääsee akku loppumaan kesken matkan. Tarvittaessa takana voi matkustaa kolmekin, tasainen lattia mahdollistaa jalkojen pitämisen keskellä, mutta leveyden puolesta matkustajien tulee olla kapeaharteisia. Mainittakoon vielä, että turvaistuimen asentaminen ID.3:n takapenkille on ollut helpoimmasta päästä. Oviaukko on tilava ja Isofix-kiinnikkeet ovat helposti käytettävien muoviluukkujen takana. Tavaratilassa ei moitittavaa Tavaratilaa ID.3:ssa on 385 litraa, mikä on käytännöllisesti katsoen identtinen määrä Golfin kanssa – jälkimmäisessä tilaa on viitisen litraa vähemmän. Takapenkin selkänoja kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa, ja lisäksi keskelle on muistettu kovertaa suksiluukku. Hieman hankalasti käytettävä tavaratilan välipohja kuuluu vakiovarusteisiin, ja pohjan alla on myös pieni kaukalo, johon mahtuu ainakin toinen auton mukana tulevista latausjohdoista. Lisäksi takakontista löytyy pari kassikoukkua ja 12 voltin pistorasia, eli kaikki tarvittava on mukana – ainoastaan sähköistä takaluukkua jää kaipaamaan, sitä ei ID.3:een nimittäin saa edes lisävarusteena. Lapsiperheille positiivista on se, että takaoven iso aukko tekee kookkaankin lastenistuimen asentamisesta autoon erinomaisen helppoa. Vaikka auton tilat ovatkin hyvällä tolalla, olisi sen toteutuksessa voinut hyödyntää edes hieman enemmän ideoita, joita esiteltiin vuonna 2016 Pariisin autonäyttelyssä ID-konseptissa. Avauduimme tästä aiheesta hieman laajemmin jo muutaman viikkoa takaperin. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus, Eetu Kokkonen, Volkswagen Lisää aiheesta Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3:n kulutus kesäkelissä vaikuttaa kohtalaiselta ja tuulilasi otti osumaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe