20.4.2020 Ajoneuvot ”Nyt tarvitaan ratkaisuja” – Volvo on kyllästynyt koronaan ja harkitsee faceliftien karsimista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvolla on kyllästytty peukaloiden pyörittelyyn, joten toimitusjohtaja HÃ¥kan Samuelsson kaipaa nyt toimintaa. Tuotekehitysprojekteja karsittaessa prioriteettina ovat uudet puskurit, uusien teknologioiden ollessa avainasemassa. Volvon toimitusjohtaja HÃ¥kan Samuelsson on jälleen avannut sanaisen arkkunsa ruotsalaisvalmistajan tilanteesta. Tällä kertaa Ruotsissa kauhistellaan koronavirusepidemian vaikutuksia talouteen. Samuelsson henkilökohtaisesti arvioi, että taloudellisesti korona saattaa olla suurempi katastrofi kuin vuosien 2007–2009 talousromahdus.Noin kuukauden tuotantotauon jälkeen Samuelssonille riitti. – Tämä ei voi jatkua, hän kiteytti.Volvo onkin panostanut nyt Ruotsin ja Belgian tuotantolaitostensa avaamiseen siten, että terveydenhuollolliset kannat huomioidaan. Huomiointi on ulotettu jopa alihankkijoiden työntekijöiden terveyteen.– En tarvitse selitystä miksi pitäisi hidastella tai pysäyttää. Nyt tarvitaan ratkaisuja. Ja jos ratkaisu ei toimi, meidän täytyy voida muuttaa asioita nopeasti, pitkän linjan Volvo-johtaja linjasi.Samuelsson kertoi samalla, että koronaviruksesta johtuen yhtiö joutuu pohtimaan tuotekehitysprojektejaan. Sähköistyminen, autonomia ja tulevat teknologiat säästynevät leikkauksilta, mutta kirjanpitokirves saattaa heilahtaa esimerkiksi malliston virkistyksen suhteen.– Muutokset näillä alueilla vaarantaisivat strategiamme, joten turvaamme niiden tilanteen.– Meillä on tuotekehityksessä tuhansia projekteja ja täytyy kyseenalaistaa, tarvitsemmeko niitä kaikkia, Samuelsson kommentoi.– Meidän täytyy vähentää kulujamme.Esimerkkinä hän mainitsi faceliftit, viitaten todennäköisesti malliston elinkaaripäivitysten laajuuteen, eikä siihen, toteutetaanko niitä.Analytiikkayhtiö IHS Markit arvioi, että verrattain valmiit projektit voivat viivästyä noin kuuden kuukaudella, pidemmän linjan tuotekehitysprojektit voivat siirtyä puolestaan vuodella. IHS Markitin mukaan on myös mahdollista, että keskikokoiset ja suuret autovalmistajat ja alihankkijat voivat siirtää ulkoistettua tuotekehitystä takaisin yhtiön sisälle pyrkiessään säästötoimiin. Yhtiö arvioi tuotekehitysbudjettien kutistuvan autoalalla noin kuudenneksella tänä vuonna ja kymmenesosalla 2021. Koronavirus saattaa vaikuttaa dramaattisesti myös pienien startup-tyyppisten alihankkijoiden toimintaan.Lähde: Automotive News Kuva: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?