25.5.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: ensitestissä Motonetin Motolataus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Motonet-tavarataloketju aloittaa sähköautojen latauspalveluiden tarjonnan. Testasimme Lommilan pikalaturin. Suomen sähköautojen pikalatausverkosto ottaa jälleen askeleen eteenpäin, kun Motonet-tavarataloketju aloittaa latauspalveluiden tarjonnan. Kun huhut ensimmäisistä asemista alkoivat kiertää netissä, veimme Hyundai Ioniq Electricin tutustumislataukseen Espoon Lommilaan.Motolataus-nimen alta löytyy sekä DC-pikalatausasemia (CCS ja CHAdeMO) sekä hitaampaa vaihtovirtalatausta (AC).Motonet kertoo aikovansa lähivuosina tarjota Motolatausta lähes jokaisen tavaratalonsa yhteydessä. Tällä hetkellä asemat ovat käytössä jo seuraavasti: Helsingin Roihupelto (AC), Kerava (AC), Espoon Lommila (AC ja DC), Joensuu (AC ja DC), Mikkeli (AC ja DC) sekä Kokkola (AC ja DC). Vaihtovirtalatausta käyttävät tarvitsevat mukaan oman latauskaapelin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy50 kilowatilla mennäänHyundai Ioniq Electricin kannalta Motolatauksen mielenkiintoa nostivat netissä pyörineet huhut latausaseman tehosta: epäiltiin, että Suomeen saatiin vihdoin yli 50 kilowatin latausasema. Tällä hetkellä Hyundai Ioniq Electric on markkinoiden ainoa auto, joka kykenee lataamaan CCS-järjestelmällä yli 50 kilowatin teholla. Olimme innokkaita selvittämään, miten nopeasti Hyundaita voi ladata käytännössä, ja näkemään miten latausteho käyttäytyy akun täyttyessä.Huhuilta katkottiin kuitenkin nopeasti siivet. Motolataus-aseman teho on samat noin 50 kilowattia kuin kilpailevilla järjestelmillä. Syy on selvä: miksi investoida kallista laturiteknologiaa, kun toistaiseksi vain Hyundai Ioniq Electric voisi siitä hyötyä, ja sekin todennäköisesti vain latauksen ensihetkillä?– Latausasemat on nyt varustettu 50 kilowatin tehoisiksi, mutta niitä voidaan jälkikäteen varustaa tehokkaammiksi, asemien teknisestä toteutuksesta vastaavan Plugit Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Topi Aaltonen kertoo.Maksu energiastaAinakin Ioniq Electricillä Motolataus sujuu vaivattomasti. Hinnoittelussa on tosin eroa: kun valtaosa pikalatureista velottaa aikapohjaisesti, laskuttaa Motonet ladatun energian perusteella. Hyvä ratkaisu etenkin niille sähköautoille, joiden CCS-latausteho jää 50 kilowatista.Käyttö onnistuu kanta-asiakaskortilla tai ostettavilla latauslipukkeilla. Kanta-asiakkaat voivat ladata 31.5. asti ilmaiseksi. Pikalataus muuttuu kesäkuun alussa maksulliseksi (kanta-asiakkaat 10 cent/kWh, muut 20 cent/kWh), mutta tunnin vaihtovirtalataus säilyy kanta-asiakkailla ilmaisena toistaiseksi.Toivottavasti muut ketjut ottavat vähitellen Motonetistä mallia, ja tuovat omat pikalaturinsa tarjolle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?