25.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Hyundai Ioniq Electric ja varusteiden sietämätön välttämättömyys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilussa korostuu joidenkin varusteiden merkitys enemmän kuin perinteisillä bensiini- tai dieselautoilla ajettaessa. Hyundai Ioniq Electric on kuin mikä tahansa henkilöauto. Paitsi että ei ole. Erilaisuudessa kaikki kietoutuu nimenomaan siihen, että kyseessä on vain ja ainoastaan sähköä energianaan käyttävä auto.Latausjohdot ovat käytössä aina, kun autolla liikutaan. Niiden säilytyspaikka on tavaratila, joten takaluukkua availlaan ahkerammin kuin muu auton käyttö vaatisi. Takaluukun ja tavaratilan käytettävyys korostuukin tästä syystä aivan erityisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarustetoiveitaHyundai Ioniq Electricin varustelua voisi täydentää sähköisesti toimivalla takaluukulla. Se lisäisi selkeästi käyttömukavuutta, sillä suuren osan vuotta takaluukun vedin on aina kurainen ja epämiellyttävä käyttää.Myös tavaratilan mataluus aiheuttaa päänvaivaa. Latausjohdot kannattaisi kieputtaa aina käytön jälkeen siistiin nippuun. Käytännössä näin ei tapahdu, varsinkaan kun johdot ovat töpselistä irrotettaessa pakkasen kangistamia tai kuraisen maan kuorruttamia. Tavaratilaan viskattu johto vie tilaa kauppakasseilta yllättävän paljon. Tavaratilan käytettävyyteen voi siis vaikuttaa paljon omalla viitseliäisyydellä.Tavaratilan suojana toimiva rullaverho on jatkuvaan päivittäiseen käyttöön hankala. Tässäkin kohtaa tuleville varustelistoille voisi toivoa auton henkeen sopivasti vaikkapa sähköisesti tavaroiden päälle liukuvaa katetta. Toive varmaan on toteutettavissa, mutta ei ilman lisäkustannuksia. Kenties jatkossa kuitenkin saadaan joku kehittyneempi versio näiden ratkaisujen välistä – se vaikuttaisi suuresti päivittäiseen käyttömukavuuteen.Oivallisia varoituksiaErityistä kiitosta on jaettava Hyundai Ioniq Electricin mittariston ja näytön varoitusten selkeydelle. Koeajorupeamaan sisältyi lähes päivittäin ajotilanteita, joissa latauksen riittävyys ei ollut itsestäänselvyys. Kertaakaan ei jääty tielle ja jos olisi jääty, ei siitä ainakaan autoa olisi voinut syyttää. Hyundai Ioniq Electric viestii käytettävissä olevan latauksen riittävyydestä erittäin selkeästi. Myös varoitukset latauksen huvetessa ovat kiistattomat ja muuttuvat latauksen huvetessa yhä vaativammiksi.Peruuttavan auton piippaus on tuttua erityisesti jakeluautoista. Henkilöautossa se ensin yllättää, mutta todellisuudessa auton ulkopuolella liikkuville peruutuksen äänimerkki on erittäin tärkeä varuste. Sähköautosta kun ei kuulu moottorin ääntä, niin yksi jalankulkijaa liikkuvasta autosta varoittava ominaisuus puuttuu – äänimerkki korvaa sen. Kylmä vaihto toiseen autoonMärkien ja vuoroin pakkaselle painuneiden ajopäivien jäljiltä jäi mieleen kaksi odottamatonta havaintoa.Hyundai Ioniq Electricin takaikkunaan ei välttämättä kiinnitä suurempaa huomiota. Se on kaksiosainen ja keskellä lasia kulkevan tuulenohjaimen merkitystä ei välttämättä sen kummemmin tule pohtineeksi. Käytössä se palvelee kuljettajaa hienosti: tien pinnasta nouseva kura pysähtyy tuulenohjaimeen ja takaikkunan yläosa pysyy niin puhtaana, että näkyvyys taakse säilyy huonoimmillakin keleillä ilman takalasin pyyhkijää.Viimeinen kiitos sähköautolle annettiin vasta koeajorupeaman jälkeisenä aamuna.Pihassa odotti lämmittämätön polttomoottorilla varustettu auto. Ihan samalla tavalla kylmänä kuin Hyundai Ioniq Electric monena aamuna. Lämmitys päälle ja matkaan. Sähköautolla mukava matkustamon lämpötila saavutettiin tällaisessa tilanteessa alle kilometrin matkalla, mutta nyt kylmä moottori oli ensin saatava lämpiämään ja vasta sitten se alkoi tuottaa matkustamoon lämpöä.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja