5.7.2018

Vuosi sähköllä: kisa ladattavan hybridin kanssa alkaa

Vuosi sähköllä PHEV vs. Electric

Kun koeajoon saapui Hyundai Ioniq -sähköautomme ladattava hybridiveli Ioniq plug-in, oli aika mielenkiintoisen vertailun.

Hyundai Ioniq -mallistossa on mistä valita, jos mielii edetä ekohenkisesti: tarjolla on niin ”tavallinen” hybridi, ladattava hybridi kuin täyssähköautokin.

Näistä ensin mainittu eli Ioniq Hybrid – joka siis käyttää eteenpäin mennäkseen bensiiniä ja avustaa sitä tarvittaessa sähkömoottorilla, mutta jonka akkuja ei voi erikseen ladata – maksaa vastaavalla Style-varustelulla 31 590 euroa.

Toisena tulee Ioniq Plug-in eli ladattava hybridi, joka tarjoaa valmistajan mukaan jopa 63 kilometrin toimintamatkan pelkällä sähköllä. Akkujen ehdyttyä matka jatkuu perushybridinä bensiinin ja sähkön voimin. Hintaa Ioniq Plug-inille kertyy Style-varustein 36 990 euroa.

Kolmikon puhtain jäsen – ainakin paikalliset päästöt huomioon ottaen – on sitten täyssähköautomme Ioniq Electric. Se on myös joukon kallein auto: Style-varusteltuna hinta asettuu 38 790 euron lukemaan.

Vuosi sähköllä PHEV vs. Electric

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksi johto, kaksi autoa

Kun buukkasimme koeajoon Ioniq Plug-in -mallin, jota emme tätä ennen olleet ajaneet suomalaisilla teillä, halusimme samalla selvittää, millaisia eroja ladattavan hybridin ja täyssähköauton välillä piilee.

Kysymykset kulminoituvat ensinnäkin ajettavuuteen, siis siihen, miten käyttövoimien väliset erot tuntuvat tien päällä. Onko ladattava hybridi ihan samanlainen etenijä kuin sähköauto silloin, kun toimintamatkasta ei tarvitse välittää?

Toinen mielenkiintoinen pointti on luonnollisesti juuri se autojen tarjoama toimintamatka, eli miten pitkälle ladattavalla hybridillä oikeasti pääsee pelkällä sähköllä, ja miten paljon täyssähköautolla jää toimintamatkaa tässä pisteessä jäljelle.

Palaamme asiaan seuraavalla viikolla, kunhan olemme tehneet tarvittavat ajolenkit. Siihen asti toimituksen seinässä oleva latauspiste on poikkeuksellisen ahkerassa käytössä, kun sähköä tarvitaan kahteen Ioniqiin tavanomaisen yhden asemasta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat