7.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kolari rikkoi perän, mutta matka jatkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric koki liikenteen karun arjen. Kolari rikkoi autoa, mutta henkilövahinkoja ei tullut. Rauhallinen paluumatka kauppareissulta on päättymässä. Hiljaisella maantiellä ei juuri ole liikennettä. Kääntyminen vasemmalle pikkutien liittymään ei kuitenkaan onnistu, kun vastaan tulee toinen auto.Peltoaukealla vastaantulijan näkee jo kaukaa, joten jarruttelen totuttuun tapaan sähkömoottorin avulla. Ensin kakkos- ja sitten kolmosteholla, vasta aivan loppuvaiheessa painan jarrupoljinta, jotta auto pysähtyy kokonaan. Siinä samassa rysähtää.Takanani jonkun aikaa ajellut henkilöautoilija ei huomannutkaan aikeitani. Vilkku vasemmalle kertoi aikeistani ja jarruvalot siitä, että vauhtini tosiaan hidastuu. Oleellista on, että Hyundai Ioniq Electric näyttää jarruvaloja myös silloin, kun jarrutus tapahtuu sähkömoottorin voimin joko kakkos- tai kolmostasolla. Ykkösellä jarrutettaessa hidastuvuus on sen verran laimeaa, että jarruvaloille ei ole tarvetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon sirpaleita, vähän näkyvääHyundai Ioniq Electric selviytyi peräänajosta vähin vammoin. Törmäysrakenteet auton perässä toimivat suunnitellusti. Puskuri alahelmoineen painuivat asfaltille tippuneiden muovinsirpaleiden määrästä päätellen melko syvälle, mutta palautuivat takaisin niin, että silmämääräisesti katsoen kolarista kertoo enää pieni reikä perän katteissa, muutamasta kohtaa haljennut puskuri ja hiukan irvistävä alalista. Käyttö voi jatkua kolarikorjaukseen asti normaalisti, kun kaikki valot säilyivät ehjinä.Myös perään törmänneen Opel Astran vahingot jäivät yllättävän vähäisiksi. Vain pienet jäljet etupuskurissa todistavat tapahtuneesta, mutta edes turvatyyny ei lauennut. Tästä voi todennäköisesti kiittää sekä melko hiljaista törmäysnopeutta että Ioniqin perän rakenteiden myötäävyyttä.Uutta opeteltavaaKolarin jälkeen Ioniqin jarrutusominaisuudet kuitenkin pyörivät mielessä eri tavoin kuin aikaisemmin.Kakkos- tai kolmostason jarrutus on varsin voimakas. Ilman jarruvaloja sähkömoottorin jarrutuksen käyttö aiheuttaisi varmasti paljon vaaratilanteita. Sähkömoottorin jarrutus on paitsi kätevää, myös hyödyllistä, sillä se tuottaa helposti tarpeellisia lisäkilometrejä matkantekoon, kun jokaisella jarrutuksella osa liike-energiasta saadaan takaisin akkuihin. Kun kilometrien riittävyys on sähköautoilijalle joka tapauksessa keskeisen tärkeää, tulee moottorijarrutus opeteltua kuin huomaamatta. Jarrupoljin jää lähinnä pysäyttämisen välineeksi.Käytännössä myös kaasun käyttö muuttuu polttomoottoriautoista Hyundai Ioniqic Electricin rattiin siirryttäessä. Ajotavan muutos tapahtuu vaiheittain. Ensin tulee opeteltua sähkömoottorin jarrutus, mutta hyvin pian huomio kiinnittyy siihen, että varsinkin voimakkaimman moottorijarrutuksen käyttö aiheuttaa nyökkivää kyytiä. Siitä pääsee helposti eroon, kun kiinnittää huomiota kaasun keventämiseen. Kun moottorijarrutus on erityisen voimakas, on kaasupoljinta maltettava keventää vähitellen. Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta sitä se ei välttämättä ole – niin vakiintunut on tapa käyttää kaasupoljinta polttomoottoriautossa, jossa kaasun höllääminen johtaa yleensä hyvin mietoon moottorijarrutukseen.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja