23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: ”Kukaan ei voi tietää, kuinka näin merkittävä ajoneuvoveron korotus vaikuttaa matkailuautojen houkuttelevuuteen niin omistus- kuin vuokra-ajoneuvoina.” Valmistelussa oleva ajoneuvoverolain 11 §:n muuttaminen tarkoittaisi matkailuautojen ajoneuvoveron korottamista. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Tämä tarkoittaisi, että dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotettaisiin nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta.On hyvä mieltää, että liki kaikki matkailuautot ovat dieselkäyttöisiä.Kaasu- ja sähkökäyttöisten matkailuautojen sekä ladattavien hybridimatkailuautojen käyttövoimavero olisi tätä alhaisempi. Bensiinikäyttöisiltä matkailuautoilta ei edelleenkään kannettaisi käyttövoimaveroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy310–590 euroa vuodessaMatkailuautoilijan kannalta veronkorotuksen vaikutus riippuu auton käyttöajasta. Ajoneuvovero on päiväkohtainen ja kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta ajoneuvokohtaiselta verokaudelta.Ehdotettu käyttövoimaveron korotus merkitsisi vuositasolla noin 590 euron matkailuautokohtaista ajoneuvoveron korotusta, jos matkailuauto olisi koko vuoden liikennekäytössä. Jos matkailuauto olisi liikennekäytössä arvioidun keskimääräisen ajan eli noin 190 päivää, matkailuautokohtainen ajoneuvoveron korotus olisi noin 310 euroa vuodessa.Valtiovarainministeriössä on arvioitu varsin maalaisjärkisesti, että ”veromuutos todennäköisesti vähentäisi matkailuautojen liikennekäytössäoloa, koska ottamalla matkailuauto pois liikennekäytöstä on mahdollista välttää verorasituksen kiristymisen vaikutus.”Näivettyvätkö leirintäalueet?Autoliitto on ottanut kriittisesti kantaa lausuntokierroksella olevaan lakiaikeeseen muistuttamalla, että matkailuautot ovat käytännössä harrastusajoneuvoja, joiden ajoneuvoverorasitus on ajettua vuotuista kilometriä kohden jo nyt varsin suuri.”Liikkuessaan matkailuautoilijat käyttävät kuitenkin palveluja, joiden tuottaminen voi olla joidenkin alueiden elinkeinoelämässä hyvinkin merkittävässä asemassa. Leirintäalueiden käytössä matkailuajoneuvojen merkitys on erityisen suuri”, Autoliitto kiteyttää näkemyksensä.Autoliitto kummeksuu valmistelussa esitettyä arviota, ettei veromuutoksella ole merkittäviä vaikutuksia kotimaiseen matkailuelinkeinoon.Autoliiton mukaan ”todellisuudessa kukaan ei voi tietää,” kuinka näin merkittävä ajoneuvoveron korotus vaikuttaa matkailuautojen houkuttelevuuteen niin omistus- kuin vuokra-ajoneuvoina.”Täysin kohtuuton korotus”Matkailuajoneuvoalan toimialajärjestö Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT), matkailuajoneuvon käyttäjien muodostamien yhdistysten valtakunnallinen keskusjärjestö SF-Caravan ry, sekä Suomen Matkailu-organisaatioiden yhdistys Suoma ry ovat laatineet yhteisen lausunnon lakiaikeista. Lausunnon mukaan alan harrastajien verotaakka kasvaisi kohtuuttomasti.”Matkailuautojen käyttövoimaveron yli 500 %:n korotus 0,9 sentistä 5,5 senttiin olisi täysin kohtuuton. Se aiheuttaisi suurta vahinkoa ja korotuksella olisi toteutuessaan monella tapaa negatiivinen vaikutus.”Mikäli korotus olisi kohtuullinen, se ei yhteislausunnon mukaan aiheuttaisi verotuottoja pienentäviä käyttäytymisvaikutuksia, eikä matkailuautojen omistajia tarvitsisi yliverottaa. ”Lisäksi käyttövoimaveron perimiselle tulisi asettaa 3.500 kg:n mukainen katto, jotta painavien matkailuautojen veron määrä ei nousisi täysin kohtuuttomaksi.”Korotuksen tulisi olla maltillinen, jotta se ei vaikuttaisi haitallisella tavalla markkinoihin ja talouteen. Käyttövoimaveron kaksinkertaistaminen 0,9 sentistä 1,8 senttiin toisi valtiolle 12 miljoonaa euroa verotuloa vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttöön vuodesta 2026Lakiaikeiden taustalla on pääministeri Petteri Orpon hallituksen tavoite kohentaa lähivuosina julkisen talouden kestävyyttä eri toimin. Säästötalkoissa tukitaan pienempiäkin rahareikiä. Matkailuautoilijoiden kukkarolla käynti tuottaa valtiolle varsin maltilliset säästöt. Lakimuutoksen staattiseksi yhteisvaikutukseksi vuosille 2025–2028 on julkisen talouden suunnitelmassa mitoitettu yhteensä 38 miljoonaa euroa.Kaavailtuja uusia veroperusteita voidaan soveltaa vasta 12 kuukauden mittaisen siirtymäajan jälkeen. Siten, vaikka laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2025, lakia sovellettaisiin kuitenkin vasta 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroon.Uusien veroperusteiden mukaista veroa sisältäviä verolippuja lähetettäisiin kuitenkin jo tammikuusta 2025 alkaen. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.9.2024 Uutinen Teiden 4 000 kilometrin päällystystavoite toteutuu 23.9.2024 Uutinen Kauppojen kuljetusrobotit liikenteessä – kenen tehtävä on väistää? 23.9.2024 Uutinen Myyjä antoi auton ostajalle väärää tietoa sähköauton toimintamatkasta – sitten asiaa ratkottiinkin kuluttajariitalautakunnassa 22.9.2024 Matkailu Pärnu: katson (melkein) autiota hiekkarantaa 22.9.2024 Uutinen Mikä ikonisessa maastoautossa on oikein muuttunut? – Eipä sitä juuri päällepäin huomaa 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 24.9.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 Long Range Dual Motor – tyyliä ilman takalasia 24.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – ruskea Alfa Romeo Alfetta on aikakone kasarille 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 22.9.2024 Ajatuksia autoista Terve, ja kiitos ammatista: Top Gear -trion jäähyväiset herkistävät – Ajatuksia autoista 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon