24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö: ”Älykkäissä nopeusavustimissa on kaksi keskeistä ongelmaa: mittarivirheen huomioimattomuus ja virheelliset nopeusrajoitustiedot.” Kaikki EU-alueella myytävät uudet henkilöautot on tullut heinäkuusta alkaen varustaa älykkäällä nopeusavustimella. Tämän ISA-järjestelmän tulee olla autojen vakiovaruste.EU-määräys linjaa, että ISA-järjestelmän on toimittava yhdessä kuljettajan kanssa, eikä se saa rajoittaa ajoneuvon kuljettajan mahdollisuuksiaan toimia milloin tahansa ajon aikana. Kuten Moottori uutisessaan aiemmin kertoi, kuljettaja on siis älykkäällä nopeusavustimellakin varustetussa autossa aina auton ylimmäinen käskyttäjä, jonka tulee helposti pystyä ohittamaan ISA-järjestelmä.Kuinka ISA eri autoissa toimii, on ratkaistavissa monella eri tavalla kuten äänimerkkihälytyksellä tai haptisella eli tuntoaistimukseen perustuvalla avustimella, jossa kaasupoljin painautuu kuljettajan jalkaa vastan ja kerto näin ylinopeudesta. Kysyimme asiantutijalta eli Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta arvioita ISA-järjestelmän valteista ja haasteista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Ylinopeutta ei saa ajaa”Vesalaisen mukaan on tärkeätä muistaa, että ylinopeutta ei saa ajaa.– Järjestelmän tarkoitus on siis pohjimmiltaan hyvä, kunhan se toteutetaan järkevällä tavalla. Mielekkäästi toteutettua järjestelmää ihmiset ovat valmiita myös totuttelemaan käyttämään, sen sijaan, että kytkisivät järjestelmän pois päältä.Vesalainen tutustuu työnsä luonteen vuoksi ahkerasti uusiin automalleihin.– Valitettavan usein ensimmäinen (ja monesti ainoa) asia, jota auton koeajoon luovuttava autoliikkeen tai maahantuojan edustaja autosta haluaa kertoa, on se, miten älykkään nopeusavustimen saa kytkettyä pois päältä.Usein poiskytkentätoiminto on ohjelmoitu näissä autoissa valmiiksi myös pikavalintanappiin, jonka toiminnallisuus on käyttäjän itsensä valittavissa.– Tämä mielestäni kertoo asenteesta järjestelmää kohtaan – ja valitettavasti negatiivinen asenne myös tarttuu herkästi, kun uusi toiminnallisuus heti kättelyssä esitellään huonona.Mittarivirhe ongelmana– Älykkäissä nopeusavustimissa on kaksi keskeistä ongelmaa: mittarivirheen huomioimattomuus ja virheelliset nopeusrajoitustiedot, Vesalainen linjaa.Koulutuspäällikkö tuo esiin, että vaikka henkilöautojen nopeusmittarit ovat muuttuneet takavuosia tarkemmiksi, on uusissakin autoissa usein heittoa 3–5 km/h. Samaan autoon on saatettu hyväksyä myös erilaisia rengaskokoja.– Aina, kun renkaan ulkokehän mitta muuttuu, muuttaa se myös nopeusmittarin tarkkuutta. Toki rengaskoko on osassa autoja mahdollista kertoa autolle testerillä, mikä pienentää ongelmaa – siis edellyttäen, että näin tulee tehtyä.Nopeusmittarin epätarkkuus tuo oman ongelmansa nopeusavustimen toimintaan. Jos avustin hälyttää 80 km/h nopeusrajoitusalueella nopeusmittarin näyttäessä 80 km/h, saattaa todellinen nopeus olla jonkin verran alhaisempi. Jos tulee sitten ajelleeksi vaikka 75 km/h nopeutta 80 km/h rajoitusalueella hyvissä olosuhteissa, ikään kuin tarpeettomasti, saattaa tahtomattaan provosoida muita kuljettajia.Vesalaisen näkemyksen mukaan nopeusavustimissa tulisikin olla jonkun verran säätövaraa, jotta mittarivirhe saataisiin eliminoitua ja hälytys tai puuttuminen ylinopeuteen tapahtuisi vasta todellisissa ylinopeustilanteissa.– Liian suuri tämä säätövara ei kuitenkaan saa olla, ettei se johda väärinkäytöksiin.Virheelliset nopeusrajoitustiedotVesalaisen kokemuksen mukaan nopeusrajoitusmerkkien tunnistamisessa on monen automallin kohdalla vielä toivomisen varaa. Vastaavasti myös navigointitietoihin perustuvissa nopeusrajoituksissa on virheitä.– Mikäli nopeusavustin kykenee muuttamaan auton nopeutta ja tekee sen virheellisen tiedon perusteella väärässä paikassa, saattaa seurauksena olla yllättävä tilanne – tai jopa todellinen vaaratilanne. Tämän vuoksi olen enemmän varoittavien kuin nopeuteen konkreettisesti puuttuvien järjestelmien kannalla, Vesalainen toteaa.Mitä eroja teknisissä ratkaisuissa on ajamisen ja/tai liikenneturvallisuuden kannalta?– Näkisin oikealla tavalla toteutetun varoittimen avustinta parempana vaihtoehtona ainakin vielä lähitulevaisuudessa. Syystä tai toisesta virheellisen nopeusrajoitustiedon saava avustin saattaa toimia arvaamattomasti puuttuessaan nopeudensäätelyyn ilman järkevää perustetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoiko kuski häiriintyä?Vesalainen pohtii, voiko älykäs nopeusavustin häiritä kuljettajaa.– Ylimääräinen pimputus häiritsee herkästi kuljettajaa varsinkin, jos se on tarpeetonta eli todellinen nopeus on rajoituksen mukainen. Jos järjestelmä alkaa ärsyttää kuljettajaa, kytkee hän sen herkästi pois päältä, kuvaa Vesalainen todennäköistä seurausta.– Tätä ei kuitenkaan pitäisi tehdä, koska näin toimien menetetään järjestelmän tuomat turvallisuushyödyt.Vesalainen epäilee, että jos nopeusavustin säätää nopeutta kuljettajan puolesta, saattaa se osan kuljettajista kohdalla johtaa aiempaa herkemmin tarkkaamattomuuteen.– Jos auto tekee paljon asioita kuljettajan puolesta, käy ajaminen yksitoikkoisemmaksi ja saattaa herkemmin saada kuljettajan puuhaamaan kaikenlaista, mitä ajaessa ei missään tapauksessa pitäisi tehdä.Talvi tuo haasteitaSuomen talviset ajo-olosuhteet tuovat omat haasteensa.– Lunta, jäätä ja huurretta kertyy liikennemerkkien tunnistuksessa tarvittavien kameroiden päälle, jolloin tunnistaminen vaikeutuu tai muuttuu mahdottomaksi. Kuljettajan onkin tärkeää puhdistaa auto lumesta ja jäästä huolellisesti kauttaaltaan ennen ajoon lähtöä.Ongelmia tulee aika-ajoin myös puhdistamisesta huolimatta, koska lunta sataa ja pölisee Suomen talvessa myös ajon aikana.– Vaikka auton kamerajärjestelmien yhteydessä käytettäisiin sulattavaa lämmitystä, ei ongelmilta pysty välttymään. Aina lämmitys ei ole kaikkiin olosuhteisiin riittävä ja vaikka olisikin, myös liikennemerkit peittyvät tietyissä olosuhteissa tunnistamattomiksi, Vesalainen arvioi.Tien pinnan liukkaus on hänen mukaansa riskinä tilanteissa, joissa järjestelmä mahdollisesti alkaisi tehdä omin päin nopeudenmuutoksia.– Esimerkiksi sähköautossa tehokas takapainoinen rekuperaatio saattaa herkästi johtaa auton hallinnan menettämiseen liukkaissa olosuhteissa.Artikkeli on julkaistu alun perin syyskuussa 2024. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? Kommentit (3) Tuo EU-määräys on periaatteeltaan hyvä, mutta … EU:n olisi samalla pitänyt vaatia, että mittarit näyttävät oikein. Mittarien kalibrointi olisi voitu tehdä kaikissa uusissa autoissa olevan GPS-paikannuksen avulla. Tällöin rengaskoon muuttaminen tai renkaiden paineiden muutos ei vaikuttaisi mittarivirheeseen. Hyvä asia jäi puolitiehen. Samaa mieltä. Ylinopeusvaroittimen lanseeraus on epäonnistunut, laitteesta tuli uusi ärsyke kuskeille. Miksi ei ole voitu ottaa nopeustietoa GPS-paikannuksesta? Mielestäni laite on kuskin oikeusturvan vastainen: Kun ajan esimerkiksi 80 km/h rajoitusalueella alle rajoituksen 77 km/h todellista nopeutta, ylinopeushälytin alkaa pimputtaa joissakin autoissa niin aktiivisesti, että melkein pää halkeaa, kun kyseisessä autossa nopeusmittari näyttää 4 km/h liikaa kahdeksaakymmpiä ajettaessa. Tämmöinen ärsyttävä varoituslaite ei paranna turvallisuutta, koska se kytketään pois. Laitteen varoitusten pitäisi perustua todelliseen nopeuteen! Mistä ne nopeusrajoitustiedot autojen karttadatassa tai iPhone Kartat / Google Mapsissa ovat peräisin? Varmaan niitä ylläpitää Suomessa joku taho, jolta autovalmistajat ja Apple/Google/Waze saavat edelleen ne tiedot. Suomessa pitkin poikin ajelleena huomasin kesällä, että auton karttadatassa on paljon virheitä nopeusrajoitustietojen osalta. Joskus näyttää liikaa, joskus liian vähän. Usein kuitenkin oikein. Joku keino pitäisi olla, jolla virheellisistä tiedoista voisi raportoida. Auton kamera kyllä lukee nopeusrajoituksen liikennemerkeistä, mutta kohta sitten kartadatan virheellinen tieto saattaa sen ylikirjoittaa. Auton mittarivirhe on pienempi ongelma kuin virheellinen pohjatieto. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous