1.8.2024 Moottoriurheilu Päivän kuva: tällä Lokariautolla Jari-Matti Latvala aloitti ajamisen 4-vuotiaana Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni 1980-luvulla lapsuuttaan elänyt on päässyt tarttumaan Lokariauton rattiin. Näin teki myös Jari-Matti Latvala. Leo Laine Oy:n valmistamat Lokariautot muistetaan vielä hyvin, vaikka näitä autoja ei ole enää aikoihin uutena valmistettukaan. Internetin syövereistä löytyy kuitenkin yhä säännöllisesti myynnistä erilaisin kattein varustettuja Lokariautoja. Lokariauto oli monen lapsen ensikosketus ajamiseen. Se oli varustettu neljän hevosvoiman Hondan valmistamalla bensiimoottorilla, joka liikutti lapsia monesti vähän liiankin hurjaa vauhtia.Myös Toyotan tallipäällikkönä nykyään toimivan Jari-Matti Latvalan autoilu-ura alkoi Lokariauton ratista. Latvala sai auton vuonna 1989 ollessaan 4-vuotias. Lokariauton saamista Latvala muistelee seuraavasti. Muistan, kun olin nelivuotias. Tulimme mummolasta ja minulle sanottiin, että kotona odottaisi yllätys. Olin vähän unenpöpperössä tullessamme perille. Menin halliin katsomaan ja siellä oli lokariauto. Olin aivan innoissani! Lokariautolla ajettiin Latvaloiden pihassa kuin ralliautolla konsanaan - eikä ihme, sillä olihan Jari-Matti päässyt seuraamaan läheltä isänsä Jari Latvalan ralliautoilua. Jari-Matti sai jo pienenä myös mekaanikoiden apua, sillä Latvalan perheen työntekijät kantoivat kortensa kekoon vauhdin lisäämiseksi. - Halusin, että meidän työntekijät vähän niin sanotusti virittävät autoani, joten se kulki parhaimmillaan viittäkymppiä, Latvala muisteli vuonna 2014 Ylelle. Vaikka Lokariauto on pieni ja lapsille suunnattu, sillä ajaessa saattoi sattua myös haavereita. Latvalan mukaan autossa oli tyyppivika, jonka vuoksi sen kaasuvaijeri keräsi ajan myötä pölyä, josta seurasi kaasun hirttäminen kiinni. Lokariautolla Latvala koki myöhemmin elämänsä ensimmäisen auton kaatamisen. Muitakin vaaratilanteita nähtiin, mutta niistä selvittiin yleensä säikähdyksellä. - Kerran ajoinkin päin hallin seinää ja löin etuhampaani suojatankoon. Toinen etuhampaistani halkesi, ja toinen niistä murtui, joten jouduin hammaslääkäriin. Hampailleni ei kuitenkaan tarvinnut tehdä mitään, koska maitohampaiden tilalle kasvoivat rautahampaat, Latvala kertasi vuonna 2014.Lokariauto toimi Latvalan menopelinä vuoteen 1992 asti. Sittemmin meno jatkui 8-vuotiaana saadulla Jokkis-luokan Ford Escortilla ja pian sen jälkeen ensimmäisellä oikealla ralliautolla, Sunbeam Avengerilla (tämän jutun kuvissa Lokariauton takana). Jari-Matti Latvalan ensimmäisenä ajopelinä toiminut Lokariauto on esillä Latvalan omassa rallimuseossa eli JM-Rally Parc Ferméssä. Auto on entisöity vuonna 2010 ja se on museon ainoa auto, jonka rattiin yleisökin pääsee istumaan - avokätinen mahdollisuus koskee tosin vain perheen pienimpiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 7.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kuinka monta Hoota löytyy uudesta Hyundai Santa Fe’stä? 5.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva(t): Mercedes 770K Cabriolet – panssariovet vuosimallia 1938 1.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kroatian houkuttavan kirkkaat vedet 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 27.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Turun telakalta palvelukseen laskettu Mein Schiff 7, jolla on valmius käyttää mahdollista tulevaisuuden polttoainetta 22.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Škoda 200 RS on tuntematon ralliauto 1970-luvulta 17.8.2024 Uutinen Rallimuseon ystävien Suurajot – paikalla Timo Salonen ja Fiat 131 Abarth, sekä paljon muuta 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta