6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella Teksti Benjamin Helander Kuva Viking Line, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laivamatkustajat kiinnittävät tutkimuksen mukaan entistä enemmän huomiota ympäristöasioihin, mutta laivamatkustusta vältetään aiempaa harvemmin. Vasta julkistettu EPSI Ratingin Laivaliikenne 2024 -tutkimus paljastaa kehityskulkuja suomalaisten laivamatkustustottumuksissa. Samassa yhteydessä laivamatkustajat arvioivat Viking Linen kolmatta kertaa peräkkäin vastuullisimmaksi varustamoksi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä, hiukan ohi Finnlinesin ja Silja Linen, joita tutkimuksessa myös arvioitiin vastuullisuusnäkökulmasta. Yleisesti Suomen ja Ruotsin välillä liikennöidään vastuullisesti, sillä Viking Linen kestävyysindeksi on tänä vuonna 71,5, kun koko toimialan keskiarvo on 70,6. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0–60 on tyytymätön, 60–75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen. Laivaliikenne 2024 -tutkimuksen kestävyysindeksillä mitataan laivamatkustajien käsityksiä ympäristöön liittyvässä, taloudellisessa ja sosiaalisessa kestävyydessä. Tutkimus paljastaa myös, että 55 prosenttia laivamatkustajista aikoo valita tulevaisuudessa ilmastoviisaampia matkustustapoja, kun vastaava osuus viime vuonna oli 46 prosenttia. Samaan aikaan viime vuonna matkustajista 31 prosenttia suunnitteli vähentävänsä matkustamista, mutta tänä vuonna tuo luku oli tippunut 24 prosenttiin. - Kuluttajien kasvavat odotukset kannustavat meitä kehittämään teknisten ratkaisujen rinnalle myös uusia vastuullisia tuotteita ja vaihtoehtoja matkustajille. Olemme esimerkiksi tarjonneet Turun-linjan asiakkaillemme jo vuoden ajan mahdollisuuden vähentää oman matkansa päästöjä 90 prosentilla valitsemalla biopolttoaineen varauksen yhteydessä, kertoo esimerkiksi Viking Linen vastuullisuusjohtaja Dani Lindberg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi laivaa kävi viikon ajan biokaasullaItämeripäivää vietetään vuosittain elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien muodossa. Päivän tarkoitus on totta kai herätellä huomiota haavoittuvaista merta kohtaan, joka on kuitenkin monella tavalla Suomenkin elinehto. Viking Linen tempaus itämeripäivään liittyen oli ajaa Turku - Tukholma -reittiä molemmilla laivoilla viikon verran siitä lähtien biopolttoaineella. Sekä Viking Glory että Viking Grace kulkevat tunnetusti LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla. Viikon aikana polttoaineena toimi fossiilisen maakaasun sijaan uusiutuva biokaasu. Molemmat koostuvat suurimmaksi osaksi metaanista, oleellisimman eroavaisuuden löytyessä tuotantotavasta. Viking Linen mukaan tempaus vähensi kahden laivan hiilidioksidipäästöjä yhteensä 2 600 tonnilla. Määrä vastaa 270 suomalaisen keskimääräistä vuosittaista hiilijalanjälkeä. - Kyseessä on merkittävä avaus kohti päästötöntä merenkulkua, sillä säännöllistä reittiliikennettä ei ole koskaan aiemmin ajettu yksinomaan biopolttoaineen voimin. Jatkuva biopolttoaineen käyttö ei toistaiseksi ole mahdollista kustannus- ja saatavuussyistä, mutta toivomme, että näin kannustamme mahdollisimman monia risteily-, kokous- ja rahtiasiakkaitamme valitsemaan biopolttoaineen omalle matkalleen. Näin matkustajamme voivat konkreettisesti olla mukana päästöjen vähentämisessä ja samalla meille kaikille rakkaan Itämeren suojelussa. Lähde: Viking Line Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Laivat Riika ja Visby – suositut erikoisristeilyt viedään käsistä 5.1.2025 Laivat 30 vuotta tragediasta: vähemmän tunnettuja faktoja M/S Estoniasta 1.1.2025 Laivat 30 vuotta Estonian tragediasta – Tallinnan merimuseon erikoisnäyttely avoinna kevääseen asti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka – nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 28.11.2024 Laivat Joulu merellä: klassikkoja ja yllätyksiä punaisilla laivoilla 26.11.2024 Laivat Joulu merellä: Finlandian joulupöydässä kotimaista kirjolohta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti