28.8.2024

Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen?

Kuva Rikhard Wacker
Magirus-Deutz Ilmailulaitos lentokentän aurausauto

Päivän kuva sisältää poikkeuksellisesti myös päivän arvoituksen. Arvaatko kuvan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen?

FinnMETKO on ollut jo vuosia Suomen suurin raskaskonealan ammatti- ja myyntinäyttely. Joka toinen vuosi pidettävä näyttely keräsi vuonna 2022 kolmen päivän aikana Jämsään kaikkiaan 28 120 kävijää.

Ihmisten lisäksi messualueelle kerääntyy useita satoja mielenkiintoisia ajoneuvoja ja työkoneita. Luonnollisesti pääpaino messuilla on uusissa laitteissa, mutta mukaan mahtuu myös muistoja menneiltä vuosikymmeniltä.

Yksi mielenkiintoinen ja vähän vanhempi ajoneuvo löytyikin keskeltä jämsäläistä männikkömetsää, eli paikasta, jossa sitä ei ole tavattu normaalisti näkemään.

Päivän kuvan ohella tuleva päivän arvoitus kuuluu, tunnistatko sinä tämän ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen?

Magirus-Deutz Ilmailulaitos lentokentän aurausauto
Magirus-Deutz Ilmailulaitos lentokentän aurausauto

Oikeaoppiseen arvoitukseen kuuluu aina pistevihjeet, joten tässä kolme vihjettä käyttötarkoituksen tunnistamiseen.

  • 3 pisteen vihje: autossa on kaksi moottoria, konepellin alla oleva moottori liikuttaa autoa ja takaosassa oleva moottori on ”varusteiden käyttöä varten”.
  • 2 pisteen vihje: auto on tehnyt pitkän työuran valtion palveluksessa vuosina 1965-1998 niin Kuopiossa, Helsingissä kuin Joensuussakin.
  • 1 pisteen vihje: auton ensimmäinen omistaja on ollut Ilmailulaitos.

Oikea vastaus selviää alta:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Magirus-Deutz -kuorma-auto vuodelta 1965

Tämä Saksassa valmistettu vuosimallin 1965 Magirus-Deutz on ollut alkujaan lentokenttien auraamiseen käytetty linkousauto. Ilmailulaitos on käyttänyt autoa ainakin Kuopion Rissalassa, Joensuussa ja Helsingissä. Virallisesti auto on ollut alkujaan Ilmailulaitos Rissalan nimissä, mutta kalustoa on käytetty vuosien varrella myös muualla.

Linkousauto pohjautuu nelivetoisen kuorma-auton alustaan, mutta siinä on muutamia työntekoa helpottavia erikoisuuksia. Takana on Magirus-Deutzin F8L7154-moottori lumilingon käyttöä varten. Autossa käytettävä lumilinko on ollut merkiltään Martin Beilhach Rosenheim 270. Lisäksi edessä on kiinnitysmahdollisuus joko lumiauralle tai lumilingolle.

Magirus-Deutz teki pitkän, yli 30 vuoden mittaisen työuran Ilmailulaitoksen leivissä, joka päättyi vasta vuonna 1998. Tämän jälkeen ajoneuvo oli kaksi vuotta nilsiäläisen kommandiittiyhtiön omistuksessa, josta se siirtyi Muuruvedelle.

Ajoneuvon kolmas omistaja on entisöinyt Magirus-Deutzin museoajoneuvotodistuksen mukaan ”aikaa ja vaivaa säästämättä”. Museoajoneuvon status autolle on myönnetty vuonna 2004.

Artikkeli julkaistu alun perin syyskuussa 2022.

Kommentoi artikkelia