8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, SAS, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvinainen allianssin vaihto tarkoittaa muun muassa, että Skyteamilla on hallussaan sekä maailman pohjoisin että eteläisin kansainvälinen lentoasema. Kanta-asiakkaan ei tarvitse allianssin vaihdosta huolestua. Norjan, Ruotsin ja Tanskan yhteinen kansallinen lentoyhtiö SAS eli Scandinavian Airlines on ollut useita kertoja 2000-luvun aikana kaatumisen partaalla, mutta kuitenkin pysynyt jaloillaan. Nyt yhtiö uskoo ja toivoo saaneensa kestävämpää tukea toimintansa pyörittämiseen Air France-KLM:ltä. Ranskalais-hollantilainen lentoyhtiöiden yhteenliittymä otti SAS AB:n siipiensä suojiin muun muassa ostamalla 19,9 prosenttia sen osakkeista. Air France-KLM myös pöyhi SAS:in liitettävyysasiat monella tavalla uuteen uskoon, mihin pääasiallisena syynä allianssin vaihto Star Alliancesta SkyTeamiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarvinainen siirtoSuurin tai ainakin merkittävä osa maailman huomattavimmista lentoyhtiöistä kuuluu johonkin kolmesta maailmanlaajuisesta lentoyhtiöallianssista eli tavallaan lentoyhtiöiden yhteistyöjärjestöstä. Osa lentoyhtiöistä on tietoisesti päättänyt olla liittymättä alliansseihin, ja liittoutumattomuudellakin on omat hyvät puolensa. Finnair on alliansseista vanhimman, Oneworldin, perustajajäsen, ja tekee sen kanssa yhteistyötä muiden muassa British Airwaysin, Iberian, Japan Airlinesin, American Airlinesin, Cathay Pacificin, LATAM:in, Royal Air Marocin, Qatar Airwaysin ja Qantasin kanssa. SAS kuului aiemmin perustajajäsenenä Star Allianceen, jonka puitteissa se pystyi jakamaan yhteyksiä esimerkiksi Lufthansan, LOT Polish Airlinesin, All Nippon Airwaysin, Air Chinan, Air Canadan, Air Indian, Air New Zealandin, Ethiopian Airlinesin sekä United Airlinesin kanssa.Ei ole tavatonta, että jokin lentoyhtiö liittyy uutena tulokkaana allianssiin, eikä eroaminenkaan alliansseista ole vailla ennakkotapausta. Allianssin vaihto sen sijaan on aika tavalla harvinaista. Siirryttyään 1. syyskuuta 2024 alkaen Star Alliancesta osaksi SkyTeamia, SAS liittoutui muiden muassa Air Francen, KLM:n, Delta Air Linesin, China Airlinesin, Garuda Indonesian, Korean Airin, Aerolíneas Argentinasin, Aeroméxicon, Saudian ja Virgin Atlanticin kanssa.Star Alliancen tähtilogot ohjaamon ikkunoiden ja etuovien välissä ylimaalattiin SAS:in koneissa loppukesän aikana. Tilalle on tulossa uuden allianssin väriä, todennäköisesti myös ainakin yksi SkyTeam -nimikkokone. Asiakkaan näkökulmaSAS on pohjoismaisena lentoyhtiönä myös suomalaisittain merkittävä lentoyhtiö, ja sillä on tällä hetkellä suoria ja säännöllisiä reittejä Helsinki-Vantaan lisäksi myös Turkuun ja Vaasaan. Näin ollen SAS:illa riittää paljon suomalaisia asiakkaita. Allianssin vaihto ja siitä seuraava pienimuotoinen kanta-asiakasohjelmien mylläys voi ehkä jopa huolestuttaa SAS:in kanta-asiakkaita, erityisesti heitä, joille pisteitä on kertynyt enemmänkin. Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen. SAS:in kanta-asiakasohjelmana on toiminut EuroBonus, ja niin se tulee toimimaan myös jatkossa. Pääasia onkin, että EuroBonus -asiakkaat säilyttävät pisteensä ja statuksensa samoina kuin ennenkin. Ainoastaan pisteiden lasku muuttuu hieman. Aiemmista Extra-pisteistä tulee Bonus-pisteitä ja aiemmista Status-pisteistä Level-pisteitä. Basic-pisteet poistuvat kokonaan. EuroBonuksessa Bonus-pisteet ovat ikään kuin valuuttaa, joita kerätään ja kulutetaan lentojen, vuokra-autojen, hotelliöiden ynnä muiden muodossa. Level-pisteillä puolestaan kasvatetaan statusta. Mitä EuroBonus-asiakkaat eivät ainakaan EuroBonuksen kautta saa pitää, ovat Star Alliance -statuksensa. Star Alliance Silver- ja Star Alliance Gold -statusten sijaan he saavat niitä täsmäävät uudet Skyteam -statukset. EuroBonus Silver -asiakkaista tulee näin Skyteam Elite -jäseniä, ja EuroBonus Gold ja -Diamond -asiakkaista Skyteam Elite Plus -jäseniä. Eurobonus-pisteitä voi kerätä vaikka mistä, mutta yksi perin nykyaikainen tapa on biopolttoaineen osto lentovarauksen yhteydessä. Kuten lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmien logiikkaan kuuluu, pisteitä voi käyttää muun muassa matkustusluokan korottamiseen. Luonnollisesti pisteitä voi kerätä myös muilla kuin fyysisesti SAS:n operoimilla lennoilla. SkyTeam-allianssi ja yhteistyölentoyhtiöt, kuten norjalainen Widerøe avaavat SAS-asiakkaille noin 1 060 kohdetta eri puolilla maailmaa, ja mahdollistavat myös EuroBonus -pisteiden keruun ja käyttämisen näiden SAS:in SK-tunnusta kantavien lentojen yhteydessä. Eurobonusta kerryttävien lentoyhtiöiden määrä tulee vielä tulevaisuudessa kasvamaan. Yhteys maailman pohjoisimmalle ja eteläisimmälle kentälleSAS:in liittyminen SkyTeamiin tarkoittaa yhtä mielenkiintoista ja hauskaa asiaa nimenomaan allianssille itselleen. Nyt Skyteamilla on nimittäin yhteys sekä maailman pohjoisimmalle että eteläisimmälle kansainväliselle lentoasemalle. Tuo pohjoisin kenttä on Longyearbyen Norjaan kuuluvilla Huippuvuorilla, noin tuhat kilometriä Manner-Norjan ja samalla koko Manner-Euroopan pohjoisrannikolta pohjoiseen. SAS lentää sinne säännöllisesti Tromssasta ja Oslosta. Eteläisin kenttä on puolestaan Ushuaia Argentiinan eteläkärjessä, 54. eteläisellä leveyspiirillä. Argentiinan kansallinen lentoyhtiö Aerolíneas Argentinas lentää sinne säännöllisesti Buenos Airesista sekä El Calafatesta. Ainakaan vielä näin viikon Skyteam-jäsenyydellä SAS:in koodilla ei ole mahdollista matkustaa Longyearbyenistä lähes 16 000 kilometrin päähän Ushuaiaan, mutta ylipäätään SkyTeamin siivin se mahdollisesti onnistuisi. Sellaisen kohdalla puhuttaisiin kuitenkin vähintään kolmen välilaskun maratonlennosta. Lähteet: SAS, Air France-KLM, SkyteamMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster