7.9.2024

Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan

Kuva Rikhard Wacker

Alan uutuuksien ohella Finnmetkossa oli esillä myös veteraanikalustoa. Tässä poimintoja metsäkoneista ja puutavara-autoista.

Metsäkonepalvelu Oy:n osastolla esillä oli vuosimallin 1975 ruotsalainen Kockums 850 -metsätraktori. Kockums oli takavuosikymmeninä varsin yleinen metsäkonemerkki myös Suomen puolella. Koneen moottori on niin ikään ruotsalaista käsialaa, sillä konepellin alla ärjyy Scanian D8-moottori.

Patinoitunut kone ei ole aivan alkuperäisessä asussaan, sillä siihen on vaihdettu kymmenen vuotta uudempi kotimainen Fiskarsin puutavaranostin, mutta alkuperäinen kuusivipujärjestelmä sai jäädä koneeseen.

Kockums jäi merkkinä historiaan 1980-luvulla, sillä suomalainen Rauma-Repola osti sen – muita ostettuja metsäkonemerkkejä unohtamatta. Ostetut metsäkonemerkit muodostivat uuden merkin nimeltä FMG Lokomo, josta tuli myöhemmin Timberjack, josta taas muovautui nykyinen John Deeren metsäkonedivisioona.  

Seuraava kone onkin sopivasti vuorostaan Lokomo, joka päätyi siis Kockumsin kanssa saman katon alle. Kuvan kone on nimeltään Lokomo 925 ja se on valmistettu vuonna 1974 Tampereella. Koneen omistaa Nurmeksesta Simo Kuittinen.

Niin ikään Kuittisen kalustoa on myös vieressä seissyt Sisu K25-SH, vuosimallia 1955. Kotimaisvalmisteinen Sisu on toiminut uutena Tie- ja vesirakennushallitus eli TVH:n aura-autona Kajaanin lentokentällä. Vuonna 1967 auto on varustettu uudelleen, jolloin siihen tuli dieselmoottori ja vaihtolavalaitteet.

Keslan osastolla esillä oli Kuhmosta Olavi Malisen Volvo N88. Hienokuntoinen vuosimallin 1970 ajoneuvo oli Keslan osastolla luonnollisesti puutavaran ajoon suunnattu malli. Volvosta löytyi kotimainen Peku 875 -puutavaranostin ja ruotsalaiset ExTe 54 -karhuketjupankot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat