10.6.2024

Traficom-katsastus: Audi Q5, Honda Civic ja Volkswagen Golf Sportsvan kärjessä kahdeksanvuotiaissa

Teksti Timo Turkula
Audi Q5

Käyttöönottovuoden 2015 henkilöautojen katsastustilaston parhaiden merkkien lista on japanilaisten juhlaa: kärjessä Honda, Suzuki, Toyota ja Lexus.

Traficomin katsastustilaston vähävikaisin automalli 8-vuotiaissa henkilöautoissa on Audi Q5 tosi vähäisellä hylkäysprosentilla 3,6. Honda Civic nappasi hopeaa hylkäysprosentilla 3,8. Volkswagen Golf Sportsvan sijoittui pronssitilalle hylkäysprosentilla 4,5. Kymmenen kärjestä löytyy myös Toyota Corolla, Toyota Avensis, Volvo S60, Honda CR-V, Toyota Auris, Volkswagen Tiguan ja Seat Leon ST.

Automerkkien kovin kärki on tanakasti japanilaisten hallussa: Honda, Suzuki ja Toyota nappasivat mitalisijat.

Edellisten lisäksi kymmenen parhaan joukosta löytyvät myös Lexus, Audi, Porsche, Škoda, Seat, Volkswagen ja Mazda.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hännillä Dacia Duster

Mallitilaston hännillä vikaherkimpänä mallina on Dacia Duster suurella hylkäysprosentilla 38,7. Nissan X-Trail on toiseksi huonoin ja Nissan Pulsar kolmanneksi heikoin.

Neljänneksi huonoin arvosana on ammattikäytössä yleisellä Mercedes-Benz Sprinterillä, jolla huikea keskimääräinen ajomäärä, 455 000 km, liki kolminkertainen 8-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen ajomäärään (155 000 km) verrattuna.

Laatuerot suuria

Mallien laatuerot ovat suuria. Mallitilaston heikoimman, Dacia Dusterin hylkäysprosentti 38,7 % on lähes 11 kertaa suurempi kuin vähävikaisimman mallin, Audi Q5:n, jonka hylkäysprosentti on ainoastaan 3,6 %.

Merkkitilaston heikoin ja runsasvikaisin oautomerkki on Dacia (hylkäysprosentti 35,8). Saksalaiset katsastuslaitokset ovat kommentoineet, että halpa (auto) voi pidemmän päälle tulla käyttäjälle kalliiksi.

Korjaustarve on tavallista suurempi, jotta halpa-auto pysyisi kilometrien kertyessä katsastuskunnossa ja turvallisena liikenteessä. Dacian jälkeen seuraavaksi hylätyimpiä, runsasvikaisimpia automerkkejä ovat Renault, Citroën ja Tesla.

Etuakselisto tuo hylkäyksiä

Paremmuusjärjestys määräytyy hylkäyksen aiheuttaneiden isojen vikojen perusteella. Koko tilastossa eniten hylkäyksiä tehdään etuakseliston vikojen vuoksi. Hylkäykseen johtaneiden yleisimpien isojen vikojen lukumäärä sataa katsastusta kohden 4–20 vuotta vanhoissa henkilöautoissa: Etuakselisto (6,9), jousitus ja iskunvaimennus (5,8), seisontajarrun dynamometritesti (5,1), käyttöjarru (4,6), taka-akselisto (2,4).

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2023 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

Raportissa on mainittu kolme tärkeintä hylkäykseen johtanutta syytä. Niistä on mainittu vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä tiettyä vuosimallia olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti.

Jutun selkiyttämiseksi tässä tuloslistassa on mainittu vain tärkein hylkäyksen aiheuttanut syy, mikäli se on mainittu. Jos automalleilla on täysin sama hylkäysprosentti, mallit ovat aakkosjärjestyksessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajomäärätiedot iso ansio

Traficomin katsastustilaston suuri ansio on se, että kunkin automallin ja automerkin ajomäärien (matkamittarilukemien) keskiarvot ja mediaanit on mainittu. Tässä jutussa on käytetty malli- ja merkkikohtaista ajomäärien keskiarvoa kussakin ikäryhmässä.

Ajomäärissä on suuria eroja eri mallien ja merkkien välillä. Keskimääräisen ajomäärätiedon ansiosta automallin ja automerkin hylkäyksiä aiheuttavien vikojen määrän voi suhteuttaa ajomäärään. 

8-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 14,7 prosenttia ja yleisin vikakohde on etuakselisto. 8-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen ajomäärä (matkamittarilukema) on 155 000 kilometriä.

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015 TOP 25

25 vähävikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Audi Q5 (183 000) (3,6)        

Honda Civic (127000) (3,8)   

Volkswagen Golf Sportsvan (114 000) (4,5) 

Toyota Corolla (106 000) (4,6)                     

Toyota Avensis (145 000) (4,7)                    

Volvo S60 (148 000) (5,3)     

Honda CR-V (144 000) (6,0)  

Toyota Auris (128 000) (6,2) (Renkaat ja vanteet)

Volkswagen Tiguan (162 000) (6,4)             

Seat Leon ST (157 000) (6,7) 

Volkswagen Golf (144 000) (7,3) (Renkaat ja vanteet)

Mitsubishi ASX (137 000) (7,3)                   

Audi A3 (131 000) (7,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Mercedes-Benz GLA (134 000) (8,1)            

Škoda Octavia (178 000) (8,2) (Renkaat ja vanteet)

Toyota Yaris (99 000) (8,4) (Käyttöjarru)

Audi A4 (166 000) (8,5)        

Toyota RAV4 (153 000) (8,6) ( Taka-akselisto)

Mercedes-Benz B-sarja (124 000) (9,0)        

Mercedes-Benz A-sarja (113 000) (9,1)       

Škoda Rapid (119 000) (9,2) 

Mercedes-Benz CLA (137000) (9,3) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Volvo XC70 (211 000) (9,4)   

Volvo V70 (224 000) (9,9) (Käyttöjarru)

BMW 1-Sarja (128 000) (10,1)                    

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015

Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,7 %

Keskimääräiset ajokilometrit 155 000 km

Yleisin vikakohde: Etuakselisto

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015, automerkkien TOP 15

15 vähävikaisinta: automerkki, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Honda (135 000) (5,1)

Suzuki (116 000) (5,8)

Toyota (128 000) (6,7) (Käyttöjarru)

Lexus (138 000) (7,7)

Audi (158 000) (9,6) (Muut ikkunat)

Porsche (141 000) (9,7) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)

Škoda (164 000) (9,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Seat (137 000) (10,0) (Käyttöjarru)

Volkswagen (165 000) (10,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Mazda (128 000) (11,0) (Käyttöjarru)

Mitsubishi (153 000) (11,9) (Käyttöjarru)

Land Rover (156 000) (12,1)

Volvo (186 000) (13,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)

BMW (164 000) (14,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Subaru (155 000) (15,3) (Etuakselisto)

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015 FLOP 15 automallit

15 hylätyintä ja runsasvikaisinta: automalli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Dacia Duster (145 000) (38,7) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Nissan X-Trail (170 000) (38,2) (Etuakselisto)

Nissan Pulsar (113 000) 38,0 (Etuakselisto)

Mercedes-Benz Sprinter (455 000) (35,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Renault Clio (100 000) (31,7) (Etuakselisto)

Volvo XC90 (184 000) (30,9) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Mercedes-Benz C-sarja (181 000) (28,6) (Etuakselisto)

Opel Corsa (102 000) (26,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Kia Sorento (222 000) (26,0) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Citroën C3 (96 000) (25,7) (Etuakselisto)

Ford Fiesta (100 000) (25,6) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Tesla Model S (186 000) (25,1) (Etuakselisto)

Opel Insignia (160 000) (25,0) (Taka-akselisto)

Mercedes-Benz GLC (165 000) (22,7) (Etuakselisto)

Mercedes-Benz E-sarja (252 000) (22,4) (Seisontajarrun dynamometritesti)

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015, FLOP 10 automerkit

10 hylätyintä ja runsasvikaisinta: automerkki, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Dacia (134 000) (35,8) (Etuakselisto)

Renault (109 000) (28,6) (Etuakselisto)

Citroën (119 000) (26,1) (Etuakselisto)

Tesla (186 000) (25,7) (Etuakselisto)

Mercedes-Benz (191 000) (23,1) (Etuakselisto)

Nissan (120 000) (22,4) (Etuakselisto)

Peugeot (123 000) (20,9) (Etuakselisto)

Opel (125 000) (19,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Hyundai (119 000) (17,1) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Ford (151 000) (16,9) (Ohjausnivelet ja -tangot)

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015:

Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,7 %

Keskimääräiset ajokilometrit 155 000 km

Yleisin vikakohde: Etuakselisto

Keski-ikä 13,2 vuotta

Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2023 noin 13,2 vuotta. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2022. Keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana.

Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vuonna 2023 oli 22,5 vuotta.

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin sekä taka-akselistoon.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun/hihnan viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta.  Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista.

Lähde: Traficom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia