17.6.2024

Etanolikonversion muuntotuki palaa käyttöön loppuvuodeksi – laki etenee eduskunnan käsittelyyn

Kuva Moottorin arkisto

Etanolikonversion muuntotuki otetaan käyttöön heinäkuussa ja 200 euron tukea voi hakea vuoden loppuun asti, jos bensiiniauton muuntaa etanolikäyttöiseksi.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä hallituksen esityksestä, joka palauttaa etanolikonversion muuntotuen käyttöön lopuvuodeksi. Valiokunta hyväksyi esityksen sellaisenaan ilman muutoksia. Laki etenee seuraavaksi eduskunnan täysistunnon käsittelyyn ja muuntotuki tulee käyttöön viimeistään heinäkuun alusta.

– Autoilija saa siis 200 euron tuen, kun on päivittänyt bensiiniautonsa kulkemaan uusiutuvalla etanolilla ja muutoskatsastanut sen. Muuntotuet tulevat käyttöön heti kun laki astuu voimaan, ja se koskee lain voimaantulon jälkeen muutoskatsastettuja autoja, Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Antti Grönlund kertoo.

Tuen hakeminen on mahdollista 15.12. asti, joten auton päivittäminen etanolille kannattaa tehdä mahdollisimman pian. Tälle vuodelle on käytettävissä noin 2,4 miljoonaa euroa jo aiemmin päätettyä siirtomäärärahaa, joka riittää noin 12 000 etanolikonversioon.

Muuntotuen saaminen edellyttää auton muutoskatsastamista etanolikäyttöiseksi. Uudemmille, 1.9.2009 jälkeen käyttöönotetuille autoille vaaditaan muutossarjan valmistajan antama yhteensopivuustodistus kyseiseen autoon. Ennen muutossarjan hankkimista on tärkeää varmistaa myyjältä, että tämä pystyy antamaan tarvittavan todistuksen, sillä muuten muuntotukea ei voi hakea.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toiveena pitkäjänteinen ratkaisu

– Olisimme tietenkin toivoneet pitkäjänteisempää päätöstä, joka olisi palauttanut muuntotuet lakiin pysyvästi ja niiden jatkamisesta olisi voitu päättää talousarviossa. Nyt näkymää on vain puoleksi vuodeksi eteenpäin. Lisäksi muuntotuen tasoa olisi pitänyt nostaa nykyisestä, Grönlund sanoo.

Opposition edustajat ehdottivatkin valiokunnassa muuntotuen tason nostamista 350 euroon ja hakuaikojen pidentämistä, mutta hallituspuolueiden edustajat äänestivät muutosta vastaan eikä sitä hyväksytty.

Grönlund vetoaa seuraavaksi liikenteen verotuksen uudistamiseen, sillä nykyinen verotusjärjestelmä ei kannusta siirtymään vaihtoehtoisiin käyttövoimiin.

– Käyttökustannukset ovat kuitenkin yksi suurimmista tekijöistä, joiden perusteella ihmiset valitsevat autonsa käyttövoiman. Uudistaminen tulisi tehdä teknologianeutraalisti siten, että kaikkiin päästövähennyskeinoihin kannustettaisiin tasapuolisesti, Grönlund sanoo.

Esimerkiksi bioetanolikäyttöisen auton ajoneuvovero on sama kuin bensiinikäyttöisen. Lisäksi E85-polttoainetta verotetaan noin 40 senttiä enemmän litralta kuin Ranskassa, vaikka molemmat maat noudattavat samaa EU-sääntelyä. E85-polttoaine voisi maksaa huoltoasemalla alle euron litralta, jos niin vain päätetään.

–Pelkästään yhteen keinoon nojaamalla liikenteen puhdas siirtymä on sekä hidas että kallis. Nyt olisi korkea aika ottaa kaikki keinot käyttöön ja kannustaa autoilijoita päästövähennyksiin tasapuolisesti.

Lähde: Etanoliautoilijat ry

Luetuimmat