18.6.2024

Traficom-katsastus: BMW Z4, Toyota Camry ja Subaru Forester parhaat 20-vuotiaat automallit

Teksti Timo Turkula
Kuva moottorin arkisto
BMW Z4 (E85)

20-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen keskimääräinen matkamittarilukema on 272 000 km ja keskimääräinen hylkäysprosentti on varsin suuri eli 42,2 %!

BMW Z4 -urheiluauto on Traficomin katsastustilaston kärjessä iäkkäiden 20-vuotiaiden autojen ryhmässä. Urheilullisen Z4 Roadster-avoautoklassikon vähäinen hylkäysprosentti (12,4 %) selittyy paitsi auton laadukkuudella, myös keskimääräistä huomattavasti vähäisemmällä ajomäärällä (160 000 km).

Käyttöönottovuonna 2003 BMW Z4 oli saatavana vain Roadster-avoautona, Coupé esiteltiin vasta myöhemmin. Kangaskatolla varustetun kaksipaikkaisen Roadster -avoauton ajokilometrit jäävät vähäisiksi Suomen olosuhteissa.

Toiseksi vähävikaisin automalli, Toyota Camry (hylkäysprosentti 19,2 %) ja kolmanneksi sijoittunut Subaru Forester (hylkäysprosentti 20,2 %) ovatkin katsastusraportin moraalisia voittajia, sillä niiden keskimääräiset ajokilometrimäärät ovat merkittävästi suurempia kuin BMW Z4:n 160 000 km. Toyota Camryllä on ajettu keskimäärin 290 000 km, Subaru Foresterilla 283 000 km.
20-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen matkamittarilukema on 272 000 km ja keskimääräinen hylkäysprosentti on varsin suuri eli 42,2 %!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche vähävikaisin automerkki

Edellä mainitun kärkikolmikon lisäksi 10 kärjessä-listan vähävikaisimpia malleja ovat myös Toyota RAV4, Volkswagen New Beetle, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Audi A2, Ford Fusion ja Toyota Corolla.

Näistä Volkswagen New Beetlen (203 000 km) sekä pikkuautojen ajomäärä on merkittävästi keskiarvoautoa pienempi, pikkuautoja ovat Audi A2, Ford Fiesta, Ford Fusion ja Toyota Yaris, joiden ajomäärä on keskiarvoautoa vähäisempi, 198 000–224 000 km.

Merkkitilaston kärjessä (kaikki mallit) loistavat vähävikaisimpina Porsche, Smart, Subaru, Land Rover, Lada ja Toyota. Porsche näkyy vain merkkitilastossa (kaikki mallit yhteensä), ei eriteltynä mallitilastossa. Viime vuonna katsastettiin kaikkiaan 116 kappaletta käyttöönottovuoden 2003 Porschea.

Ladan vähäiset ajokilometrit

Myös Lada näkyy vain merkkitilastossa, viime vuonna katsastettiin kaikkiaan vain 126 kappaletta käyttöönottovuoden 2003 Ladaa. Ladan menestys merkkitilaston viidenneksi parhaana selittyy osittain Ladan vähäisellä keskimääräisellä ajomäärällä, mikä on vain 125 000 km, lisäksi liikenteessä 20 vuotta säilyneet Lada -yksilöt ovat todennäköisesti saaneet keskimääräistä huolellisempaa hoitoa. Ei auton laatukaan voi olla kovin huono, kun se saavuttaa iäkkäänä näin hyvän tuloksen?

Jopa kolminkertaisia eroja

Merkkikohtaisissa keskimääräisissä ajomäärissä voi olla jopa kolminkertaisia eroja.

Suurimmat keskimääräiset matkamittarilukemat 20-vuotiaissa henkilöautoissa ovat Mercedes-Benzissä (353 000 km), Volvossa (341 000 km), BMW:ssä (304 000 km) ja Audissa (303 000 km). Edellä mainittujen merkkien malleja on runsaasti myös ammattikäytössä. Vähäisimmät ajomäärät ovat puolestaan seuraavilla merkeillä: Smart (117 000 km), Lada (125 000 km), Porsche (166 000 km), Daewoo (169 000 km) ja Fiat (177 000 km).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault Laguna runsasvikaisin

Mallitilastossa Renault Laguna on 20-vuotiaiden runsasvikaisin (hylkäysprosentti 57,3 %). Opel Zafira -tila-auto on toiseksi heikoin (hylkäysprosentti 56,3 %) ja Fiat Stilo on kolmanneksi vikaherkin (hylkäysprosentti 56,2 %). Seuraavaksi vikaherkimmät mallit ovat Chrysler Voyager, Mazda 6, Volvo XC90, Ford Mondeo, Mazda 3, Mercedes-Benz C-sarja ja Chrysler Sebring.

Daewoo heikoin automerkki

Etelä-korealainen Daewoo on merkkitilaston heikoin automerkki (hylkäysprosentti 53,1 %), Chrysler on toiseksi heikoin (hylkäysprosentti 52,5 %) ja Mazda kolmanneksi huonoin (hylkäysprosentti 52,1 %). Seuraavaksi eniten hylättyjä automerkkejä ovat Mitsubishi, Fiat, Renault ja Peugeot.

Nuoremmissa ikäryhmissä korin ruostevauriot ovat harvinainen hylkäyssyy, mutta 20-vuotiaissa ikääntyneissä autoissa, etenkin muutamissa japanilaisissa, yleisenä hylkäyssyynä ovat alustan kotelot ja pohjalevy sekä rungollisessa mallissa runko. Joissakin kaukoidän tuotteissa on ollut melkoisen ”kevyt” alustan ja koteloiden ruoste-estokäsittely, mikä ilman täydentävää ruoste-estokäsittelyä on johtanut iäkkäiden autojen pohjalevyn ja koteloiden korroosioon. Myös päästöt, bensiinimoottorin pakokaasumittaus on varsin yleinen hylkäyssyy ikääntyneissä autoissa.

Ajokilometrit auttavat suhteuttamaan

Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Myös automerkkien erot (kaikki mallit yhteensä) ajomäärissä näkyvät tilastossa. Käyttöönottovuoden 2003 20-vuotiaiden autojen matkamittarilukemien keskiarvo on 272 000 km ja hylkäysprosentti keskimäärin 42,2 %.

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2023 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. 20-vuotiaiden ryhmässä on monta merkkiä mainittu vain merkkilistassa, koska muutamien merkkien käyttöönottovuoden 2003 automalleja on ollut vuoden 2023 katsastuksessa alle 100 kappaletta ja siten ko. mallit eivät näy lainkaan 20-vuotiaiden mallilistassa.

20-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2003 vähävikaisimmat TOP 26

26 vähävikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

BMW Z4 (160 000) (12,4)            

Toyota Camry (290 000) (19,2) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Subaru Forester (283 000) (20,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Toyota RAV4 (292 000) (26,8) (Käyttöjarru)

Volkswagen New Beetle (203 000) (28,0) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)

Toyota Yaris (206 000) (31,4) (Käyttöjarru)

Ford Fiesta (198 000) (31,4) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Audi A2 (219 000) (31,5) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)

Ford Fusion (224 000) (32,9) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)

Toyota Corolla (259 000) (33,1) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Subaru Legacy (269 000) (34,3) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Suzuki Grand Vitara (265 000) (34,7) (Etuakselisto)

Ford Ka (121 000) (35,1) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Mini Cooper (207 000) (35,4) (Etuakselisto)

Subaru Impreza (223 000) (35,6) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)

Honda CR-V (305 000) (35,6) (Etuakselisto)

Saab 9-5 (306 000) (35,8) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Volvo S80 (355 000) (36,2) (Etuakselisto)

Mercedes-Benz S-sarja (279 000) (36,4) (Etuakselisto)

Toyota Avensis (297 000) (36,7) (Taka-akselisto)

Nissan Almera  (223 000) (36,8) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Honda HR-V (259 000) (37,5) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Nissan Micra (180 000) (38,4) ( Etuakselisto)

Honda Civic (236 000) (38,9) (Etuakselisto)

Toyota Yaris Verso (252 000) (38,9) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Toyota Land Cruiser (438 000) (39,0) (Runko)


20-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2003 vähävikaisimmat TOP 16
16 vähävikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä), TOP 16

Automerkki, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Porsche (166 000) (17,2)
Smart (117 000) (20,6) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)

Subaru (257 000) (30,5) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)

Land Rover (283 000) (33,0) (Käyttöjarru)

Lada (125 000) (34,1) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)

Toyota (269 000) (34,4) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Mini (202 000) (36,3) (Etuakselisto)

Suzuki (214 000) (36,6) (Etuakselisto)

Jeep (256 000) (39,0) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Saab (288 000) (39,1) (Taka-akselisto)

Jaguar (206 000) (39,4) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
Nissan (227 000) (39,6) (Etuakselisto)

Honda (275 000) (40,6) (Etuakselisto)

Audi (303 000) (40,8) (Etuakselisto)

Chevrolet (235 000) (41,5) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Volvo (341 000) (42,5) (Seisontajarrun dynamometritesti)

20-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2003

keskimääräinen hylkäysprosentti 42,2 %

keskimääräiset ajokilometrit 272 000 km

20-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2003 FLOP 15 automallia

15 runsasvikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Renault Laguna (251 000) (57,3) (Ohjausnivelet ja -tangot)
Opel Zafira (291 000) (56,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)
Fiat Stilo (199 000) (56,2) (Seisontajarrun dynamometritesti)
Chrysler Voyager (280 000) (55,8) (Seisontajarrun dynamometritesti)
Mazda 6 (264 000) (55,2) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
Volvo XC90 (362 000) (55,1) (Seisontajarrun dynamometritesti)
Ford Mondeo (282 000) (54,8) (Seisontajarrun dynamometritesti)
Mazda 3 (209 000) (53,3) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
Mercedes-Benz C-sarja (323 000) (52,8) (Etuakselisto)
Chrysler Sebring (205 000) (51,7) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
Daewoo Kalos (172 000) (51,3) (Etuakselisto)
Nissan Maxima (260 000) (50,9) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
Peugeot 307 (248 000) (50,7) (Etuakselisto)

BMW 5-sarja (345 000) (50,5) (Seisontajarrun dynamometritesti)
Mercedes-Benz ML (348 000) (50,2) (Etuakselisto)

20-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2003 FLOP 10 automerkkiä

10 runsasvikaisinta: automerkki (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Daewoo (169 000) (53,1) (Etuakselisto)
Chrysler (235 000) (52,5) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
Mazda (248 000) (52,1) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
Mitsubishi (276 000) (48,8) (Etuakselisto)
Fiat (177 000) (48,5) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
Renault (215 000) (48,4) (Etuakselisto)
Peugeot (226 000) (47,8) (Etuakselisto)

Mercedes-Benz (353 000) (47,6) (Etuakselisto)
Seat (281 000) (46,4) (Etuakselisto)
BMW (304 000) (46,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)

20-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2003

keskimääräinen hylkäysprosentti 42,2 %

keskimääräiset ajokilometrit 272 000 km

Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2023 noin 13,2 vuotta. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2022. Keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana. Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vuonna 2023 oli 22,5 vuotta.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta autojen teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.
On hyvä mieltää, etteivät katsastustilastot kerro kaikkea.

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista.

Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin sekä taka-akselistoon.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun/hihnan viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta.

Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista.

Lähde: Traficom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat