Käyttötesti käytetyllä: huolla auto mieluummin liian aikaisin kuin viimetinkaan

Kuva Eetu Kokkonen
Mercedes-Benz W124

Huollot kannattaa tehdä ajoissa – tai joskus vaikka aikaisessa välttääkseen viimeisimmän kommelluksemme käytetyn Mercedes-Benz S124:n kanssa.

Joskus elämä yllättää. Niin kävi myös huhtikuussa, kun allekirjoittaneella oli varattu lennot Kuopiosta Vantaalle ja majoitus lentokenttähotellissa seuraavana aamuna alkavaa ulkomaan lehdistökoeajomatkaa varten. Äkillinen tarve käyttää läheistä ihmistä lääkärissä kuitenkin sotki suunnitelmat, ja Kuopiosta lähtevä lento ehti mennä. Niinpä ensimmäinen siirtymä piti taittaa lentokoneen sijaan käytetyllä Mercedeksellä.

Ainoa ongelma oli siinä, että auton öljynvaihtoväli oli käytännössä tapissa. Voiteluaineet oli siis vaihdettava, eikä nukkuma-aikaa ollut muutenkaan luvassa kovin montaa tuntia ennen aamun lennolle lähtöä.

Käytännössä öljynvaihtoväli tuskin on ihan tuhannen kilometrin päälle, etenkin kun nykyiset öljyt ovat huomattavasti kehittyneempiä ja parempia kuin ne, mitä meidän Mersussa on auton ollessa uusi käytetty.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kirjan mukaan

Käyttötesteissä pyritään kuitenkin tekemään asiat oikein, ja kiire on hyvä motivaattori. Mersussamme on paksu öljyn mittatikun putki, joten imaisimme vanhat öljyt paineilmakäyttöisellä imurilla ja mittasimme, että öljytilavuuden mukainen määrä oli varmasti saatu pois eikä öljypohjaan ollut jäänyt vanhaa tavaraa.

Mercedes-Benz W124

Sitten vaihdoimme peltisen öljynsuodattimen hylsyn uuteen, minkä jälkeen oli uusien öljyjen vuoro, moottorin pyöritys ja pienen odottelun jälkeen öljymäärän tarkastus. Noin puoli tuntia tallille saapumisen jälkeen kaikki oli kunnossa, joten vihdoin oli lupa painua unten maille. Tämä toimikoot kuitenkin jälleen muistutuksena siitä, ettei sitä huoltoväliä ole aivan pakko saavuttaa ennen kuin huollon voi tehdä. Hieman aikaisessa tehdyllä huollolla voi välttää kiirettä, ja kiireessä virheiden riski tunnetusti kasvaa.

Seuraavan yön matka taittui tuttuun tapaan ilman ainuttakaan valitusta auton puolelta. Jo käyttötestin tässä vaiheessa, etenkin vakuuttavasti menneen katsastuksen jälkeen, alkaakin näyttää varmalta ettei edes seuraavat kymmenen vuotta tule riittämään Mercedes-Benz 250 TD:mme poistumiseen liikenteestä. Ainakaan luonnollisella tavalla.

Kommentoi artikkelia