11.2.2024 Ajoneuvot Vene 24 Båt: Candela C-8 Hardtop nostaa sähköisen day cruiserin kantosiiville Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ainutlaatuinen ruotsalainen sähkövene maksimoi toimintamatkansa Polestar 2:n akuston lisäksi venemaailmassa ennennäkemättömällä kulkuratkaisulla. Vuotuiset venemessut käynnistyivät perjantaina Helsingin Messukeskuksessa, ja jatkuvat aina sunnuntaihin 18. helmikuuta asti. Moottori tulee poimimaan Vene 24:stä mielenkiintoisimpia veneisiin ja muuhun vapaa-ajan vesilläliikkumiseen liittyviä uutuuksia.Yksi kiistatta mielenkiintoisimmista venemaailman avauksista on ruotsalainen Candela, joka valmistaa sähköveneitä perin ennennäkemättömällä tavalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLentäen veden pinnallaTukholmassa kotipaikkaansa pitävä Candela on ratkaissut plaanaavien eli veden pinnalla liukuvien sähköveneiden suuren energiankulutuksen tuomat toimintamatkahaasteet hydrofoilien eli kantosiipien avulla. Vene siis ikään kuin lentää veden pinnalla niin, että veneen runko pidetään irti vedestä, jolloin veden vastus pienenee radikaalisti.Hydrofoilit ovat tietokoneohjattuja, ja ohjausjärjestelmä on samankaltainen kuin suihkuhävittäjissä. Saavuttaessaan 16 solmun nopeuden, tietokone kallistaa siivet, ja koko vene alkaa lentää veden pinnalla. Kantosiipialukset eivät vanhastaan ole olleet vahvimmillaan niin sanotuissa kovissa keleissä, mutta tietokoneohjattujen hydrofoilien ansiosta C-8 saadaan vakautettua vähän kovemmassakin aallokossa. 1,1 metrin aallonkorkeudessa veneen pohja on edelleen veden yläpuolella. Foilatessa aallonkorkeus saa tällöin olla enintään 1,2 metriä.Paras nopeus on 22 solmua eli 40 km/h, jolloin toimintamatkaa riittää 57 meripeninkulmaa eli 105 kilometriä. Toimintamatka on Candelan mukaan jopa kolme kertaa pidempi, kuin parhaillakin plaanaavilla sähköveneillä, energiatehokkuuden parantuessa peräti 80 prosentilla foilatessa. Veneen huippunopeus on 50 kilometriä tunnissa.Candela C-8:ssahan on Polestar 2 -sähköauton 69 kilowattitunnin akusto. Akku latautuu tyhjästä täyteen 11 kilowatin vaihtovirralla 6,5 tunnissa. 10:stä 80:aan prosenttiin pitäisi puolestaan yltää 135 kilowatin tasavirralla 35 minuutissa. Venettä voi ladata kaikissa satamissa, joissa vain on suinkin sähköt.Candelan hydrofoilit on valmistettu hiilikuidusta, ja ne on suunniteltu kestämään tietyntasoisia osumia. Jos kuitenkin vastaan tulee 30 solmun nopeudella jokin kiinteä este, puomit katkeavat tietystä, suunnitellusta kohdasta.Moottorina veneessä on Candela C-Pod -sähkömoottori, joka tuottaa maksimissaan 50 kilowatin tehon. Se on vähän tämänkokoiseen veneeseen, mutta nyt pitää ottaa huomioon aivan olennaisesti plaanaavaa venettä pienempi vastus.Vahva ennätys vyölläCandela C-8:n ennennäkemätön lähestymiskulma täyssähköiseen veneilyyn on poikinut sille maailmanennätyksen melkoisen turvallisen matkan päähän edellisestä ennätyksen haltijasta.Ennätys liittyy tietenkin toimintamatkaan. C-8:lla ajettiin viime alkusyksystä 24 tunnin aikaikkunassa yhteensä 420 merimailia eli noin 778 kilometriä Tukholman saaristossa, Frihamnenin satamasta alkaen. Sähköveneiden osalta kyse on siis tukevasta maailmanennätyksestä, sillä tiettävästi aiempi ennätys oli 79 merimailia eli noin 146 kilometriä 20 tunnin aikana.Veneellä ajettiin foilaten 45 minuutin ajan, tehden välissä latauspysähdyksiä laiturissa, nopeuden käydessä maksimissaan siellä 50 km/h huippunopeudessa.Lähes 800 kilometrin taittaminen millä tahansa moottoriveneellä maksaa valuuttaa, mutta Candela C-8:n tapauksessa hinta on vastaavan kokoluokan polttomoottorikäyttöistä ja plaanaavaa venettä jopa kymmenen kertaa edullisempi, samalla nopeusalueella. Jos ajatellaan, että Candelalla tuo 778 kilometrin matka yli 20 solmun nopeudella maksoi valmistajan mukaan sähköenergian muodossa hieman yli sata euroa, olisi se perinteisen veneen kohdalla jopa pitkälle toista tonnia. Luvut perustuvat Candelan antamiin tietoihin.Hardtop mukana messuillaViime vuoden venemessuilla Candela esitteli C-8:n avoversiota, mutta tällä kertaa ruotsalaisvalmistajan suomalainen jälleenmyyjä Oy Telva Ab esittelee veneen Hardtop -mallia.Candela C-8 Hardtop on niin kutsuttu day cruiser, se on tarkoitettu maksimissaan kahdeksalle hengelle, ja siinä on myös nukkumapaikat muutamalle hengelle. Hardtop tuo avo- ja T-top -versioihin, kuten myös pulpettimalliin verrattuna lisää mahdollisuuksia operoida venettä heikommissa sääolosuhteissa, mutta antaa myös auringon paistaa sisälle. C-8 Hardtopissa on kangaskatto, joka päästää auetessaan reilusti valoa sisälle. Katon lisäksi myös kabiinin takaosa on tarvittaessa mahdollista suojata kankaalla. Veneen istuimet on mahdollista järjestää niin, että katon alla on jopa kahdeksan hengen pöytäryhmä. Veneestä löytyy jääkaappi esimerkiksi juomatarjoiluja varten. Kantosiipitekniikka näkyy veneen kannella ainoastaan puomin muodossa silloin kun ei foilata.Candela C-8 rakentuu kauttaaltaan hiilikuiturungolle. Materiaalilla on toki hintansa, mutta se on vahvaa ja kevyttä. Itse asiassa 8,5 metriä pitkä ja 2,5 metriä leveä vene, jossa on kaiken lisäksi akku, painaa tyhjänä ainoastaan 1 750 kiloa. C-8 on messuillakin trailerin kyydissä, ja venettähän pystyy vetämään trailereineen ainakin monille E-SUV -segmentin autoilla, kuten vaikkapa BMW X5:llä tai Mercedes-Benz GLE:llä.Telva esittelee Candela C-8:aa venemessujen osastolla 6m91.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Candela, Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa