3.3.2016 Ajoneuvot Lamborghini Centenario – 770 hevosvoimaa shokkiarvoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sant'Agatasta kajahtaa Lamborghinin perustajan satavuotisten kunniaksi. Jos autotalliinsa mielii jotain sellaista, joka ravistelee hereille pysähtyneenäkin, lienee Geneven autonäyttelyn paras vaihtoehto Lamborghini Centenario. 20 coupen ja 20 roadsterin tuotantoerä tosin myytiin jo loppuun viileään 1,75 miljoonan euron kappalehintaan (ilman veroja), joten metsästys kannattaa aloittaa suoraan käytettyjen autojen nettikaupasta.Parin miljoonan vastineeksi saa auton, joka juhlistaa Lamborghinin perustajan, Ferruccio Lamborghinin, satavuotissyntymäpäivää. Muotoilultaan auto on siinä mielessä tyypillistä Lamborghinia, että auton visuaalinen ilme iskee silmille kuin sitruunahappo. Kiilamainen muoto on tuttu monista viime vuosien Lamboista, mutta Centenario pistää erityisesti takaosan ilmanohjainten mittasuhteet aivan uusiin sfääreihin. Inspiraatiota on haettu 1970-luvun kilpa-autoista, mutta valmistaja sanoo siipien ja ilmanottoaukkojen olevan autossa puhtaasti käytännön syistä. Samalla ne toimivat kuulemma muistutuksena Centenarion "aerodynaamisesta ylivertaisuudesta". Auto näyttääkin kulkevan noin miljoonaa pysähtyneenäkin.Ihan miljoonaan Centenario ei kuitenkaan yllä. Vapaasti hengittävä V12 on periaatteessa tuttu Aventadorista ja Aventador SV:stä, mutta teholukemana on Lamborghinille ennätyksellinen 770 hevosvoimaa. Mikäli moottorista ottaa kaiken irti, saavutetaan 100 km/h 2,8 sekunnissa, ja 23,5 sekunnin päästä lähdöstä ollaan jo 300 km/h nopeudessa. Huippunopeus on yli 350 kilometriä tunnissa. Kyseisissä nopeuksissa Centenarion naurettavan isot siivet tuottavat paljon kaivattua downforcea. Vakautta tuovat myös Lamborghinin ensimmäinen nelipyöräohjaus ja merkille klassinen neliveto.Täysin hiilikuidusta tehty korirakenne tarkoittaa massiiviselle autolle verrattain maltillista 1 520 kilogramman painoa. Ja mikäli tielle juoksee jänis, keraamiset jarrut kiskovat Centenarion pysähdyksiin 100 km/h nopeudesta vain 30 metrin matkalla. Jousituksessa on käytetty Lamborghinin magneettikentällä ohjattavia magnetoreologisia iskunvaimentimia, dynaamisen ohjauksen saadessa uuden kalibroinnin nelipyöräohjausta varten.Mielenkiintoisesti vaihdelaatikko on Lamborghinin oma ISR-vaihteisto, jossa lainataan kaksoiskytkinvaihteiston periaatteita, mutta toteutetaan ne yhdellä kytkimellä. Merkin nykyisen ISR-vaihteiston tyypillinen vaihtoaika on noin 50 millisekuntia. Painonsäästön lisäksi ISR-vaihteisto tuo merkin mukaan ajamiseen Lamborghinille sopivan tunnelatauksen.Lamborghinin väistyvä pääjohtaja Stephan Winkelmann kiittelee, että rajoitetun tuotantomäärän Centenario oli erinomainen tilaisuus suunnittelijoille ja insinööreille luoda jotain todella ainutkertaista.– Tämä on mitä sopivin kunnianosoitus Ferruccio Lamborghinille hänen juhlavuotenaan, kommentoi Winkelmann. Kyseessä on Winkelmannin viimeinen tuotejulkistus Lamborghinilla, uusien tehtävien odottaessa Audin quattro-osaston johdossa.Lähde ja kuvat: LamborghiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”