30.4.2018 Ajoneuvot Brittiautot eivät jätä ketään kylmäksi – paitsi ehkä sisällä olijat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Classic Motor Show lähestyy, joten vaihdoimme brittivaihteen päälle. Kohta vanhoja tuntojaan englantilaisista autoista pääsee päivittämään. Autoilukesän aloittaa jo 11. kerran Lahden klassikkoautonäyttely - Classic Motor Show 2018 Lahden messukeskuksessa 5.–6.5. Teemana on tällä kertaa Brittiautot. Meille tarjottiin tilaisuus päästä tunnelmaan jo etukäteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös neliovisena coupena Rover P5 oli tuotannossa 1958-1973, kookasta neliovista sai kahtena versiona, Saloonina tai Coupena. Coupen kattoa oli madallettu kuusi senttiä, mutta ovia oli siinäkin neljä – eli nykyajan nelioviset coupet eivät ole mikään uusi keksintö. Moottorivaihtoehtoja oli niinikään kaksi, alkuun kolmelitrainen rivikuutonen ja loppuaikoina puoli litraa suurempi Buickilta lainattu veekasi.Messuilla nähtävä vuoden 1961 Rover 3-litre on ollut uudesta asti Suomessa, alun perin Kotkan seudulla. Auto on alkuperäisessä kunnossa, sitä ei ole entisöity. Rover tarjoaa juhlavaa kyytiä, nahkaa ja puupintaa ei ole säästelty. Jousitus selvittää routaheitot eleettömästi. Ohutkehäinen ratti on liukas pyöriteltävä ja jarruilla on tekemistä painavan auton hillitsemisessä. Rivikuutonen murisee mukavasti ja vääntää alhaalta.Viiden merkin mysteeri Talbot Sunbeam Lotus tuottaa tuskaa autontunnistajille. Maskissa on Chryslerin viisisakarainen tähti, konepellin kulmassa lukee Talbot, etulokasuojissa Lotus, takaluukun vasemmassa kulmassa Simca ja oikeassa Sunbeam. Viisi automerkkiä, eikä mallinimeä ollenkaan. Myöskään sen kansallisuus ei ole välttämättä niin puhtaasti englantilainen.Se on valmistettu Skotlannissa Rootesin tehtailla, jotka olivat päätyneet Chryslerin eurooppalaisen tytäryhtiön omistukseen. Vaikka kolmiovisen pikku-Talbotin ura on alkanut Golfin ja etuvetosuosion jälkeen, se on tehty Hillman Avengerin lyhennetylle takavetorakenteelle. Sunbeam toimi vanhana tuttuna Rootes-merkkinä markkinoinnissa Briteissä. Simcan Chrysler oli ostanut jo aiemmin ja se jatkoi mallinimenä Ranskan markkinoilla. Lopulta 1978 Chrysler heitti hanskat tiskiin Euroopassa ja myi tehtaansa yhdellä dollarilla PSA-konsernille (Peugeot-Citroën), jolloin otettiin käyttöön vanha historiallinen Talbot-merkki. Chrysler oli kuitenkin ehtinyt tilata Lotukselta 2,2-litraisen ralliversion, joita tehtiin vain reilut 2000 kpl. Kaikkien soppaan osallistuneiden badget löytyvät autosta. Meniköhän kaikki nyt oikein, ei nämä nykyiset yhteistyökuviot niin vaikeita olekaan.Vaikka pikku-Talbotin ura kuulostaa heittopussilta, juuri tällä ralliversiolla on voitettu rallin merkkimestaruus vuonna 1981 ja Henri Toivonen voitti sillä RAC-rallin 1980.Tarina jatkuu keskiviikkona.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa