6.9.2018 Ajoneuvot Autonomiakiila ruotsalaisittain: Volvo 360c -konsepti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo 360c on täysautonominen sähköautokonsepti, joka pyrkii haastamaan erityisesti lyhyet lentomatkat matkustusmukavuudellaan. Volvo 360c on ruotsalaisvalmistajan näkemys tulevaisuuden autonomisesta kulkumuodosta, joka pyrkii haastamaan ennen kaikkea lyhyet lentomatkat. Samalla se liittyy muiden valmistajien autonomisten konseptikiilojen massaan.Konseptiauto Volvo 360c on täysin autonominen sähköauto, eikä se siten tarvitse kuljettajaa. Luonnollisesti täysautonominen toiminta tuo myös mahdollisuuden kutsua auto paikalle tarvittaessa. Ohjauslaitteilta ja polttomoottorilta säästetty tila on valjastettu luksustason matkustamolle, joka taasen muovautuu tilanteen mukaan vaikkapa mobiilitoimistoksi, nukkumistilaksi tai viihdyttäväksi olohuoneeksi.– Autoala muuttuu tulevina vuosina, ja Volvon tulee olla johtamassa tätä muutosta. Autonominen ajaminen antaa meidän ottaa seuraavan ison askeleen eteenpäin turvallisuudessa, mutta se avaa myös jännittäviä uusia liiketoimintamalleja ja antaa asiakkaiden tehdä autossa haluamiaan asioita, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.Kantavana ajatuksena Volvon 360c-konseptilla on tarjota yksinkertainen ja vaivaton matkustusmuoto, jonka tarkoituksena on korvata lentäminen erityisesti lyhyillä, alle 300 kilometrin matkoilla. Yhdysvalloissa kohteena ovat suositut lyhyet kotimaan lennot, kuten matka New Yorkista Washington DC:hen ja Los Angelesista San Diegoon.– Kotimaan lentomatkailu voi kuulostaa hyvältä, kun ostat lipun, mutta se ei oikeastaan ole sitä. 360c tarjoaa uuden vaihtoehdon. Nukkumatilassa voit nauttia ylellisestä mukavuudesta ja matkustaa rauhallisesti yön yli ja herätä virkeänä määränpäässä. Tämä voi antaa meille mahdollisuuden kilpailla maailman johtavien lentokonevalmistajien kanssa, kertoo Volvon yritysstrategiajohtaja Mårten Levenstam.Volvomaiseen tapaan auto on myös ehdotus autonomisten autojen turvalliselle viestinnälle niiden ympäristön suhteen. Autokonseptilla tavoitellaan myös uusia ulottuvuuksia esimerkiksi kaupunkisuunnittelun ja matkustusinfran suhteen.– Autonomisilla autokonsepteilla on taipumus muuttua teknologian esittelyalustoiksi sen sijaan, että ne tarjoaisivat vision todellisista käyttömahdollisuuksista. Volvo on kuitenkin ihmiskeskeinen merkki. Me keskitymme asiakkaiden päivittäiseen elämään ja siihen, kuinka voimme tehdä siitä helpompaa. 360c on seuraava askel tässä lähestymistavassa, sanoo Volvon muotoilujohtaja Robin Page.– Kun Wrightin veljekset nousivat ilmaan vuonna 1903, heillä ei ollut ajatustakaan, miltä nykyajan lentomatkailu voisi näyttää. Me emme tiedä, mitä tulevaisuuden autonominen ajaminen pitää sisällään, mutta sillä on varmasti suuri vaikutus ihmisten matkustustapaan, kaupunkien suunnitteluun ja infrastruktuurin käyttöön. 360c on keskustelunavaaja. Lisää ideoita ja vastauksia saadaan, kun opimme aiheesta yhä enemmän, Mårten Levenstam sanoo.Lähde ja kuvat: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa