6.9.2018

Autonomiakiila ruotsalaisittain: Volvo 360c -konsepti

Volvo 360c -konsepti

Volvo 360c on täysautonominen sähköautokonsepti, joka pyrkii haastamaan erityisesti lyhyet lentomatkat matkustusmukavuudellaan.

Volvo 360c on ruotsalaisvalmistajan näkemys tulevaisuuden autonomisesta kulkumuodosta, joka pyrkii haastamaan ennen kaikkea lyhyet lentomatkat. Samalla se liittyy muiden valmistajien autonomisten konseptikiilojen massaan.

Volvo 360c -konsepti

Konseptiauto Volvo 360c on täysin autonominen sähköauto, eikä se siten tarvitse kuljettajaa. Luonnollisesti täysautonominen toiminta tuo myös mahdollisuuden kutsua auto paikalle tarvittaessa. Ohjauslaitteilta ja polttomoottorilta säästetty tila on valjastettu luksustason matkustamolle, joka taasen muovautuu tilanteen mukaan vaikkapa mobiilitoimistoksi, nukkumistilaksi tai viihdyttäväksi olohuoneeksi.

Volvo 360c -konsepti

– Autoala muuttuu tulevina vuosina, ja Volvon tulee olla johtamassa tätä muutosta. Autonominen ajaminen antaa meidän ottaa seuraavan ison askeleen eteenpäin turvallisuudessa, mutta se avaa myös jännittäviä uusia liiketoimintamalleja ja antaa asiakkaiden tehdä autossa haluamiaan asioita, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Kantavana ajatuksena Volvon 360c-konseptilla on tarjota yksinkertainen ja vaivaton matkustusmuoto, jonka tarkoituksena on korvata lentäminen erityisesti lyhyillä, alle 300 kilometrin matkoilla. Yhdysvalloissa kohteena ovat suositut lyhyet kotimaan lennot, kuten matka New Yorkista Washington DC:hen ja Los Angelesista San Diegoon.

Volvo 360c -konsepti

– Kotimaan lentomatkailu voi kuulostaa hyvältä, kun ostat lipun, mutta se ei oikeastaan ole sitä. 360c tarjoaa uuden vaihtoehdon. Nukkumatilassa voit nauttia ylellisestä mukavuudesta ja matkustaa rauhallisesti yön yli ja herätä virkeänä määränpäässä. Tämä voi antaa meille mahdollisuuden kilpailla maailman johtavien lentokonevalmistajien kanssa, kertoo Volvon yritysstrategiajohtaja Mårten Levenstam.

Volvomaiseen tapaan auto on myös ehdotus autonomisten autojen turvalliselle viestinnälle niiden ympäristön suhteen. Autokonseptilla tavoitellaan myös uusia ulottuvuuksia esimerkiksi kaupunkisuunnittelun ja matkustusinfran suhteen.

Volvo 360c -konsepti

– Autonomisilla autokonsepteilla on taipumus muuttua teknologian esittelyalustoiksi sen sijaan, että ne tarjoaisivat vision todellisista käyttömahdollisuuksista. Volvo on kuitenkin ihmiskeskeinen merkki. Me keskitymme asiakkaiden päivittäiseen elämään ja siihen, kuinka voimme tehdä siitä helpompaa. 360c on seuraava askel tässä lähestymistavassa, sanoo Volvon muotoilujohtaja Robin Page.

– Kun Wrightin veljekset nousivat ilmaan vuonna 1903, heillä ei ollut ajatustakaan, miltä nykyajan lentomatkailu voisi näyttää. Me emme tiedä, mitä tulevaisuuden autonominen ajaminen pitää sisällään, mutta sillä on varmasti suuri vaikutus ihmisten matkustustapaan, kaupunkien suunnitteluun ja infrastruktuurin käyttöön. 360c on keskustelunavaaja. Lisää ideoita ja vastauksia saadaan, kun opimme aiheesta yhä enemmän, Mårten Levenstam sanoo.

Volvo 360c -konsepti

Lähde ja kuvat: Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat