17.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: kovaa ja korkealta – Opel Insignia Country Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu Country Tourer -mökkiversio koristaa uuttakin Opel Insignia -mallistoa. Hyvää: väljät tilat, ajettavuus, monipuoliset ajotilat. Huonoa: isot ulkomitat, hieman pintakova kulku. Opel Insignia Country Tourer on saksalaisvalmistajan koodi tavallista maastomaisemmalle isolle farmarille, jollainen tehtailtiin myös edeltäneestä mallisukupolvesta. Tuoreimmassa Insigniassa resepti on säilynyt tismalleen samana. Perusmalliseen farkkuun eli Sports Toureriin verrattuna maavaraa on korotettu 25 millimetrillä, minkä lisäksi off road -lookia on luotu mustilla lokasuojan kaarilla ja helmoilla sekä auton keulasta ja perästä löytyvillä harmailla ”alleajosuojilla”. Myös rengaskoko, 235/50 R18, on mallille uniikki.Neliveto on läheinen osa tällaisen maastomallin identiteettiä, mutta Country Tourer on kaupan myös etuvetoisena. Tällöin moottorina on joko 1,5-litrainen bensaturbo (165 hv) tai kahden litran diesel (170 hv). Pienitehoisimmat vaihtoehdot on niin bensiini- kuin dieselpuolellakin pudotettu pois.Joka nurkasta raapivat Country Tourerit ovat sitten jo astetta tehokkaampia. Edellä mainitun 170 hevosvoiman dieselin lisäksi valikoima kattaa 260-heppaisen bensakoneen sekä 210-heppaisen dieselin. Kaksi viimeksi mainittua ovat aina automaatteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRauhalliselle tai rallikuskilleKoeajamamme bensaturbo tarjoaa dieseliä suuremman kulutuksensa vastapainoksi vaimean urheilullista murinaa ja vahvan vedon varsin vähäisellä vaihteiston viivyttelyllä. Kun bensiinikäyttöiset veekuutoset ovat tässä luokassa jo historiaa, tämän luonteinen ahdettu neloskone on puutteeseen parasta lääkettä.Neliveto on toteutettu samaan tapaan kuin tuoreessa sporttimallissa Insignia GSi:ssä. Perinteinen takatasauspyörästö on korvattu kahdella sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä, jotka ohjaavat voimaa molempiin takapyöriin itsenäisesti. Tarkoituksena on parantaa liukkaan kelin hallittavuutta ja kääntyvyyttä – esimerkiksi jälkimmäinen saavutetaan syöttämällä ulkokaarteen takapyörään enemmän vääntöä. Vakiovarusteiset ajotilat ovat monipuolisia, sillä ne vaikuttavat nelivedon ohella iskunvaimennuksen jäykkyyteen, kaasupolkimen vasteeseen, automaatin vaihtokohtiin sekä ohjaustehostukseen. Oletusarvona on automaattinen asetus, mistä voi keskikonsolin nappia painamalla kääntyä suuntiin Tour (mukavampi) tai Sport (urheilullisempi asetus). Lisäksi luistoneston ja ajonvakautuksen saa kytkettyä pois. Kuljettajat saavatkin valittavakseen kattavan valikoiman luonteelleen ja/tai taidoilleen sopivia vaihtoehtoja – Country Tourer etenee lumista pikkutietä joko turvallisen aliohjautuvasti järjestelmien paimentamana, tai sitten irtoaa vapaaseen, hallittuun peräluisuun tilanteen niin salliessa.Kaikin puolin reiluCountry Tourerin tapaisia malleja on esitelty viime vuosina usealtakin eri valmistajalta – kuin haastajiksi samanhintaisille katumaastureille. Korotetun farkun ehkäpä paras puoli on se, että ylimääräinen maavara ei tunnu tavallisessa maantieajossa mitenkään, mutta hidastetöyssyissä ja mökkitiellä siitä on eittämättä hyötyä.Niinpä Country Tourerin ajettavuus on samaa hyvää tasoa kuin muissakin Insignioissa, liikuttiin sitten millaisella tiellä tahansa. Kapeammat ja korkeammat pyörät tosin toisivat tähänkin autoon lisää mukavuutta, ja myös vähemmän rengasmelua. Joka tapauksessa niin ohjaustunto kuin suuntavakavuuskin ovat kunnossa. Ja koska kori on sama kuin perusfarkussa, myös reilut sisätilat ovat yhteneväiset. Ajoasento sekä taka- ja tavaratilat ovat ensiluokkaiset. Hintaeroakaan ei kerry muuten samoin varustein kaupasta lähtevään Innovation-varusteiseen Insigniaan kuin reilun tonnin verran.Niihin katumaastureihin verrattuna viiden metrin kokonaispituus on kieltämättä selkeä haittapuoli. Toisaalta sehän on vain siitä kiinni, millaiseen kaupunkimaastoon Country Tourerin ahtaa – jos pysyttelee auton nimeä mukaillen maaseudulla, isot ulkomitatkaan eivät yhtä lailla ahdista.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.opel.fi/insignia-country-tourer Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 A8 Hinta alkaen 47 774 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 092 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 191 kW (260 hv), 5300 r/min Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 4986 mm, leveys 1858 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa