12.9.2017 Ajoneuvot Perinteisen pirteyden paluu: Opel Insignia GSi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korivaihtoehtojen jälkeen on leikkisyyden aika: Opel Insignia GSi tuo ikonisen mallimerkinnän takaisin. Rüsselsheimin lippulaivamallisto sen kuin kasvaa ja komistuu. Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin vihdoin Opel Insignian sporttisempi versio, joka palauttaa samalla mallistoon ikonisen mallinimen. Opel Insignia GSi tuo mukanaan kaksi pirteää moottorivaihtoehtoa, jotka aiheuttavat päänsärkyä jopa edellisen Insignian OPC-versiolle. Opel Insignia GSi saapuu markkinoille kahden moottorivaihtoehdon voimin. Maltillisempi 2,0-litrainen diesel tuottaa 210 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä vääntöä, virallinen yhidstetyn kulutuksen ollessa 7,3 litraa per 100 km. Terävintä suorituskykyä haluavalle on tarjolla 2,0-litrainen suorasuihkutusbensiiniturbo, jonka 260 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä vääntöä. Molemmat moottorivaihtoehdot saavat parikseen 8-vaihteisen automaattivaihteiston ja nelivedon. Samantien viivalta lähdettäessä bensiinimalli ennättää 0–100 km/h kiihdytyksen 7,3 sekunnissa, dieselin seuratessa 0,5 sekunnin päässä kintereillä. Oktaaneilla luvassa on 250 km/h huippunopeus, setaaneilla tyytyminen on lukemaan 233 km/h. Opelin mukaan uutuus on selkeästi edeltänyttä Insignia OPC-mallia nopeampi Nürburgringin Nordschleifella, vaikka suoria kierrosaikoja valmistaja ei kerrokaan. Eräs suurimmista eduista uudella Insignialla on kuitenkin paino: uusi GSi on peräti 160 kilogrammaa edeltänyttä OPC 2.8 V6 Turboa kevyempi. Ratapäivien ansiosta Insignia GSi:n alustaa on piristetty 10 millimetrin madalluksella ja urheiluiskunvaimentimilla. Edessä käytössä on 345 mm kokoiset levyjarrut, joita puristavat nelimäntäiset Brembot. Mukautuva FlexRide-järjestelmä kuuluu GSi:n varusteisiin. Ajonvakautus on saanut uuden Competition-tilan, joka kytkee luistoneston pois päältä "vaikkapa Nordschleifen kierrosta varten". 20-tuumaiset vanteet on varustettu huippu-urheilullisilla Michelin Pilot Sport 4 S -renkailla. Huomioimisen arvoista on myös Insignia GSi:n neliveto, joka on GKN:n valmistama ja sukua Ford Focus RS:n vastaavalle. Kytkimiin perustuva järjestelmä mahdollistaa aidon torque vectoringin taka-akselilla, eliminoiden aliohjautumista. Samalla Insignia on saanut hiukan menevämmän ulkoasun voimakkaasti pokattujen helmojen, uuden etupuskurin ja ennen kaikkea komean takaspoilerin muodossa. Sisällä luvassa ovat erityiset urheiluistuimet ja nippu muita sporttisia yksityiskohtia. Uusi Opel Insignia GSi saapuu Suomeen "keväähköllä" ja tarjolle tulee Grand Sport -sedanin lisäksi myös Sports Tourer -farkkumalli. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku