12.9.2017 Ajoneuvot Perinteisen pirteyden paluu: Opel Insignia GSi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korivaihtoehtojen jälkeen on leikkisyyden aika: Opel Insignia GSi tuo ikonisen mallimerkinnän takaisin. Rüsselsheimin lippulaivamallisto sen kuin kasvaa ja komistuu. Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin vihdoin Opel Insignian sporttisempi versio, joka palauttaa samalla mallistoon ikonisen mallinimen. Opel Insignia GSi tuo mukanaan kaksi pirteää moottorivaihtoehtoa, jotka aiheuttavat päänsärkyä jopa edellisen Insignian OPC-versiolle.Opel Insignia GSi saapuu markkinoille kahden moottorivaihtoehdon voimin. Maltillisempi 2,0-litrainen diesel tuottaa 210 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä vääntöä, virallinen yhidstetyn kulutuksen ollessa 7,3 litraa per 100 km. Terävintä suorituskykyä haluavalle on tarjolla 2,0-litrainen suorasuihkutusbensiiniturbo, jonka 260 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä vääntöä. Molemmat moottorivaihtoehdot saavat parikseen 8-vaihteisen automaattivaihteiston ja nelivedon.Samantien viivalta lähdettäessä bensiinimalli ennättää 0–100 km/h kiihdytyksen 7,3 sekunnissa, dieselin seuratessa 0,5 sekunnin päässä kintereillä. Oktaaneilla luvassa on 250 km/h huippunopeus, setaaneilla tyytyminen on lukemaan 233 km/h.Opelin mukaan uutuus on selkeästi edeltänyttä Insignia OPC-mallia nopeampi Nürburgringin Nordschleifella, vaikka suoria kierrosaikoja valmistaja ei kerrokaan. Eräs suurimmista eduista uudella Insignialla on kuitenkin paino: uusi GSi on peräti 160 kilogrammaa edeltänyttä OPC 2.8 V6 Turboa kevyempi. Ratapäivien ansiosta Insignia GSi:n alustaa on piristetty 10 millimetrin madalluksella ja urheiluiskunvaimentimilla. Edessä käytössä on 345 mm kokoiset levyjarrut, joita puristavat nelimäntäiset Brembot. Mukautuva FlexRide-järjestelmä kuuluu GSi:n varusteisiin.Ajonvakautus on saanut uuden Competition-tilan, joka kytkee luistoneston pois päältä "vaikkapa Nordschleifen kierrosta varten". 20-tuumaiset vanteet on varustettu huippu-urheilullisilla Michelin Pilot Sport 4 S -renkailla. Huomioimisen arvoista on myös Insignia GSi:n neliveto, joka on GKN:n valmistama ja sukua Ford Focus RS:n vastaavalle. Kytkimiin perustuva järjestelmä mahdollistaa aidon torque vectoringin taka-akselilla, eliminoiden aliohjautumista.Samalla Insignia on saanut hiukan menevämmän ulkoasun voimakkaasti pokattujen helmojen, uuden etupuskurin ja ennen kaikkea komean takaspoilerin muodossa. Sisällä luvassa ovat erityiset urheiluistuimet ja nippu muita sporttisia yksityiskohtia.Uusi Opel Insignia GSi saapuu Suomeen "keväähköllä" ja tarjolle tulee Grand Sport -sedanin lisäksi myös Sports Tourer -farkkumalli.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan