19.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: unohda superautohaaveet, Ford Fiesta ST on kaikki mitä tarvitset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeutta tärkeämpää on hauskuus, ja sitä Ford Fiesta ST:ssä riittää. Edellisen sukupolven Ford Fiesta ST:tä voisi jopa ylistää aikakautensa Peugeot 205 GTi:ksi. Pikkusportti oli luokkansa hauskin saapuessaan markkinoille, eikä tilanne paljoa muuttunut tuotannon päättyessä.Fiesta ST:n voittokulun aikana pikkusporttien luokka kehittyi huomattavasti. Markkinoille saapui esimerkiksi Peugeot 208 GTi by Peugeot Sportin ja Toyota Yaris GRMN:n kaltaisia uutuuksia, jotka tasauspyörästön luistonrajoittimineen nostivat luokan odotuksia.Fordin resepti uuteen Fiesta ST:hen olikin yksinkertainen: jalostetaan ja kehitetään, mutta ei muuteta mitään turhaan.Merkittävin muutos uutuudessa on 1,6-litraisen nelosturbon vaihtuminen 1,5-litraiseen kolmisylinteriseen turboon. Iskutilavuuden pienentymisestä huolimatta huipputeho on noussut 200 hevosvoimaan, johon edeltäjäkin pääsi Fiesta ST200 -erikoismallin myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme sylinteriä riittääKolmoskone on onnistunut: sen äänimaailma on kyllin rikas ja riittävän voimantuntoinen, ja tunnelmaa ehostetaan pakoputkiston paukkein.Toinen suuri muutos on lisävarusteena saatava tasauspyörästön luistonrajoitin, jollainen löytyi myös ensikoeajoon valikoituneesta autosta. Luistonrajoittimen ansiosta keulalla on erinomainen pito, ja kaasun voi avata hyvin varhain.Fiesta ST on säilyttänyt eloisan luonteensa. Mutkateillä autoa tuntee ajavansa jo vauhdeissa, jotka superautoilla tuntuisivat tylsältä kruisailulta. Kun eloisuuteen yhdistyy tunnokkuus ja harkitusti toimivat hallintalaitteet, jatkaa Fiesta ST jälleen yhtenä markkinoiden hauskimmista pikkusporteista – tai yhtenä markkinoiden hauskimmista autoista ylipäänsä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”