25.4.2021

Airbag-järjestelmä tallensi MotoGP-kaatumisen datan: seitsemän yli 20G:n iskua 5,2 sekunnissa

motogp kaatuminen

MotoGP-kuljettajien airbag-nahkapuvussa on järjestelmä, joka tallentaa tiedot kuskiin kohdistuvista G-voimista kaatumistilanteessa. Sen mukaan Jorge Martinin kaatuminen viikko sitten Portimaon GP:ssä on yksi MotoGP-historian pahimmista.

Pramac Racingin espanjalainen Ducati-kuljettaja Jorge Martin kaatui pahasti Portimaon GP:n vapaissa harjoituksissa. Radan oikealle taittuvaan seitsemänteen mutkaan tullessa vauhtia on nelos-viitosvaihteella reilusti yli kaksisataa kilometriä tunnissa.

Kaatumisessa ei ole kysymys pelkästä ensimmäisestä iskusta kuljettajan iskeytyessä maahan, vaan suuren nopeuden takia kuljettaja pyörii ja iskeytyy radan asfalttiin ja turva-alueen soraan useita kertoja ennen pysähtymistään.

Martin kävi onnettomuutta seuraavien päivien jälkeen kolmessa leikkauksessa, joissa korjattiin luunmurtumia saaneita käsiä sekä nilkkaa. Ja sitten hyvät uutiset: Jorge Martinin odotetaan palaavan tositoimiin jo kuusi viikkoa onnettomuuden jälkeen.

Jos tämä toteutuu ja Martin nähdään jälleen Pramac-Ducatin sarvissa Mugellon osakilpailussa toukokuun lopulla, jää hänellä siinä tapauksessa loukkaantumisen takia väliin vain kaksi MM-osakilpailua: Jerez ja Le Mans.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Airbag-puku pakollinen

Nopea toipuminen näin pahasta onnettomuudesta on paitsi kuljettajien huippuunsa treenatun kropan, myös koko ajan kovaa vauhtia kehittyvien turvavarusteiden ansiota. MotoGP-luokassa kuljettajan nahkapuvussa on sääntöjen mukaan oltava pakollisena onnettomuustilanteessa laukeava airbag-järjestelmä, joka vaimentaa kuljettajaan kohdistuvia iskuja.

Jorge Martin käyttää Alpinestarsin valmistamaa ajopukua, ja ajopukuvalmistaja on nyt julkaissut airbag-järjestelmänsä keräämää dataa onnettomuudesta.

Martinin airbag-järjestelmän laukeamisen jälkeen kului kokonaiset 5,2 sekuntia, ennen kuin kuljettaja lopulta pysähtyi radan turva-alueen soralle. Vertailun vuoksi Honda-kuljettaja Marc Marquezin yhdeksän kuukauden sairauslomaan johtaneessa onnettomuudessa viime keväänä vastaava aika oli vain 3,5 sekuntia. Martin ehti 5,2 sekunnin pyörimisen aikana saada seitsemän erillistä yli 20G:n voimalla tullutta iskua vartaloonsa.

Juuri iskujen suuri määrä tekee sen, että onnettomuutta pidetään yhtenä MotoGP-historian pahimmista. Kovin isku oli voimakkuudeltaan yli 26 G:n suuruinen. Alpinestarsin airbag-pukujen käyttäjille mitattu korkein lukema on 29,9 G:tä, joka mitattiin Loris Bazille  Sepangin testeissä keväällä 2016. Seuraavaksi kovin lukema on Marc Marquezin highsider Malesien GP:n aika-ajoissa vuodelta 2019, jolloin järjestelmään taltioitui 26,27 G:n lukema.

Martinin odotettu paluu toukokuun lopulla kertoo MotoGP-kuljettajien huippukunnosta ja pelottomuudesta, mutta on selvää että ilman airbag-järjestelmää paluuseen menisi huomattavasti pidempi aika. Tai paluuta ei tulisi lainkaan.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MotoGP

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat