26.3.2016 Ajoneuvot 0-500 km/h 3,8 sekunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Janne Ahosen Top Fuel Dragsterissa on 8 000 hevosvoimaa. Mikä saa miehen ahtautumaan 8000-hevosvoimaiseen Top Fuel Dragsteriin vain 1000 jalan eli reilun 300 metrin matkan ajosuoritusta varten? - Tilanteen, voimien ja riskin hallitseminen on se juttu. Äärirajoilla oleminen ja äärirajoille meneminen kiinnostaa. Vaikka olen ajanut näitä jo monta vuotta, niin ei siihen ikinä kokonaan totu, pohtii Janne Ahonen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpailumatkaa lyhennettiin turvallisuussyistä Perinteisesti drag racessa eli kiihdytysajossa on aina ajettu varttimailin matka, eli tutummissa yksiköissä 402,33 metriä. Tehokkaimmassa Top Fuel -luokassa on kilpailumatkaa lyhennetty 1000 jalkaan turvallisuussyistä. Turvallisuuden paraneminen on kuitenkin väliaikaista. - Nopeudet kasvavat koko ajan ja nyt ajetaan 1000 jalan matkalla jo samoja loppunopeuksia kuin aikaisemmin varttimaililla, muistuttaa Ahonen. Parhaimmillaan Top Fuel Dragsterien nopeus maaliviivalla ylittää 500 kilometrin tuntinopeuden. Voisi kuvitella, että kyseessä on yksinäinen laji siinä vaiheessa kun kypärä vedetään päähän ja turvavyöt kiristetään ohjaamossa. Se ei kuitenkaan täysin pidä paikkaansa, sillä edes Top Fuel Dragsterin käynnistys ei onnistu yksin. - Siinä on kolme miestä apuna käynnistystilanteessa auton ympärillä. Sitten yksi miehistä näyttää milloin ajan burnispaikalle lämmittämään renkaita, ja myös sen missä kohtaa saan burniksen aloittaa. Kun peruutan burn outin jälkeen takaisin lähtöviivalle, se tapahtuu etunäyttäjän ohjeen mukaan. Lähtölinja pitää olla täsmälleen sama jolla renkaita on lämmitetty, sillä siinä on paras pito. Ei jarrupoljinta Hallintalaitteet ja ajaminen poikkeavat melko lailla normaalista autosta. - Polkimia on vain kaksi, kytkin ja kaasu. Jarrua hoidellaan kädellä. Lähtöön tullessa ajan normaalisti kytkimellä lähestymisvaloihin asti. Sitten vedän kädellä jarrun niin tiukalle kuin saan ja nostan jalan kytkimeltä. Siinä sitten ollaan jarrun varassa ja auto yrittää ryömiä eteenpäin koko ajan. Jarrukahvalla liu'utan itseni lähtöviivalle. Lähtöviivalle siirtymiseen liittyy konkreettisen ajamisen lisäksi myös psykologinen puoli. - Siinä seurataan samalla viereisen radan kaveria, että haluaako odotuttaa kaveria vai ampuuko itse ensin lähtöviivalle. Liian pitkään ei lähtöviivalle siirtymistä voi viivytellä, sillä lähettäjän päätettävissä on milloin on viivytelty liikaa ja silloin hän sulkee kilpailijan kokonaan pois lähdöstä. Koko ajan pitää ohjata Lähtövalotelinettä kutsutaan joulukuuseksi. - Meillä Top Fuelissa on käytössä ns. pro-kuusi eli oikea reaktiokuusi, jossa kaikki valot tippuvat kerralla. Ja siihen pitää reagoida nopeasti. Vaikka itse ajosuoritus kestää vain neljä sekuntia eikä vaihteita ole kuin yksi, niin kuljettajalla riittää silti tekemistä. - Kun lähtövalo vaihtuu vihreäksi, niin silloin painetaan kaasu pohjaan ja päästetään jarrukahvasta. Tai ei sitä kahvaa tarvitse liikuttaa, se kyllä häviää siitä kädestä siinä vaiheessa kun painan kaasun pohjaan. Sitten vaan ratista kiinni ja mennään. Moni ulkopuolinen on arvostellut, että suoraan ajaminen on helppoa. Top Fuelia ei kuitenkaan ajeta suoraan. - Auton ei saa antaa mennä suoraan, vaan sitä pitää koko ajan ohjata ja pysyä tuntumalla. Jos ei ohjaa ja jotain tapahtuu, niin kuski ei ehdi reagoida jos ei jo valmiiksi tee ohjausliikkeitä. Lisäksi renkaat luistavat ja runko taipuu 8000 hevosvoiman ansiosta, joten käytännössä ohjausliikkeitä tulee pakostakin. Kytkin on säädetty niin, että alussa se luistaa enemmän mutta matkan edistyessä koko ajan vähemmän. - Puolessa matkassa kytkin on jo yhtä puuta eli se ei enää luista. Sitten vaan mennään kaikki mitä vehkeestä löytyy. Vauhti on kova ja matka pirun lyhyt. Silti viimeisen sekunnin tai kaksi siinä ihmettelee että miten tyhmä sitä on kun pitää tällaista vehjettä ajaa. Se on ihan käsittämätön vauhti. Juuri siitä sitten toisaalta myös nauttii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muistettavaa maalilinjan jälkeen Ajosuoritus ei suinkaan lopu maaliviivalle. - Kun tullaan maaliviivalle, niin huitaisen oikealla kädellä jarruvarjon avausvipua. Sitä ei ole aikaa etsiä, vaan siihen on osuttava kerralla. Kertaakaan en ole tainnut vielä ohi lyödä, koska olen yhä hengissä ja yhtenä kappaleena. Koska polttoaineena on nestemäinen dynamiitti eli nitrometaani, niin seuraavakin työvaihe olisi hyvä muistaa tehdä. - Kun jarruvarjo rykäisee niin varmistan että ollaan oikein päin ja oikeassa asennossa. Samalla kun alan jarruttaa jarrukahvalla, niin on muistettava kääntää polttoainepumput kiinni. Auto sammuu sillä että polttoainelinjat menevät tyhjiksi. Kun auto on saatu pysäytettyä ja moottori sammunut, niin käännetään virrat pois. - Jos palokunta ei ole juoksemassa tai ajamassa kohti, niin tiedän etten ole tulessa. Sitten vaan autosta ylös ja kierretään varjo rullalle ja odotetaan että tiimi tulee hakemaan takaisin varikolle. Drag racingin ja erityisesti Top Fuelin haaste on siinä, että radan pito ja olosuhteet muuttuvat koko ajan. - Jos ajosuoritusten väli on vaikka pari tuntia, niin asvaltin lämpötila on voinut muuttua tai radalle päästä öljyä tai nesteitä. Ne kaikki muuttavat ratkaisevasti sen pitoa. Jos ilman kosteus muuttuu, muuttaa se moottorin tehoa. Kaikki nämä vaikuttavat siihen, että aikaisemmat kytkimen säädöt eivät enää toimi. Kytkimen oikeita säätöjä siis käytännössä haetaan koko ajan. Ahosen mukaan kuljettajan reaktionopeus ja kytkimen säätö ovat kaksi tärkeintä asiaa, jotka ratkaisevat kuka voittaa ja kuka häviää. Jos kytkin on liian löysä, niin pito riittää mutta aika on heikko. Jos kytkin on liian tiukka, niin takarenkaat menettävät pidon ja suoritus on pilalla. - Riskirajoilla mennään koko ajan, jos nippa nappa pysytään turvallisella puolella niin sitten tulee tulosta. ”Voi käydä hassusti” Vaikka kello pysähtyy neljän sekunnin kohdalla, niin kuljettajalle suoritus kokonaisuudessaan on pitkä. - Kyllä se lähtee ehkä puoli tuntia ennen lähtöä kun aletaan valmistautua ja vetää haalareita päälle. Siinä on sitten jo omissa maailmoissaan. Jos joku tulisi silloin kysymään tai sanomaan jotain, niin en tiedä kuulisinko edes, tai jos kuulisin niin saattaisin vastata ihan mitä sattuu. Silloin sitä ei keskity mihinkään ulkopuolisiin asioihin. - Jos ei noissa vauhdeissa ole hereillä, niin siinä voi käydä hassusti. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala, Video: Youtube ART (Ahonen Racing Team) Top Fuel DragsterValmistajaMcKinneyMoottori:mekaanisesti ahdettu, alumiininen 500ci eli 8,2-litrainen V8AJPE taottu lohkoAJPE billet kannetTeho:noin 8 000 hvPolttoaine:NitrometaaniPaino:1040 kg kuljettajan kanssaKiihtyvyys, km/h0–1000,5 s0–1600,8 s0–4403,0 s0–5003,8 s https://youtube.com/watch?v=vUuauEIX7m0 Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku