27.5.2016 Ajoneuvot 5 tai 7 tyylillä – uusi Renault Grand Scenic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Espacen ja Scenicin jäljissä kulkeva Grand Scenic tuo tyyliä ja hybridivoimaa tila-automarkkinoille. Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä esitelty Renault Scenic on saanut odotetusti jatkoa Grand Scenicin muodossa. Isomman Scenicin pääasiallinen tarkoitus on tuoda seitsämän hengen vaihtoehto Scenic-mallistoon, mutta pluskokoisen tilatyylittelijän saa myös viiden hengen versiona. Espacen tavoin elegantista suunnittelusta hyötyvä Grand Scenic on peräti 24 senttimetriä pidempi kuin pikkuveljensä. Käytännössä viisihenkisenä versiona Grand Scenic tarjoaa 718 litraa tavaratilaa (VDA), eli 222 litraa enemmän verrattuna perus-Sceniciin. Kasvaneiden mittojen ansiosta eroa kertyy 40 litraa myös edelliseen Grand Sceniciin. Crossover-henkisyyden ja kasvaneiden mittojen myötä Grand Scenicin vannekoko on 20 tuumaa kautta malliston. Vastaavasti rengaskoko on suhteessa hiukan kapeampi ja korkeampi (195/55). Näyttävyyden lisäksi ratkaisulla on haettu mukavuutta sekä taloudellisuutta. Sisällä Grand Scenic jatkaa Renaultin tuttuja tila-autojekkuja. Seitsenpaikkaisen version takimmaiset istuimet ovat tutut Espacesta, etumatkustajan penkin voi kaataa etukenoon jopa 2,85-metrisiä tavaroita varten, ja keskitunnelin Easy Life -säilytyslokero voidaan liu'uttaa taaksepäin, jotta takapenkkiläiset voivat hyötyä säilytystilasta ja esimerkiksi USB-liittimistä. Mallista riippuen myös takapenkkiläiset saavat aurinkolipat. Keskikonsolia hallitsee Renaultin tuttu 8,7-tuumainen R-Link 2 -viihdejärjestelmä. Keskikonsolia hallitsee tuttuun tapaan R-Link 2. Tuttuun tyyliin turvavarusteissa ei ole pihistelty. Grand Scenic lupailee olevansa Scenicin tavoin kompaktien tila-autojen ensimmäinen, joka tuo vakiovarusteeksi automaattisen jarrutusavustimen jalankulkijoiden havainnoinnilla. Toiminto on automaattisen hätäjarrutuksen lisätoiminto, joka toimii 7–60 km/h nopeusvälillä. Lisäksi tarjolla ovat kaista-avustin, vireystilavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin, kuolleiden kulmien varoitus, liikennemerkkitunnistin ylinopeusvaroituksella, kaukovaloavustin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, pysäköintikamera taakse sekä pysäköintiavustin. Grand Scenicin moottorivaihtoehdoiksi saapuu kaksi bensiinimoottoria ja yhteensä neljä dieselvaihtoehtoa. Bensiinimoottorit ovat molemmat kuusivaihteisen manuaalin yhteydessä, vaihtoehtojen ollessa Energy TCe 115 ja Energy TC 130. Dieselit ovat puolestaan Energy dCi 110 kahdella vaihteistolla (manuaalisesti kuusi, EDC-kaksoiskytkimellä seitsämän vaihdetta), Energy dCI 130 kuusivaihteisella manuaalilla sekä Energy dCI 160 EDC kuusivaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Lisäksi mallistoon tulee dieselillä toimiva dCI 110 Hybrid Assist kuusivaihteisen käsivaihteiston yhteydessä. Tarkempia tietoja hybridijärjestelmän tehosta tai toimintamatkasta ei ole. Sekä Scenic että Grand Scenic saapuvat valmistajan mukaan myyntiin vuoden loppuun mennessä. Renault Grand Scenic ja Scenic Lähde ja kuvat: Renault Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku