27.5.2016 Ajoneuvot 5 tai 7 tyylillä – uusi Renault Grand Scenic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Espacen ja Scenicin jäljissä kulkeva Grand Scenic tuo tyyliä ja hybridivoimaa tila-automarkkinoille. Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä esitelty Renault Scenic on saanut odotetusti jatkoa Grand Scenicin muodossa. Isomman Scenicin pääasiallinen tarkoitus on tuoda seitsämän hengen vaihtoehto Scenic-mallistoon, mutta pluskokoisen tilatyylittelijän saa myös viiden hengen versiona. Espacen tavoin elegantista suunnittelusta hyötyvä Grand Scenic on peräti 24 senttimetriä pidempi kuin pikkuveljensä. Käytännössä viisihenkisenä versiona Grand Scenic tarjoaa 718 litraa tavaratilaa (VDA), eli 222 litraa enemmän verrattuna perus-Sceniciin. Kasvaneiden mittojen ansiosta eroa kertyy 40 litraa myös edelliseen Grand Sceniciin. Crossover-henkisyyden ja kasvaneiden mittojen myötä Grand Scenicin vannekoko on 20 tuumaa kautta malliston. Vastaavasti rengaskoko on suhteessa hiukan kapeampi ja korkeampi (195/55). Näyttävyyden lisäksi ratkaisulla on haettu mukavuutta sekä taloudellisuutta. Sisällä Grand Scenic jatkaa Renaultin tuttuja tila-autojekkuja. Seitsenpaikkaisen version takimmaiset istuimet ovat tutut Espacesta, etumatkustajan penkin voi kaataa etukenoon jopa 2,85-metrisiä tavaroita varten, ja keskitunnelin Easy Life -säilytyslokero voidaan liu'uttaa taaksepäin, jotta takapenkkiläiset voivat hyötyä säilytystilasta ja esimerkiksi USB-liittimistä. Mallista riippuen myös takapenkkiläiset saavat aurinkolipat. Keskikonsolia hallitsee Renaultin tuttu 8,7-tuumainen R-Link 2 -viihdejärjestelmä. Keskikonsolia hallitsee tuttuun tapaan R-Link 2. Tuttuun tyyliin turvavarusteissa ei ole pihistelty. Grand Scenic lupailee olevansa Scenicin tavoin kompaktien tila-autojen ensimmäinen, joka tuo vakiovarusteeksi automaattisen jarrutusavustimen jalankulkijoiden havainnoinnilla. Toiminto on automaattisen hätäjarrutuksen lisätoiminto, joka toimii 7–60 km/h nopeusvälillä. Lisäksi tarjolla ovat kaista-avustin, vireystilavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin, kuolleiden kulmien varoitus, liikennemerkkitunnistin ylinopeusvaroituksella, kaukovaloavustin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, pysäköintikamera taakse sekä pysäköintiavustin. Grand Scenicin moottorivaihtoehdoiksi saapuu kaksi bensiinimoottoria ja yhteensä neljä dieselvaihtoehtoa. Bensiinimoottorit ovat molemmat kuusivaihteisen manuaalin yhteydessä, vaihtoehtojen ollessa Energy TCe 115 ja Energy TC 130. Dieselit ovat puolestaan Energy dCi 110 kahdella vaihteistolla (manuaalisesti kuusi, EDC-kaksoiskytkimellä seitsämän vaihdetta), Energy dCI 130 kuusivaihteisella manuaalilla sekä Energy dCI 160 EDC kuusivaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Lisäksi mallistoon tulee dieselillä toimiva dCI 110 Hybrid Assist kuusivaihteisen käsivaihteiston yhteydessä. Tarkempia tietoja hybridijärjestelmän tehosta tai toimintamatkasta ei ole. Sekä Scenic että Grand Scenic saapuvat valmistajan mukaan myyntiin vuoden loppuun mennessä. Renault Grand Scenic ja Scenic Lähde ja kuvat: Renault Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan