27.5.2016

5 tai 7 tyylillä – uusi Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Espacen ja Scenicin jäljissä kulkeva Grand Scenic tuo tyyliä ja hybridivoimaa tila-automarkkinoille.

Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä esitelty Renault Scenic on saanut odotetusti jatkoa Grand Scenicin muodossa. Isomman Scenicin pääasiallinen tarkoitus on tuoda seitsämän hengen vaihtoehto Scenic-mallistoon, mutta pluskokoisen tilatyylittelijän saa myös viiden hengen versiona.

Espacen tavoin elegantista suunnittelusta hyötyvä Grand Scenic on peräti 24 senttimetriä pidempi kuin pikkuveljensä. Käytännössä viisihenkisenä versiona Grand Scenic tarjoaa 718 litraa tavaratilaa (VDA), eli 222 litraa enemmän verrattuna perus-Sceniciin. Kasvaneiden mittojen ansiosta eroa kertyy 40 litraa myös edelliseen Grand Sceniciin.

Renault Grand Scenic

Crossover-henkisyyden ja kasvaneiden mittojen myötä Grand Scenicin vannekoko on 20 tuumaa kautta malliston. Vastaavasti rengaskoko on suhteessa hiukan kapeampi ja korkeampi (195/55). Näyttävyyden lisäksi ratkaisulla on haettu mukavuutta sekä taloudellisuutta.

Sisällä Grand Scenic jatkaa Renaultin tuttuja tila-autojekkuja. Seitsenpaikkaisen version takimmaiset istuimet ovat tutut Espacesta, etumatkustajan penkin voi kaataa etukenoon jopa 2,85-metrisiä tavaroita varten, ja keskitunnelin Easy Life -säilytyslokero voidaan liu'uttaa taaksepäin, jotta takapenkkiläiset voivat hyötyä säilytystilasta ja esimerkiksi USB-liittimistä. Mallista riippuen myös takapenkkiläiset saavat aurinkolipat. Keskikonsolia hallitsee Renaultin tuttu 8,7-tuumainen R-Link 2 -viihdejärjestelmä.

Renault Grand Scenic
Keskikonsolia hallitsee tuttuun tapaan R-Link 2.

Tuttuun tyyliin turvavarusteissa ei ole pihistelty. Grand Scenic lupailee olevansa Scenicin tavoin kompaktien tila-autojen ensimmäinen, joka tuo vakiovarusteeksi automaattisen jarrutusavustimen jalankulkijoiden havainnoinnilla. Toiminto on automaattisen hätäjarrutuksen lisätoiminto, joka toimii 7–60 km/h nopeusvälillä. Lisäksi tarjolla ovat kaista-avustin, vireystilavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin, kuolleiden kulmien varoitus, liikennemerkkitunnistin ylinopeusvaroituksella, kaukovaloavustin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, pysäköintikamera taakse sekä pysäköintiavustin.

Renault Grand Scenic

Grand Scenicin moottorivaihtoehdoiksi saapuu kaksi bensiinimoottoria ja yhteensä neljä dieselvaihtoehtoa. Bensiinimoottorit ovat molemmat kuusivaihteisen manuaalin yhteydessä, vaihtoehtojen ollessa Energy TCe 115 ja Energy TC 130. Dieselit ovat puolestaan Energy dCi 110 kahdella vaihteistolla (manuaalisesti kuusi, EDC-kaksoiskytkimellä seitsämän vaihdetta), Energy dCI 130 kuusivaihteisella manuaalilla sekä Energy dCI 160 EDC kuusivaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla.

Lisäksi mallistoon tulee dieselillä toimiva dCI 110 Hybrid Assist kuusivaihteisen käsivaihteiston yhteydessä. Tarkempia tietoja hybridijärjestelmän tehosta tai toimintamatkasta ei ole.

Sekä Scenic että Grand Scenic saapuvat valmistajan mukaan myyntiin vuoden loppuun mennessä.

Renault Grand Scenic
Renault Grand Scenic ja Scenic

Lähde ja kuvat: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat