29.4.2016 Ajoneuvot Aisan päässä robotti – Trailer Assist Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärryn peruuttaminen ei ole kaikille läpihuutojuttu. Kokeilimme Volkswagenin Trailer Assist -avustinta, jonka luvataan tuovan helpotusta vaunun vekslailuun. Kumpaan suuntaan rattia pitikään kääntää? Ja miten paljon? Missä asennossa se kärry oikein on? Ei onnistunut, otetaanpa uudestaan. Onpa hankalaa. Tuttua tuskailua kotipihoilta, mökkiteiltä ja noutovarastoilta, joissa kevyitä peräkärryjä eniten peruutellaan. Auton ja vaunun yhdistelmä on yllättävän konstikas, ellei kuskilla ole kokemusta. Eikä yhdistelmä siltikään aina suostu tottelemaan. Onneksi nykytekniikka auttaa. Volkswagen ja Audi tarjoavat tuoreimpiin malleihinsa Trailer Assist -perävaunuavustinta, joka lukee peruutuskameran avulla auton ja kärryn välistä kulmaa, ja kääntelee tämän perusteella ohjauspyörää kuljettajan puolesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei idioottivarma Kokeilimme avustinta käytöstä poistetulla tienpätkällä, johon ripottelimme keiloja ahtaita paikkoja simuloimaan. Järjestelmän käyttö on yksinkertaista. Aluksi kytketään peruutusvaihde, sitten painetaan pysäköintiavustimen nappulaa. Mittariston näyttö neuvoo tarttumaan sivupeilien säätönuppiin, joka toimii nyt auton ohjaussauvana. Nuppia kääntelemällä ja näyttöön ilmestynyttä auton ja vaunun kuvaa seuraamalla valitaan sopiva kääntökulma. Kuljettajan tarvitsee lisäksi huolehtia nopeuden säätelystä kaasun ja jarrun avulla. Kuljettaja säätää auton ja vaunun kulmaa peilien säätonupilla sekä valitsee vauhdin kaasulla ja jarrulla. Järjestelmä toimii vain kävelyvauhdissa. On syytä muistaa, että avustin huolehtii vain yhdistelmän asennosta, ei siitä, mihin peruutetaan. Kuskin on siis edelleen tunnettava vastuunsa ja katsottava, ettei auton ja kärryn tiellä ole mitään, mihin törmätä. Jyrkissä käännöksissä paras Ensiksi pakitimme yhdistelmän ”taskuparkkiin” eli teimme kuvitteellisen kaistanvaihdon keilojen väliin. On lähes epätodellista, kun ratti pyörii silmien edessä ja autoa ohjataan pienellä tikulla, mutta homma sujuu yllättävän luontevasti. Heti perään tehty peruutus ilman avustinta kuitenkin todisti, että itse tehdyt ohjausliikkeet ovat paitsi nopeampia, myös tarkempia. Kokemattomalle laite kuitenkin avaa varmasti aivan uuden maailman, kun kärryn hallintaan saa kerrankin otetta. Trailer Assist hoitaa peruutuksen aikana ohjauspyörän kääntelyn. Peruutuskamera tarjoaa lisäapua. Ja on Trailer Assistista apua kokeneellekin, mikä selvisi, kun peruutimme 90 asteen käännöksen keiloilla rajattuun, vain hieman kärryä suurempaan tilaan. Avustin piti koko ajan mahdollisimman suuren kääntökulman yllä, muttei päästänyt yhdistelmää linkkuun. Manuaalisesti sama suoritus oli selvästi monimutkaisempi. Tekniikka on ihmeellistä. Suurpiirteinen, silti hyödyllinen Lopuksi peruutimme kärryn toimituksen autotalliin kolme metriä leveän oviaukon kautta. Nyt perinteinen manuaalinen tapa otti jälleen niskalenkin. Kun pitää tehdä sentintarkkoja korjauksia välttääkseen tallin oviin osumisen, avustin käänteli yhdistelmää hivenen liian hitaasti. Järjestelmän puolustukseksi täytyy kuitenkin todeta, että talliin peruuttaminen on jo niin haastavaa, että se jää tottumattomalta joka tapauksessa tekemättä. Järjestelmään, joka maksaa esimerkiksi Volkswagen Passatiin mallista riippuen noin 400 euroa, kannattaa siis satsata, jos on hiemankin epävarma kärryn liikkeistä – ja ennen kaikkea siitä, kumpaan suuntaan sitä rattia pitikään kääntää. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku