29.4.2016 Ajoneuvot Aisan päässä robotti – Trailer Assist Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärryn peruuttaminen ei ole kaikille läpihuutojuttu. Kokeilimme Volkswagenin Trailer Assist -avustinta, jonka luvataan tuovan helpotusta vaunun vekslailuun. Kumpaan suuntaan rattia pitikään kääntää? Ja miten paljon? Missä asennossa se kärry oikein on? Ei onnistunut, otetaanpa uudestaan. Onpa hankalaa.Tuttua tuskailua kotipihoilta, mökkiteiltä ja noutovarastoilta, joissa kevyitä peräkärryjä eniten peruutellaan. Auton ja vaunun yhdistelmä on yllättävän konstikas, ellei kuskilla ole kokemusta. Eikä yhdistelmä siltikään aina suostu tottelemaan.Onneksi nykytekniikka auttaa. Volkswagen ja Audi tarjoavat tuoreimpiin malleihinsa Trailer Assist -perävaunuavustinta, joka lukee peruutuskameran avulla auton ja kärryn välistä kulmaa, ja kääntelee tämän perusteella ohjauspyörää kuljettajan puolesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi idioottivarmaKokeilimme avustinta käytöstä poistetulla tienpätkällä, johon ripottelimme keiloja ahtaita paikkoja simuloimaan.Järjestelmän käyttö on yksinkertaista. Aluksi kytketään peruutusvaihde, sitten painetaan pysäköintiavustimen nappulaa. Mittariston näyttö neuvoo tarttumaan sivupeilien säätönuppiin, joka toimii nyt auton ohjaussauvana.Nuppia kääntelemällä ja näyttöön ilmestynyttä auton ja vaunun kuvaa seuraamalla valitaan sopiva kääntökulma. Kuljettajan tarvitsee lisäksi huolehtia nopeuden säätelystä kaasun ja jarrun avulla.Kuljettaja säätää auton ja vaunun kulmaa peilien säätonupilla sekä valitsee vauhdin kaasulla ja jarrulla. Järjestelmä toimii vain kävelyvauhdissa.On syytä muistaa, että avustin huolehtii vain yhdistelmän asennosta, ei siitä, mihin peruutetaan. Kuskin on siis edelleen tunnettava vastuunsa ja katsottava, ettei auton ja kärryn tiellä ole mitään, mihin törmätä.Jyrkissä käännöksissä parasEnsiksi pakitimme yhdistelmän ”taskuparkkiin” eli teimme kuvitteellisen kaistanvaihdon keilojen väliin. On lähes epätodellista, kun ratti pyörii silmien edessä ja autoa ohjataan pienellä tikulla, mutta homma sujuu yllättävän luontevasti.Heti perään tehty peruutus ilman avustinta kuitenkin todisti, että itse tehdyt ohjausliikkeet ovat paitsi nopeampia, myös tarkempia. Kokemattomalle laite kuitenkin avaa varmasti aivan uuden maailman, kun kärryn hallintaan saa kerrankin otetta.Trailer Assist hoitaa peruutuksen aikana ohjauspyörän kääntelyn. Peruutuskamera tarjoaa lisäapua.Ja on Trailer Assistista apua kokeneellekin, mikä selvisi, kun peruutimme 90 asteen käännöksen keiloilla rajattuun, vain hieman kärryä suurempaan tilaan. Avustin piti koko ajan mahdollisimman suuren kääntökulman yllä, muttei päästänyt yhdistelmää linkkuun.Manuaalisesti sama suoritus oli selvästi monimutkaisempi. Tekniikka on ihmeellistä.Suurpiirteinen, silti hyödyllinenLopuksi peruutimme kärryn toimituksen autotalliin kolme metriä leveän oviaukon kautta. Nyt perinteinen manuaalinen tapa otti jälleen niskalenkin. Kun pitää tehdä sentintarkkoja korjauksia välttääkseen tallin oviin osumisen, avustin käänteli yhdistelmää hivenen liian hitaasti.Järjestelmän puolustukseksi täytyy kuitenkin todeta, että talliin peruuttaminen on jo niin haastavaa, että se jää tottumattomalta joka tapauksessa tekemättä.Järjestelmään, joka maksaa esimerkiksi Volkswagen Passatiin mallista riippuen noin 400 euroa, kannattaa siis satsata, jos on hiemankin epävarma kärryn liikkeistä – ja ennen kaikkea siitä, kumpaan suuntaan sitä rattia pitikään kääntää.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä