3.1.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: katsaus tuoreimpiin museoautouutuuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden vaihde toi taas joukon uusia automalleja museoautokelpoisiksi. Poimimme sekalaisen joukon uutuuksia. Vuodenvaihde tuo uuden sadon museoautorintamalle. Vuoden 1988 päättymisestä on nyt kulunut 30 vuotta, joten silloisia uutuusautoja kehtaa nyt virallisestikin kutsua klassikoiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistä viedäänPalataan kuitenkin vuoteen 1988. Saksan Eisenachin kaupungissa kiristettiin tahtia. Volkswagenin 1,3-litrainen bensiinimoottori oli onnistuttu lisensoimaan Itä-Saksaan, ja Automobilwerk Eisenachin tehdas asensi 58-hevosvoimaisen voimanlähteen muokatun Wartburg 353-mallin keulalle. Syntyi Wartburg 1.3, ainoa nelitahtimoottorilla varustettu Wartburg. Seuraavan vuoden marraskuussa Berliinin muuri murtui, ja vuonna 1991 Wartburg oli historiaa.Idempänä vauhti vain kiihtyyKun Itä-Saksassa tutustuttiin nelitahtiteknologiaan, oli Japanissa ahtopaineet ylhällä ja kierrokset korkealla. Jälkimmäiseen luottanut Honda esitteli kaksi kiinnostavaa mallia: Civic CRX siirtyi toiseen sukupolveen, joka hioi lasiperäiset linjat viimeisen päälle kuntoon.Honda Preluden kolmas sukupolvi esiteltiin Japanissa jo itse asiassa edeltävän vuoden keväällä, mutta otetaan luukkulamppuinen kiilacoupe mukaan, kun se viime vuonna unohtui. Hondan nelipyöräohjattunakin valmistettu malli sijoittui Car of the Year -valinnassa hienosti kolmanneksi Peugeot 405:n ja Citroën AX:n perään vuonna 1988. Silti Prelude oli vasta alkusoittoa sille, mitä Honda valmisteli seuraavalle vuodelle…Nelipyöräohjaus oli kova sana myös Mitsubishillä, joka esitteli kuudennen sukupolven Lancerista A-ryhmän luokitusmallin. Lancer VR-4:n Kaksilitrainen 4G63-turbomoottori tuotti 195 hevosvoimaa. Teknisiä hienouksia olivat nelipyöräohjauksen ja nelivedon lisäksi neljän pyörän erillisjousitus ja nelikanavainen ABS. Galant VR-4:n voi katsoa aloittaneen tarinan, joka kehittyi Lancer Evolution -mallisarjaksi.Tipottain potentiaaliaItaliassa Fiat esitteli Ritmon seuraajaksi pelkistetyn tyylipuhtaan Tipon. Goflin kilpailijan moottorivalikoima ulottui 55-hevosvoimaisesta 1,1-litraisesta Fire-moottorista aina 148-hevosvoimaiseen Tipo 2.0 i.e. 16V Sedicivalvoleen. Italiaksi kaikki vain kuulostaa paremmalta!Hienoista nimistä pääsemmekin legendaariseen Fordiin: Sierra RS Cosworth vaihtoi mallivuodelle 1988 nelioviseen ja vähempisiipiseen ulkoasuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuumikeulaa ja aktiivisiipeäVolkswagenin vuoteen kuului kaksi merkittävää uutuutta. Perheauto Passat käänsi moottorinsa poikittain ja vaihtoi ulkokuoren hillityn pelkistettyyn kuosiin. Poikkeuksellista autossa oli pelkistetty maskiton keula, joka vei ajatuksia takaisin merkin ilmajäähdytteiselle aikakaudelle. Passat sai myöhemmin keulalleen myös 2,8-litraisen VR6-moottorin.Toinen Wolfsburgin uutuus oli ensin Sciroccon rinnalle ja sittemmin seuraajaksi esitelty Corrado, joka esiintyy jutun avauskuvassa. Sama epärytmisen soinnikas kuutoskone asennettiin sitten joskus Corradonkin keulalle. Näyttävän kaksiovisen kohokohtiin kuului aktiivinen takaspoileri.Kilparadoilla edustamassaVolkswagen Groupin toisessa nurkassa Audi jatkoi ryhdistäytymistään kohti yhdeksi Saksan suurista automerkeistä. Audi 100 -mallin pohjalta jatkokehitetty Audi V8 toimi imagonrakentajana merkin matkalla Mercedes-Benzin haastajaksi. Auto kulki nimensä mukaisesti: 3,6-litrainen täysalumiinikasi hengitti 32 venttiilin ja neljän yläpuolisen nokka-akselin kautta ulos 250 hevosvoiman tehot. Myöhemmin rinnalle esiteltiin 280-hevosvoimainen 4,2-litrainen vaihtoehto. Audi V8 ehkä esiteltiin edustusautoksi, mutta jotenkin malli eksyi kilparadoillekin: tuloksena Saksan DTM-mestaruussarjan voitot vuosina 1990 ja 1991.Nyt esiteltyjen uutuuksien löytäminen vuoden 1988 ensirekisteröinnillä on toki haastavaa, sillä osassa suursarjatuotanto saattoi lipsahtaa seuraavan vuoden puolelle. Tuoretta museoautoa etsivän kannattaakin tarkistaa myös viimevuotinen listamme, jossa osaa esitellyistä autoista pääsi toden teolla ostamaan vasta vuonna 1988.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?