Ajoneuvot Ajatuksia autoista 7.1.2023
Ajatuksia autoista: Ken Block ja yhdistävä suru
Räävittömistä Gymkhana-autovideoistaan ja kymmenistä autostunteista tunnettu Ken Block menehtyi yllättäen 55-vuotiaana moottorikelkkaonnettomuudessa. Menetys koskettaa koko autokulttuuria ja jopa heitä, jotka eivät mielestään ole osa sitä.
Rallitaituri ja stunttivelho Ken Block oli juuri syksyllä 2022 palannut parrasvaloihin pyöriteltyään Audi S1 Hoonitronia Las Vegasin valojen alla ja osoitettuaan, että sähkö ei ole mikään syy hidastaa tahtia. 2021 lopussa Block siirtyi kimppaan Audin kanssa, sillä vuosien yhteistyö Fordin kanssa mitä erilaisimmissa kulkineissa oli katsottu loppuun.
“Ei saa laulaa Ken Blockista, Ken Block on kuollut” luki kuitenkin yksinäisessä Discord-keskustelupalvelun viestissä Kolmatta Naista mukaillen aikaisin aamulla tammikuun 3. päivä. Viestistä tiesi heti, että mieleen jäisi missä sattui olemaan sen nähdessään. Seuraavat 24 tuntia sosiaalinen media oli käytännössä algoritmien kaikukoppaa, sillä surunvalitteluja tuli Blockin ystäviltä ja yhteistyökumppaneilta sekä hänet tunnistavilta tahoilta.
Suruviestejä tulee vielä päiviä myöhemmin, osin yllättäviltäkin suunnilta. Miten ihmeessä amerikkalainen rallikuski kohosi autoharrastuksen yhdistäväksi tekijäksi?
Nettivideon alkuhämärät
Kenneth Paul Block (s. 1967) oli toimintalajien monitoimimies, sillä kilpahistoriaa oli niin rullalautailusta, lumilautailusta kuin motocrossista. Rullalautataustan kautta on helppo hahmottaa, että hän oli myös perustamassa DC Shoes -kenkäbrändiä (kysy teiniltäsi), mikä toisaalta vaikutti Blockin julkisuuskuvaan uran alkuvaiheessa.
Varsinaiseen maineeseen Ken Block kohosi lähes nelikymppisenä rallikuljettajana 2005 vuodesta alkaen. Vaikka menestystä ei kertynyt rallitaipaleilla tai rallicrossissa kuin hetkittäin, ymmärsi Subarujen kanssa tottuneesti toimiva Block mikä on makeaa. Kun ensimmäinen Gymkhana-video ilmestyi nettiin 2008 videona amerikkalaisen rallikuljettajan treeniohjelmasta, oli ajoituskin oikea videopalvelu YouTuben kannalta. “Mikä jätkä tää oikein on”, kysyttiin ainakin turkulaisessa opiskelija-asunnossa.
Ensimmäiset Gymkhanat olivatkin ennen kaikkea DC Shoesin markkinointia, sillä makeat kledjut, räväkkä asenne ja DC-teipatut Subarut olivat ratkaisevassa asemassa. Toisaalta tunnettu vaatemerkki oli myös omiaan levittämään erinomaisen stunttikuljettajan ilosanomaa.
Ja kun 2009 Top Gearin James May istui kyydissä Blockin pyöritellessä autoa pitkin Inyokernin lentokenttää, kohtasivat brittiohjelman tinkimätön kuvaustaito ja amerikkalaiskuljettajan showvainu toisensa. Lentokone, moottoripyörä, ralliauto, räjähdyksiä, hyppyjä ja paljon läheltä piti -tilanteita.
Rallin ohella Block ennätti ajamaan myös X Gamesissa, Gumball 3000:ssa, One Lap of Americassa, Discoveryn Stunt Junkies -televisiotuotannossa ja ikonisessa Baja 1000:ssa.
Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille ”Muuta hyväksyntääsi” -linkistä.
Eikä vain videolla
Menestystä seurasi lisää menestystä. Lisää Gymkhana-videoita ja sen versioita, kuten Pikes Peak -kilpailusta tehty Climbkhana, yhteistyötä Brian Scotton ja Travis Pastranan kanssa ja esiintymisiä videopeleissä. Codemastersin Dirt 3:ssa Block kertoi pelaavalle yleisölle gymkhanan hienoudesta ja EA:n Need For Speedin uudelleenkäynnistyksessä hän oli kannustamassa pelaajaa tyyliin liittyvissä asioissa.
Tuolloin DC Shoes -tausta oli jo vaihtunut Blockin omaan Hoonigan-brändiin. Autojen laseista meilläkin bongattu Hoonigan oli puolestaan yhdistelmä vaatteita, tapahtumia, mediatuotantoa ja ennen kaikkea vauhtia. EA:n kaltaisen pelitalon huomio merkitsi jälleen miljoonia silmäpareja, joille Block ja Hoonigan kytkeytyivät vauhdikkaaseen ja räväkkään ajamiseen.
Myös ajoitus ja vainu yhteistyökumppaneiden suhteen olivat Blockilla ja Hooniganilla kunnossa. Kun Microsoft kaipaili viimeisimpiin Forza-sarjan peleihinsä vauhdikasta sisältöä, kannatti Blockille soittaa ensimmäisenä. Tämä kaikki on luonut Hooniganista oman ja omanlaisen mediatalon, joka jatkanee ilman Blockiakin.
Vauhtikulttuurin hymypoika
Hymyilevä ja alati positiivinen Ken Block pystyi noin 15 vuodessa muodostumaan autostunttien vakionimeksi, johon viitattiin joko ällistyttävien temppujen tai kulttuurisen merkityksen kautta. Kukapa ei olisi liioitellut omaa ajoaan juuri sulkeutuvaan supermarkettiin “hiukan Ken Block -tyyliseksi”?
Adrenaliini, show ja hyvä meininki tekivät sen, että Block jäi mieleen niin autoalan veteraanien kuin alaa satunnaisesti vilkaisevien ihmisten mieleen. Usein melko sisäänpäinkääntynyt automaailma otti vauhtihullun osakseen, mutta toisaalta positiivinen Block teki moottorikäyttöisen hauskanpidon lähestyttäväksi merkki- ja harrastusrajojen ulkopuoleltakin.
Block oli myös uudenlainen mediapersoona moottoriurheilun reunamilta, jonka nousu sattui aikaan, jolloin internet ja videopalvelut olivat valmiina jakamaan ällistymisen ja autostunttien ilosanomaa yli kieli- ja maarajojen.
Tammikuun 2. päivä 2023 moottorikelkkaonnettomuudessa menehtynyt Ken Block yhdistää vielä kerran kaikkia meitä, olipa intohimonamme vauhti, driftaus, ralli, show, moottoriurheilu, moottorit, rengassavu, adrenaliini tai ihan vain stunteista ällistyminen.
Voimme vain toivoa, että Kenin työtä seuraa joku toinen yhtä kattavasti meitä yhdistävä vauhtipää. Helpointa viittaa olisi tarjota hänen tyttärelleen, Lialle, joka on jo osoittanut vakavaa kiinnostusta isänsä renkaanjäljissä seuraamiseen – ja jopa niiden ylittämiseen.
Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Audi, Ford
Gymkhana – taitoareenasta autotemppuiluun
Terminä gymkhana juontaa juurensa aina persian kokoontumispaikkaa tarkoittavaan sanaan jamatkhana, josta termi on hindin, Intian ja Brittien kautta muuntunut taito- ja urheilukilpailuja tarkoittavaksi gymkhanaksi.
Tästä termi on puolestaan lainattu hevosurheiluun, jossa gymkhanan merkitys on jo huomattavasti tutumpi taito- ja temppuilualue. Ja koska autohan on periaatteessa mekaaninen hevonen, on termi lainattu melko suoraan “autorodeon” ja moottoripyöräilyn puolelle.