27.7.2020

Audi-pomo avoimena: olemme kaksi vuotta Teslaa jäljessä

Audi e-tron

Audin toimitusjohtaja myöntää Teslan etumatkan niin sähkötekniikassa kuin autonomisessa ajamisessakin.

Teknistä etumatkaa mainostava Audi ei ole tunnettu nöyryydestään. Viime vuonna yhtiö toi markkinoille ensimmäisen täyssähköautonsa E-Tronin, ja sittemmin sähköhuumaa on jatkettu uusin kori- ja urheiluversioin.

E-Tron on osoittautunut erinomaiseksi sähköautoksi. Se tai kilpakumppani Mercedes-Benz EQC eivät kuitenkaan tuoneet sellaista vallankumousta, jota autojen esittelyn aikaan odotimme: maailmassa oli nyt kaksi saksalaista täyssähköistä premium-autoa, mutta muuten se pyörii ennallaan. Teslalle ei ollutkaan niin helppo näyttää, kuinka autoja tehdään.

Nyt tämän myöntää myös Audin uusi toimitusjohtaja Markus Duesmann. Hän aloitti tehtävässä vasta huhtikuussa.

–Tällä hetkellä Teslalla on suuremmat akut, koska heidän autot on rakennettu akkujen ympärille. Tesla on kaksi vuotta edellä niin laskenta- kuin ohjelmistoarkkitehtuurissa ja autonomisessa ajamisessa.

Duesmannin kommentin julkaisi alkujaan saksalaislehti Handelsblatt. Kommentti on sikäli harvinainen, ettei saksalaispomoilta ole totuttu kuulemaan kommentteja kilpailijoistaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mallisto laajenee vauhdilla

Audi aikoo myydä vuoden 2020 aikana yhteensä 40 000 E-tron -mallia. Ensimmäisellä puoliskolla malli kävi kaupaksi 17 000 kappaleen verran. Lisäksi merkki on panostanut vahvasti TFSIe-lataushybridimallistoon.

Audin täyssähköautovalikoima laajenee lähivuosina Q4 e-tron -katumaasturimallistolla, joka perustuu puhtaasti sähköautoille kehitettyyn MEB-perusrakenteeseen. Aika näyttää, saako Audi tekniikallaan etumatkaa kiinni – Duesmannin nöyrä kommentti ainakin viitannee siihen, että tilanne on tiedossa ja siihen halutaan muutos.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat