6.7.2020 Ajoneuvot Sähkösuvista ässällä hauskaa – Audi E-tron S Static photo Color: Navarra blue Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt keulamerkin neljä rengasta on saatavilla ässällä myös sähköisenä, sillä Audi e-tron S ja e-tron S Sportback lupaavat sivuluisua kolmella sähkömoottorilla. Tuoreimmat uutuudet Audi E-tron S ja E-tron S Sportback kumpuavat erikoisista lähtökohdista: on mielenkiintoinen ajatus valita voimanlähteeksi ympäristöystävällinen sähkö, korimalliksi korkea kuluttava katumaasturi ja päämääräksi ajamisen nautinto. Audi E-tron S on saatavilla tavallisen E-tronin tavoin kahtena korimallina: pystyperäinen perusmalli tai virtaviivaisempi Sportback. S-kirjain tuokin autoon kolmannen sähkömoottorin: tavallisessa E-tronissa on sähkömoottori per akseli, E-tron S:ssä kumpikin takapyörä saa oman sähkömoottorinsa. Lisäksi E-Tron S:n etuakselin moottoriksi on vaihdettu tavallisen E-tron 55 -mallin taka-akselin sähkömoottori. Suorituslukemat selittävät asiaa paremmin. Nyt tarjolla on kahdeksan sekunnin ajan jopa 370 kilowattia tehoa ja 973 newtonmetriä vääntöä, joka sinkaisee sähkösuvin sataseen 4,5 sekunnin sisällä. WLTP-syklin mukainen alustava toimintamatka on E-tron S -malleille 360–365 kilometriä. Akku on E-tron 55 -mallita tuttu 95 kilowattituntinen, josta käytettävissä on 86 kWh. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy S niin kuin sähkömoottori Audi kertoo pyrkineensä nostamaan ajonautintoa uudelle tasolle juuri voimalinjan avulla. Normaaleissa ajotilanteissa Audi E-tron S toimii takavetoisena, ja etuakselin moottoria hyödynnetään kuljettajan survaistessa kaasua tai muuten pidon sitä vaatiessa – jälkimmäistä pyritään arvioimaan myös ennakoivasti. Mukana on myös torque vectoring -teknologia, jossa voimaa voidaan ohjata taka-akselin kahden moottorin ansiosta yksittäiselle takapyörälle juuri haluttu määrä. Näin kahden sähkömoottorin avulla voidaan tehdä hienostuneimpiakin aktiivisia takatasauspyörätöjä monimutkaisempia asioita, mikä ainakin teoriassa lupaa hyvää kaarrekäytökselle. Kun ajonvakautusjärjestelmä ja ajotilat on vapautettu rajuimpaan päähän lupailee Audi uutuuden sallivan myös sivuluisuja. Audi muistuttaa varsin matalasta painopisteestä, jotka E-tron S:n pohjaan sijoitetut akut mahdollistavat. Matala painopiste on hyvän ajettavuuden kannalta oleellista, mutta yhtä tärkeää on myös auton kokonaismassa, jota Audi ei vielä paljasta. Vertailukohtaa tarjoaa tavallinen E-tron 55, joka painaa vähän reilut 2,5 tonnia. Ohjaus on progressiivinen, eli ohjauksen välityssuhde muuttuu ohjauspyörän kulman mukaan. Myös ilma-jousitus säätyy ajotilojen mukaan aina korkeutta myöden. Audi E-tron S toimitetaan 20-tuumaisin vantein, mutta kaksi tuumaa enemmänkin on tarjolla haluaville. Vakiona mustat jarrusatulat voidaan lisähinnasta maalata oranssiksi ja varustaa E-tron -logoin. Auto on saanut muutenkin aggressiivisemman ilmeen ja sitä on levitetty 23 millimetriä pyöränkaarista. Sisätilat on suunniteltu tummien sävyjen ympärille ja koristelistat on saatavilla kahdessa eri harjatussa alumiiniviimeistelyssä. Sähköisesti säätyvät urheiluistuimet ovat vakiovaruste. Muiden isojen Audien tapaan käyttöliittymä on MMI kahdella keskikonsolin kosketusnäytöllä varustettuna ja myös mittaristo on digitaalinen. Malleja odotellaan myyntiin syksyn 2020 aikana. Saksassa Audi E-tron S irtoaa hinnalla 93 800 euroa ja vastaava Sportback maksaa muutaman tonnin enemmän. Jäämme kuitenkin odottamaan kotimaan hintoja mielenkiinnolla. Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe