6.7.2020

Sähkösuvista ässällä hauskaa – Audi E-tron S

Audi e-tron S & Sportback
Static photo Color: Navarra blue

Nyt keulamerkin neljä rengasta on saatavilla ässällä myös sähköisenä, sillä Audi e-tron S ja e-tron S Sportback lupaavat sivuluisua kolmella sähkömoottorilla.

Tuoreimmat uutuudet Audi E-tron S ja E-tron S Sportback kumpuavat erikoisista lähtökohdista: on mielenkiintoinen ajatus valita voimanlähteeksi ympäristöystävällinen sähkö, korimalliksi korkea kuluttava katumaasturi ja päämääräksi ajamisen nautinto.

Audi e-tron S

Audi E-tron S on saatavilla tavallisen E-tronin tavoin kahtena korimallina: pystyperäinen perusmalli tai virtaviivaisempi Sportback. S-kirjain tuokin autoon kolmannen sähkömoottorin: tavallisessa E-tronissa on sähkömoottori per akseli, E-tron S:ssä kumpikin takapyörä saa oman sähkömoottorinsa. Lisäksi E-Tron S:n etuakselin moottoriksi on vaihdettu tavallisen E-tron 55 -mallin taka-akselin sähkömoottori.

Suorituslukemat selittävät asiaa paremmin. Nyt tarjolla on kahdeksan sekunnin ajan jopa 370 kilowattia tehoa ja 973 newtonmetriä vääntöä, joka sinkaisee sähkösuvin sataseen 4,5 sekunnin sisällä. WLTP-syklin mukainen alustava toimintamatka on E-tron S -malleille 360–365 kilometriä. Akku on E-tron 55 -mallita tuttu 95 kilowattituntinen, josta käytettävissä on 86 kWh.

Audi e-tron S Sportback

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

S niin kuin sähkömoottori

Audi kertoo pyrkineensä nostamaan ajonautintoa uudelle tasolle juuri voimalinjan avulla. Normaaleissa ajotilanteissa Audi E-tron S toimii takavetoisena, ja etuakselin moottoria hyödynnetään kuljettajan survaistessa kaasua tai muuten pidon sitä vaatiessa – jälkimmäistä pyritään arvioimaan myös ennakoivasti.

Mukana on myös torque vectoring -teknologia, jossa voimaa voidaan ohjata taka-akselin kahden moottorin ansiosta yksittäiselle takapyörälle juuri haluttu määrä. Näin kahden sähkömoottorin avulla voidaan tehdä hienostuneimpiakin aktiivisia takatasauspyörätöjä monimutkaisempia asioita, mikä ainakin teoriassa lupaa hyvää kaarrekäytökselle. Kun ajonvakautusjärjestelmä ja ajotilat on vapautettu rajuimpaan päähän lupailee Audi uutuuden sallivan myös sivuluisuja.

Audi e-tron S Detail

Audi muistuttaa varsin matalasta painopisteestä, jotka E-tron S:n pohjaan sijoitetut akut mahdollistavat. Matala painopiste on hyvän ajettavuuden kannalta oleellista, mutta yhtä tärkeää on myös auton kokonaismassa, jota Audi ei vielä paljasta. Vertailukohtaa tarjoaa tavallinen E-tron 55, joka painaa vähän reilut 2,5 tonnia. Ohjaus on progressiivinen, eli ohjauksen välityssuhde muuttuu ohjauspyörän kulman mukaan. Myös ilma-jousitus säätyy ajotilojen mukaan aina korkeutta myöden.

Audi E-tron S toimitetaan 20-tuumaisin vantein, mutta kaksi tuumaa enemmänkin on tarjolla haluaville. Vakiona mustat jarrusatulat voidaan lisähinnasta maalata oranssiksi ja varustaa E-tron -logoin. Auto on saanut muutenkin aggressiivisemman ilmeen ja sitä on levitetty 23 millimetriä pyöränkaarista.

Audi e-tron S Cockpit

Sisätilat on suunniteltu tummien sävyjen ympärille ja koristelistat on saatavilla kahdessa eri harjatussa alumiiniviimeistelyssä. Sähköisesti säätyvät urheiluistuimet ovat vakiovaruste. Muiden isojen Audien tapaan käyttöliittymä on MMI kahdella keskikonsolin kosketusnäytöllä varustettuna ja myös mittaristo on digitaalinen.

Malleja odotellaan myyntiin syksyn 2020 aikana. Saksassa Audi E-tron S irtoaa hinnalla 93 800 euroa ja vastaava Sportback maksaa muutaman tonnin enemmän. Jäämme kuitenkin odottamaan kotimaan hintoja mielenkiinnolla.

Lähde ja kuvat: Audi 

Luetuimmat