17.5.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Opel Astra Electric -käyttötesti aloitettiin malliston ainoalla ja huippuvarustellulla versiolla, mutta nyt sen tilalle on saapunut halvempia malleja. Hyvä niin. Kun Opel Astra Electric saapui viime tammikuussa käyttötestiin, täyssähköisestä mallista myytiin tuolloin vain yhtä malliversiota eli huippuunsa "ladattua" Business Launch Edition 155 A BEV -varustetasoa. Luonnollisesti siis testiautommekin on sellainen. Varustelu ei jätäkään juuri moitteille sijaa, sillä vakiona on jos jonkinlaista melkein ylellisyyteenkin viittaavaa, kuten mustasta katosta avautuva lasikattoluukku, tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuvat ajovalot, sähkösäätöiset sportti-istuimet alcantara-verhoilulla, täysin avaimeton käyttö, älypuhelimen langaton lataus sekä 360 asteen pysäköintikamera – monen tavanomaisemman varusteen ohella. Mutta vaikka heebeleitä löytyy ja laatuvaikutelma sekä ajettavuus ovat sähkö-Astrassa todella hyvin kohdallaan – näistä asioista lisää seuraavissa väliraporteissa – emme voineet ummistaa silmiämme siltä, että käyttötestiautomme on 48 390 euron hinnallaan kokoluokkaansa nähden melko kallis peli. Varsinkin, kun selvästi tilavampia ja/tai suuremmilla akuilla varustettuja kilpailijoita on hinnanalennusten myötä saanut jopa tätä edullisemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi edullisempaa versiota Juuri ne hinnanalennukset ovat olleet sähköautojen yhteydessä kuuma puheenaihe jo pidempään, ja ounastelimme, että eiköhän Astra Electricinkin mallisto ennen pitkää laajene myös edullisemmasta päästään – ja keväällä näin sitten tapahtuikin. Tätä kirjoitettaessa uusin, 30.4.2024 päivätty hinnasto sisältää kaksi uutta Astra Electric -mallia, ja samalla käyttötestiautomme niminen Business Launch Edition on siirtynyt autohistorian lehdille. Testaamamme auto ei kuitenkaan ole millään tavalla vanhentunut, sillä myös uudet Edition 54 kWh 156 Automaatti sekä GS 54 kWh 156 Automaatti -nimiset mallit pohjautuvat samaan tekniikkaan 115 kilowatin (156 hv) moottoritehoineen ja 51 nettokilowattitunnin akkukapasiteetteineen. Sen sijaan hinnat ovat tulleet reippaasti alaspäin. Malleista ensin mainittu kustantaa 39 390 euroa ja jälkimmäinenkin 42 390 euroa, mikä asemoi Astra Electricin uuteen ruutuun tiukoilla sähköautomarkkinoilla. Sähköfarkku vihdoin myyntiin Mistä joutuu sitten tinkimään käyttötestiautoomme verrattuna? Kuten sanottua, tekniikka autoissa on identtistä, joten erot kohdistuvat yksinomaan varusteluun. Perusmallin eli Editionin hankkiva menettää muun muassa suksiluukun, avaimettoman lukituksen, sähköisesti taittuvat sivupeilit sekä mustat ulkosomisteet, minkä lisäksi automaatti-ilmastointi on vain yksivyöhykkeinen ja kangasverhoillut istuimet pitää säätää pääosin manuaalisesti. Lisäksi Editionin lisävarustelista on selvästi muuta mallistoa kapeampi. Pysäköintikameran, tosin 180-asteisena, saa sentään lisähintaan, kuten myös puhelimen langattoman latauksen ja navigoinnin. Ja vakiona tässä perusmallissakin on kaikenlaista, kuten kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus, mukautuva vakionopeudensäädin, nopeusrajoitusnäyttö, lämmitettävä ratti, sadetunnistin sekä parkkitutkat edessä ja takana. GS-mallin valitseva puolestaan saa jo miltei käyttötestiautomme kaltaisen kulkineen – puolinahkaverhoilluista urheiluistuimista puuttuu sähkösäädöt, ja ne, kuten mukautuvat ajovalot, navigoinnin, kattoluukun ja tuulilasin heijastusnäytön joutuu hankkimaan lisävarusteena. Tavallaan tämä on hyväkin asia, sillä nyt ostajalla on enemmän räätälöintimahdollisuuksia ja jonkin edellämainituista varusteista voi jättää pois, jos sitä ei tarvitse. Ja samalla säästyy tietenkin sitä kallisarvoista pääomaa vaikkapa koti- tai pikalataussähkön maksamiseen. Mainittakoon vielä, että myös Sports Tourer -farkkumallin Electric-versiot on vihdoin lisätty hinnastoon. Alkaen-hinnat luetaan Edition-varustelulla 41 390 ja GS-mallina 43 390 euroa, eli euromääräinen lisä hatchbackiin ei ole mahdoton. Kotimaan koeajoa näistä sähköfarkuista joudumme kuitenkin näillä näkymin odottamaan vielä keskikesälle asti. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.3.2025 Vertailu Vertailu: eri käyttövoima, erilaiset kustannukset – selvitimme neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 27.6.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan