27.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: 8 kuukaudessa nähdään, onko Opel Astra Electric -sähköviistoperä hintansa väärti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusin käyttötestiautomme on Opel Astra Electric, joka yhdistää täyssähköisen tekniikan kiinnostavalla tavalla kompaktiin hatchback-korimalliin. Bensiinikäyttöisen Toyota Corolla Cross -hybridin, jonka loppuraportti julkaistaan myöhemmin tänä keväänä, jälkeen käyttötestissämme oli vaihteeksi vuoro sukeltaa täyssähköautojen maailmaan. Seuloimme erilaisia autoehdokkaita varsin pitkään, mutta lopulta valinta osui mielenkiintoiseen tulokkaaseen, vuonna 2021 esitellyn kahdeksannen sukupolven Opel Astran viime syksynä myyntiin tulleeseen täyssähköversioon. Vaikka mallinimi on tuttuakin tutumpi ja auto näyttää ehdalta saksalaismerkin edustajalta, totuus on tätä nykyä se, että pinnan alla on käytössä emokonsernin Stellantis-tekniikkaa. Tämä tarkoittaa 51 nettokilowattitunnin akkua 100 kilowatin pikalatauksella ja 11 kilowatin kolmivaiheisella AC-latauksella. Muiden uusien Stellantis-sähköautojen tapaan Astran WLTP-toimintamatka on venytetty yli 400 kilometrin rajapyykin. Menopuolesta vastaa 115 kilowatin (156 hv) sähkömoottori, joka pyörittää etupyöriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matalalla ajoasennolla Kiinnostavan osa-alueen luo myös Astra Electricin rakenne. Useimmissa muissa täyssähköautoissa akusto muodostaa yhtenäisen levymäisen paketin matkustamon alla, mikä tekee ajoasennosta yleensä katumaasturimaisen korkean, heikentää takamatkustajien reisitukea ja johtaa tietysti myös korkeampaan kattolinjaan nostaen energiankulutusta suuremmissa ajonopeuksissa. Polttomoottoripohjaisessa Astra Electricissä akusto on sen sijaan hajautettu muun muassa polttonestesäiliön tilalle sekä etu- ja takaistuinten väliin niin, että ajoasento on keskimääräistä alhaisempi, ja alle 1,5 metrin korkeudellaan Astra onkin yksi markkinoiden matalimmista sähköautoista. Kun pääsemme kokeilemaan takaistuintiloja elävillä testinukeilla, raportoimme miltä nämä tuntuvat sitten käytännön tasolla. Peugeot verrokkina Mielenkiintoista on sekin, että Astra Electricistä on tulossa myyntiin myös farmariversio Sports Tourer, joka onkin sisarmalli Peugeot e-308 SW:n sekä kiinalaisen MG 5:n ohella niitä harvoja täyssähköisiä farkkuja. Tämä hatchback-Astralla suoritettava käyttötesti pelaa miltei yksi yhteen Sports Tourerin kanssa, sillä sähkötekniikka on identtistä ja malleille ilmoitettu WLTP-toimintamatka eroaa toisistaan vain muutaman kilometrin verran. Vielä tuosta Peugeotista: koska 308 ja Astra ovat nykyään läheiset sisarmallit, on myös mielenkiintoista verrata täyssähkö-Opelin käyttökokemuksia vastaavalla korirakenteella varustettuun lataushybridi-Peugeotiin, jollainen meillä oli käyttötestissä vuonna 2022. Läpileikkauskuvassa on havainnollistettu keltaisella värillä ajoakkujen sijoituspaikat istuinrivien lomassa sekä polttonestesäiliön paikalla. Toki akun 51 kilowattitunnin nettokapasiteetti on tässä hintaluokassa siitä pienimmästä päästä. Kalliin tuntuinen Yksi huono puoli käyttötestiautossamme havaittiin jo ennen kuin autolla oli ajettu metriäkään: korkealta vaikuttava hankintahinta verrattuna Teslan ja kiinalaisten sähköautovalmistajien asettamiin paineisiin. Sama tilanne tosin vaivaa miltei kaikkia muitakin eurooppalaismerkkejä. Niinpä vaikka Astra Electric näyttää hyvältä ja tuntuu laadukkaalta ja Business Lauch Edition -tason vakiovarustelu on runsas, pyydetty 48 390 euroa tuntuu varsin suurelta summalta auton kuljetuskapasiteettiin nähden. Mainitut haastajat tarjoavat reilumpien tilojen ohella yleensä myös väkevämpää moottori- sekä korkeampaa huippulataustehoa. Mutta kyllä Astra Electricille oma markkinarakosensa sentään löytyy. Jos tahtoo nimenomaan perinteiseen henkilöautoon tehdyn, näppärän kokoisen sähköauton edellä mainitulla suhteellisen matalalla ajoasennolla ja kattolinjalla, haastajia ei kovin montaa ole. Kahdeksan kuukauden käyttötestimme saa siis luvan kertoa, onko sähkö-Opel kaiken siihen sijoitetun rahan väärti. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Opel Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe