27.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: 8 kuukaudessa nähdään, onko Opel Astra Electric -sähköviistoperä hintansa väärti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusin käyttötestiautomme on Opel Astra Electric, joka yhdistää täyssähköisen tekniikan kiinnostavalla tavalla kompaktiin hatchback-korimalliin. Bensiinikäyttöisen Toyota Corolla Cross -hybridin, jonka loppuraportti julkaistaan myöhemmin tänä keväänä, jälkeen käyttötestissämme oli vaihteeksi vuoro sukeltaa täyssähköautojen maailmaan. Seuloimme erilaisia autoehdokkaita varsin pitkään, mutta lopulta valinta osui mielenkiintoiseen tulokkaaseen, vuonna 2021 esitellyn kahdeksannen sukupolven Opel Astran viime syksynä myyntiin tulleeseen täyssähköversioon.Vaikka mallinimi on tuttuakin tutumpi ja auto näyttää ehdalta saksalaismerkin edustajalta, totuus on tätä nykyä se, että pinnan alla on käytössä emokonsernin Stellantis-tekniikkaa. Tämä tarkoittaa 51 nettokilowattitunnin akkua 100 kilowatin pikalatauksella ja 11 kilowatin kolmivaiheisella AC-latauksella. Muiden uusien Stellantis-sähköautojen tapaan Astran WLTP-toimintamatka on venytetty yli 400 kilometrin rajapyykin. Menopuolesta vastaa 115 kilowatin (156 hv) sähkömoottori, joka pyörittää etupyöriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalalla ajoasennollaKiinnostavan osa-alueen luo myös Astra Electricin rakenne. Useimmissa muissa täyssähköautoissa akusto muodostaa yhtenäisen levymäisen paketin matkustamon alla, mikä tekee ajoasennosta yleensä katumaasturimaisen korkean, heikentää takamatkustajien reisitukea ja johtaa tietysti myös korkeampaan kattolinjaan nostaen energiankulutusta suuremmissa ajonopeuksissa.Polttomoottoripohjaisessa Astra Electricissä akusto on sen sijaan hajautettu muun muassa polttonestesäiliön tilalle sekä etu- ja takaistuinten väliin niin, että ajoasento on keskimääräistä alhaisempi, ja alle 1,5 metrin korkeudellaan Astra onkin yksi markkinoiden matalimmista sähköautoista. Kun pääsemme kokeilemaan takaistuintiloja elävillä testinukeilla, raportoimme miltä nämä tuntuvat sitten käytännön tasolla.Peugeot verrokkinaMielenkiintoista on sekin, että Astra Electricistä on tulossa myyntiin myös farmariversio Sports Tourer, joka onkin sisarmalli Peugeot e-308 SW:n sekä kiinalaisen MG 5:n ohella niitä harvoja täyssähköisiä farkkuja. Tämä hatchback-Astralla suoritettava käyttötesti pelaa miltei yksi yhteen Sports Tourerin kanssa, sillä sähkötekniikka on identtistä ja malleille ilmoitettu WLTP-toimintamatka eroaa toisistaan vain muutaman kilometrin verran.Vielä tuosta Peugeotista: koska 308 ja Astra ovat nykyään läheiset sisarmallit, on myös mielenkiintoista verrata täyssähkö-Opelin käyttökokemuksia vastaavalla korirakenteella varustettuun lataushybridi-Peugeotiin, jollainen meillä oli käyttötestissä vuonna 2022.Läpileikkauskuvassa on havainnollistettu keltaisella värillä ajoakkujen sijoituspaikat istuinrivien lomassa sekä polttonestesäiliön paikalla. Toki akun 51 kilowattitunnin nettokapasiteetti on tässä hintaluokassa siitä pienimmästä päästä.Kalliin tuntuinenYksi huono puoli käyttötestiautossamme havaittiin jo ennen kuin autolla oli ajettu metriäkään: korkealta vaikuttava hankintahinta verrattuna Teslan ja kiinalaisten sähköautovalmistajien asettamiin paineisiin. Sama tilanne tosin vaivaa miltei kaikkia muitakin eurooppalaismerkkejä.Niinpä vaikka Astra Electric näyttää hyvältä ja tuntuu laadukkaalta ja Business Lauch Edition -tason vakiovarustelu on runsas, pyydetty 48 390 euroa tuntuu varsin suurelta summalta auton kuljetuskapasiteettiin nähden. Mainitut haastajat tarjoavat reilumpien tilojen ohella yleensä myös väkevämpää moottori- sekä korkeampaa huippulataustehoa.Mutta kyllä Astra Electricille oma markkinarakosensa sentään löytyy. Jos tahtoo nimenomaan perinteiseen henkilöautoon tehdyn, näppärän kokoisen sähköauton edellä mainitulla suhteellisen matalalla ajoasennolla ja kattolinjalla, haastajia ei kovin montaa ole. Kahdeksan kuukauden käyttötestimme saa siis luvan kertoa, onko sähkö-Opel kaiken siihen sijoitetun rahan väärti.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja OpelMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?