10.5.2024

Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa

Kuva valmistajat

Itse asiassa se ei ollut edes ensimmäinen kerta, kun Alfa Romeo Milanon nimi vaihdettiin viime tipassa!

Alfa Romeo esitteli monellakin tavalla historiallisen B-SUV:insa tasan kuukausi sitten. Autouutuuden varsinaisen esittelyn pääset lukemaan täältä, mutta vain muutamaa päivää tuon ensiesittelyn jälkeen koettiin yksi automaailman erikoisimmista episodeista vähään aikaan. Italian hallituksen joidenkin ministereiden sekä myös muun yleisön ja jopa Alfan sisäpiirin painostuksesta, puolestaan tässä jutussa tarkemmin eritellyistä syistä, Alfa Romeo päätyi vaihtamaan B-SUV:insa nimen heti tuoreeltaan.

Pähkinänkuoressa syy on se, että entinen Milano eli nykyinen Junior on käytännössä ensimmäinen Alfa Romeo, joka valmistetaan Italian ulkopuolella, nimittäin Puolassa. Tähän tyytymättömänä Italian teollisuus- ja Made in Italy -ministeri Adolfo Urso alkoi painostamaan Alfaa heti tuoreeltaan toteamalla, ettei Puolassa valmistettavan auton mallinimi voi olla Milano. Uutislähteistä ainakin Reuters on nostanut esiin lain vuodelta 2003, jonka mukaan on kuluttajien harhaanjohtamista myydä "italialaiselta kuulostavia" tuotteita, jotka kuitenkin tehdään Italian ulkopuolella. 

Mitä jos samaa lakia tulkitsisi muutamaan muuhunkin automalliin? Ford Torino, Ford Capri, Nissan Murano, SsangYong Tivoli... kaikki esimerkkejä italialaisten paikkakuntien mukaan nimetyistä automalleista, joita ei kuitenkaan ole valmistettu lähelläkään Italiaa.

Alfa Romeolla ei ministeristason huomautuksesta huolimatta olisi ollut mitään lainopillista velvollisuutta muuttaa auton nimeä, mutta hyvän tahdon eleenä se kuitenkin päätti tehdä niin. Näin Alfa Romeo Milanosta tuli viiden päivän olemassaolon jälkeen Alfa Romeo Junior. Ainoa vain, että kaikki maailmalle laskettu markkinointi- ja lehdistömateriaali toitotti edelleen täysillä Milanoa.

Nyt Alfa Romeo näyttää vaihtaneen vähin äänin materiaalit Juniorin nimelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Giuliettastakin piti tulla Milano, Ford Focuksesta Escort

Alfa Romeon toteuttama nimenvaihdos vasta maailmanensi-illan jälkeen oli melko poikkeuksellinen hätäratkaisu. Ei silti ole täydellisen tavatonta, että juuri ennen lanseerausta auton ennakkoon tiedossa ollut nimi onkin yllättäen syystä tai toisesta vaihdettu.

Ja niinkin hullulta kuin se kuulostaa, Alfa Romeo on jo kerran aiemmin ollut lanseeraamassa autoa Milanon nimellä ja sitten vaihtanut sen, vieläpä jokseenkin samanlaisesta syystä. Vuonna 2010 tuotantoon edenneestä ja kaikkinensa kymmenen vuoden ajan valmistetusta Giulietta -hatchbackistä piti nimittäin tulla alun perin Milano. Alfa Romeo oli itse asiassa jo lähettänyt syksyllä 2009 kansainväliselle autolehdistölle niin kutsuttuna embargona Milanon pressimateriaalit, mutta vetikin ne viime hetkellä pois, ja viivytti auton lanseerausta. Uutuus esiteltiin lopulta vuoden 2010 puolella Giuliettana. Syynä nimenvaihdokseen oli Alfan milanolaisten työntekijöiden tyytymättömyys siihen, että Alfa Romeo oli kerännyt kimpsunsa ja siirtynyt tuosta vanhasta kotikaupungistaan Fiat-konsernin päämajoille Torinoon. Kuulostaako yhtään tutulta? Ainakaan Alfa ei tuolla kertaa ollut ehtinyt läväyttää autoa Milanon nimellä koko maailmalle.

Muut viime hetken nimivaihdokset liittyvät muiden merkkien vaatimuksiin tai sitten erinäisiin mututuntumiin. Esimerkiksi Fordin vuonna 1998 lanseeraamasta ensimmäisen sukupolven Focuksesta piti kuuleman mukaan tulla Escort, mutta auton haluttiinkin tekevän myös nimellään riittävän pesäeron viimeisimpiin Escort-sukupolviin, ja nimi Focus keksittiin aivan viime hetkellä. Mitään ei ollut ehditty julkaista, mutta ilmeisesti joitain materiaaleja uudesta Escortista oli jo olemassa. Olisikohan Focus muuten vielä tänäkin päivänä Escort ilman tuota päätöstä? Sitä emme saa tietää.

Porsche 901 -esisarjaa valmistettiin vain 82 kappaletta, eikä yksikään niistä ollut alun perin tarkoitettu asiakaskäyttöön.

Muiden autonvalmistajien painostamista nimenvaihdoksista eräs huomattavimmista liittyy erääseen luonteikkaimmista automalleista koskaan. Nimittäin kun Porsche oli vuonna 1963 julkistamassa uutta lippulaivaansa, sittemmin melkoista menestystarinaa, tunnettiin se Porsche 901:nä. Tähän oli sananen sanottavanaan Peugeotilla, joka oli varannut Euroopassa kaikki kolminumeroiset mallinimet, joissa on nolla keskellä, itselleen. Tämä mallinimikäytäntö on voimassa ranskalaisvalmistajalla yhä tänäkin päivänä, mutta yhtään Peugeot 901:tä ei ole putkahtanut ulos sen tehtailta 61 vuoden aikana. Porsche 911 meillä kuitenkin on.

Neljäskin esimerkki tulee Italiasta, tosin ei onneksi Alfa Romeolta. Fiat lopetteli vuonna 2003 yli 20 vuoden menestystarinan, ensimmäisen sukupolven Pandan tuotantoa. Samaan aikaan esittelyyn oli tulossa uusi, neliovinen pikkuauto, jonka tiedämme toisen polven Pandana. Edetessään tuotantoon toukokuussa 2003 sitä kutsuttiin kuitenkin vielä alkuperäisellä nimellään, Fiat Gingo. Fiat itse asiassa valmisti autoa ensimmäiset kolme kuukautta Gingon nimellä, ennen kuin Renault pyysi italialaisvalmistajaa vaihtamaan nimen. Ranskassa oli nimittäin huolestuttu siitä, että miltei saman kokoluokan Fiat Gingo muistutti nimensä puolesta liikaa Renault Twingoa. Panda kuitenkin onneksi sopi autolle nimenä vallan mainiosti.

Lähteet: Alfa Romeo, Carscoops, The Drive

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat