30.10.2025

Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen

Kuva Alfa Romeo, Maserati

Superautojen nopeutta hyödynnetään kiireellisten lääketieteellisten lähetysten toimittamisessa, mutta ovathan ne myös melkoisia pr-herkkuja karabinieerilaitokselle.

Vasta viime viikolla nostettiin esiin Moottori 100 vuotta -teemalla Suomen poliisin makeinta autokalustoa yli 60 vuoden takaa. Kaksi kappaletta Porsche 1600 Supereita liittyivät Suomen poliisin autolaivueeseen kesäkuussa 1961, ja Moottori hyppäsi tuoreeltaan niiden kyytiin.

Toisin kuin voisi luulla, Liikkuva poliisi ei käyttänyt Porschejaan läheskään yksinomaan mihinkään takaa-ajotehtäviin. Myöskään Italian karabinieerilaitoksen upouusia, kotimaista tekoa olevia superautoja ei lähetetä leikkimään poliisia ja rosvoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kun se on minuuteista kiinni

Karabinieeriarmeija on sotilaallisesti järjestäytynyt poliisilaitos, mutta rauhan aikana karabinieerit toimivat aivan kuin tavallinen poliisi, jollainen Italiasta löytyy myös.

Autot vastaanotti karabinieeriarmeijalle seremoniallisesti kenraali Salvatore Luongo.

Italian Polizia di Staton autolaivueen helmiä ovat Lamborghini Huracán ja Lamborghini Urus. Niiden kanssa samaa tehtävää lähtevät nyt toimittamaan karabinieerien Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde sekä Maserati MCPura.

Tuo keskeinen tehtävä on luovutuselinten ja luovutusveripakkausten kuljettaminen sairaaloiden välillä. Superautot vievät näitä kiireellisiä lääketieteellisiä lähetyksiä eri puolille Italiaa maan kattavia autostradoja pitkin. Tällaisessa hälytysajossa nämä nopeat ja nimenomaan nopeaan ajoon tarkoitetut autot ovat varmasti turvallisin mahdollinen ratkaisu, eikä vauhdissa säästellä, kun jokainen minuutti ratkaisee.

Toki kaikkien mainittujen tähtiautojen yksi tehtävä on sama kuin myös Suomen poliisin aikoinaan käyttämillä Porscheilla: pr-toiminta ja lain miekan terävöittäminen.

Molemmissa pauhaa kaksoisahdettu V6

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde ja Maserati MCPura ovat yksiä Italian autoteollisuuden tämän aikakauden helmiä. Molemmat on suunniteltu ja valmistettu Italiassa, Alfa Cassinossa Lazion alueella ja Maserati puolestaan Modenassa Emilia-Romagnassa. Näin ollen verorahat, joilla autot on ostettu, jäävät maahan.

Yhtäläisyyksien ohella näistä karabinieerien käyttöönottamista superautoista löytyy myös eroavaisuuksia. Neliovinen Alfa Romeo on ollut tuotannossa jo noin kymmenen vuotta ilman suuria elinkaaripäivityksiä. Juuri tulleen uutisen mukaan Alfa jatkaa mallin tuotantoa ainakin vuoden 2027 loppuun ja tuo tämän QV-huippumallin takaisin tuotantoon.

Kaksipaikkainen, perhosovilla ja keskimoottorirakenteella varustettu Maserati on puolestaan vielä selvemmin superauto. Malli tuli alun perin vuonna 2020 tuotantoon nimellä MC20, ja tämä MCPura (pura = puhdas) on sen tämän vuoden Goodwoodin Festival of Speedissa julkistettu päivitysversio. Hauskaa kyllä, tämä on karabinieerien historian ensimmäinen Maserati, siinä missä Alfat ovat olleet instituution käytössä jo vuodesta 1951.

Alfa Romeo ja Maserati kuuluvat samaan Stellantis-konserniin, mutta silti näissä kahdessa autossa on eri V6-moottorit. Alfa Romeo Giulian neliapilaversiossa on Ferrari-sukuinen 2,9-litrainen kaksoisahdettu V6, joka tuottaa 520 hevosvoimaa. Maserati MCPurassa puolestaan on 3,0-litrainen Nettuno-V6 niin ikään kaksoisahdettuna, ja se tuottaa 630 hevosvoimaa.

Jopa auton virkavärityksen on suunnitellut Maseratin oma muotoilutoimisto.

Nopeuspuolella taitavat tulla vastaan ruuhkaisten autostradojen realiteetit ennen näiden autojen huippunopeutta. Alfan kohdalla se on 308 km/h, Maseratin pistäessä vielä hiukan paremmaksi lukemallaan 325 km/h.

Lähde: Stellantis

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat