24.10.2025

Alfa Romeo pitää sittenkin nykyiset Giulian ja Stelvion tuotannossa 2027 loppuun – polttomoottorin suunnitteleminen sähköseuraajiin vie aikaa

Kuva Alfa Romeo

Alfa Romeo tuo myös Quadrifoglio-tehoversiot takaisin tuotantoon. Suomen-tuontiin koko uutinen vaikuttanee kuitenkin vain tulevan mallin viivästymisen osalta.

Alfa Romeo on päättänyt lykätä tulevien sähkölippulaivojensa lanseerausta ja samalla pitää nykyiset polttomoottorimallit jo kertaalleen lakkautettuine huippuversioineen tuotannossa vielä yli kahden vuoden ajan.

Asiasta kirjoittaa muiden muassa brittilehti Autocar, joka on saanut asiaan vahvistuksen paikalliselta Alfa Romeo -edustukselta.

Vielä hetki sitten lähes varmana tietona pidettiin sitä, että Alfa Romeo olisi tuomassa uuden, pelkästään akkusähköllä toimivan Stelvio-katumaasturin parrasvaloihin jo tämän vuoden lopulla, markkinalanseerauksen tapahtuessa vuoden 2026 puolella. Uuden, Stelvioon suurelta osin perustuvan sähkö-Giulian odotettiin saapuvan myöhempänä ajankohtana, mutta varmasti kuitenkin ennen vuotta 2028.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakko ostaa lisää aikaa

Syyn uutuusaikataulun reippaanlaisessa viivästämisessä uskotaan piilevän siinä, ettei Alfa Romeo emokonserneineen sittenkään uskalla toteuttaa alkuperäistä suunnitelmaa Giulian ja Stelvion pelkästään täyssähköisestä tulevaisuudesta.

Kyse on siis läpi automaailman pyyhkivästä trendistä, jossa aiemmista tiukista täyssähkötavoitteista peruutetaan. Siirtymä sähköön ei näytäkään ollenkaan niin lineaariselta kuin muutama vuosi sitten uskottiin. Alfa Romeolla itsellään on mallistossaan jo yksi malli, jota saa sekä täyssähköisenä että polttomoottorin kera. Juniorin myynnistä polttomoottoristen osuus on ainakin Autocarin tietojen pohjalta noin kaksi kolmasosaa.

Näin ollen Alfa Romeo on päättänyt tuoda uuden Stelvion ja Giulian tarjolle myös sähköistetyllä polttomoottorivaihtoehdolla.

Kuitenkin koska autot on jo ehditty suunnitella täyssähköisiksi, tulee polttomoottorivaihtoehdon sovittaminen niihin viemään lisää aikaa.

Stellantiksella on jo aiempaakin kokemusta polttomoottorin asentamisesta jälkikäteen sähköautoon, ja vain kivenheiton päässä Alfa Romeosta. Nimittäin kuten Moottorikin on jo aiemmin uutisoinut, Fiat 500e:hen tuodaan kysynnän vähyyden jälkeen monien vuosien perästä tarjolle polttomoottori, vieläpä manuaalivaihteiston kera.

Ehkä jopa rivikuutonen tarjolle?

Kuten 500e:hen, joka perustuu löyhästi vuosien takaiseen pikku-Alfaan MiToon, myöskään tuleviin Stelvioon ja Giuliaan ei ole mahdoton tehtävä suunnitella polttomoottoria teknisesti ottaen jälkikäteen.

Uutuudet perustuvat nimittäin Stellantiksen STLA Large -perusrakenteelle, joka on jo aiemmin tuttu Amerikan päästä, kahdeksannen sukupolven Dodge Chargerista, joka lanseerattiin jättimäisenä coupé-mallina ja samalla korilla myös neliovisena. Tätä sähköistä muskeliautoa saa myös 3,0-litraisella, kuusisylinterisellä Hurricane-rivimoottorilla.

Automaailman kuviot eivät ole läheskään aina laskettavissa yksi yhteen, mutta tässä tapauksessa lienee ainakin teoriassa mahdollista, että tuo rivikuutonen voisi päätyä vaihtoehdoksi tuleviin Alfoihin.

Suomessa Alfa Romeon mallisto koostuu tällä hetkellä vain kompaktimmista malleista eli juuri faceliftatusta Tonalesta sekä mainitusta Juniorista. Suomen osalta tämä uutinen vaikuttaa siis vain niiltä osin, että tulevia sähkömalleja viivästetään.

Ne markkinat, jotka saavat kymmenisen vuotta vanhat Giulian ja Stelvion pitää, saavat myös takaisin niiden syyskuussa lakkautetut Quadrifoglio-huippumallit yli 500-hevosvoimaisella Ferrarin suunnittelemalla V6:lla.

Lähteet: Autocar, Alfa Romeo

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat